ابزار پیش ساخته
طراحی نمای داخلی ساختمان
فوریه 5, 2019
ضوابط طراحی نمای ساختمان در تهران
نمای رومی سیمانی ساختمان
آوریل 26, 2020

گچ کاری ساختمان

گچ کاری ساختمان:

یکی از مراحل حساس و مورد توجه در ساختمان سازی و ساختمانهای پس از احداث و دیوار چینی ، گچ کاری است . اهمیت گچ بری در معماری ساختمان ها و عمارت ها به ویژه در سبک های سنتی ، کلاسیک و نمای رومی غیر قابل انکار است . گچ کاری در واقع پوشش دهی دیوارهای داخلی ساختمان با یک لایه نازک از مخلوط گچ ، برای ایجاد یکپارچگی دیوار جهت رنگ کردن یا انجام هر تمیزکاری و کارهای دکوراتیو و تزیئناتی دیگری مانند کاغذ دیواری یا … می باشد . البته در تهیه میزان مورد نیاز مصالح گچ کاری ساختمان استاد کار ماهر تاثیر چشمگیری در میزان نیاز مصالح چه از نظر حجمی و چه از نظر مالی دارد .

گچ به علت انعطاف پذیری و چسبندگی ، استفاده آسان ، سبکی وزن و قیمت مناسب آن کاربرد زیادی در ایجاد نماهای تزئینی در ساختمان دارد . اما گچ در برابر آب و رطوبت بسیار مقاومت بسیار کمی دارد ، لذا استفاده از گچ در مناطق و فضاهای مرطوب توصیه نمی شود . همچنین فلزات در مجاورت با گچ سولفاته می شوند لذا در استفاده از گچ باید دقت کرد که در تماس مستقیم با فلزات قرار نگیرند .

گروه تولیدی فرسان کو متخصص در اجرای پروژه های معماری شما اعم از تولید و فروش مستقیم از کارخانه انوع ابزار ها و متریال های پیش ساخته سبک ساختمان سازی تا طراحی و اجرای نمای داخلی و خارجی ساختمان ها ، اجرای نمای رومی و نمای جی اف ار سی ، بتن اکسپوز و … می باشد .

گچکاری ساختمان نما رومی

گچکاری ساختمان نما رومی


امروزه جهت ظرافت و سهولت کار از ابزارهای پیش ساخته در معماری و طراحی نماهای داخلی و خارجی ساختمان ها استفاده می شود از آن جمله ابزار پلی یورتان ، ابزار پیش ساخته گچی و جی آر سی را می توان نام برد .


مراحل گچ کاری ساختمان :

  1. آماده کردن سطح از آلودگی و تمیز کردن آن ، از بین بردن ناهمواری ها و پر کردن سوراخ ها و منافذ و شاقول کردن سطح
  2. آماده کردن ملات گچ که جز مهمترین مراحل کار می باشد که در سرعت انجام کار و کیفیت پایان کار بسیار تاثیر دارد .
  3. در این مرحله ملاتی که در استانبولی از ترکیب آب و گچ به دست آمده است به روی سطح دیوار با ماله یا کاردک کشیده می شود که به این مرحله ماله کشی می گویند .
  4. لیسه یا شمشه کشی که مرحله تمیز کاری و یک دست کردن و پایان کار می باشد .

هر مقدار طراحی دکوراسیون گچی داخلی از باب ابزارهای گچی پیچیده تر باشد هم هزینه مصرفی آن و هم زمان بربودن آن برای مصرف کننده تاثیر متقابل دارد . تجربه استادکاران ماهر در پرتی کار بسیار تاثیرگذار است . شاید چیزی که به چشم شما نمی آید ولی در بطن کار تنها کسی که متوجه عمق کار است تنها استاد کار مجری طرح است . پس همواره سعی شود از استادکاران با وجدان در پروژه های ساختمانی بهره برداری شود . جهت انتخاب این استادکاران چندین نکته قابل توجه است که با رعایت این نکات می توانید مقداری اعتماد به استادکار گچ کار خود کنید .


در سال های اخیر استفاده از بتن اکسپوز پیش ساخته به علت خنثی بودن رنگ و سطح صاف و صیقلی آن در معماری به سبک های مینیمال بسیار مورد توجه قرار گرفته است و طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است .


در انجام گچ کاری ساختمان به یک سری از موارد باید توجه شود که عبارتند از :

  • قبل از قرارداد حتما نمونه کارهای وی را ببینید و یا ضمانت کار از وی در قراردادتان اخذ گردد .
  • حتما مدت زمان اجرای کار متراژ ، قیمت دستمزد و هزینه های کارهای خاص را به صورت توافقی مشخص نمائید .
  • یک گچ کاری مناسب می تواند عایق گرما و سرما باشد و یا ضدحریق و با قابلیت رنگ پذیری و ایجاد سطوح صاف و هموار و مقاوم در برابر رطوبت و آب باشد این موارد از ویژگی های گچ کاری است .
  • پس از گچ کاری ساختمان از وارد کردن خراش و ضربه به سطح مورد نظر ممانعت نموده و جهت محافظت از لایه گچ از نقاشی یا کاغذ دیواری و … استفاده شود .

اصولا مرحله گچ کاری پس از مرحله سفت کاری ساختمان است . البته گاها به منظور بازسازی نمای ساختمان ها نیز از گچکاری استفاده می شود اصولا درزها و شکافهای دیوار ها را یا گچ می گیرند تا دیوار صاف و مهیای رنگ آمیزی و یا کاغذ دیواری می شود .

علت ترک خوردگی گچ چیست؟

ترک خوردن گچ کاری ساختمان ها نیز علت خاصی دارد مثلا عدم آماده سازی سطح زیرین با آب پاشی قبل از انجام عملیات گچ کاری ، عدم رعایت میزان حجم آب برای ملات گچ و یا میزان ضخامت ملات گچ بر روی دیوار همچنین انجام گچ کاری در دمای زیر صفر و یا حرکات اجزای مجاور دیوار مثلا رابیتس بندی هر کدام باعث ایجاد شکاف در گچ کاری است .

گچ کاری نمای داخلی با نمای خارجی ساختمان چه تفاوت هایی با هم دارند ؟

  1. انجام گچکاری در نمای داخلی بیشتر جنبه تزئینی و سفیدکاری را داشته بنابراین از طرح ها و نقش های زیبا و جذاب در اجرای نما استفاده می شود در حالی که در گچکاری نمای بیرونی ساختمان بیشتر مسئله استحکام و پایداری ساختمان مطرح می شود و نمی توان از هر طرح و نقشه ای جهت اجرای نمای خارجی استفاده کرد .
  2. در گچکاری نمای داخلی ساختمان معمولا از یک لایه نازک و سبک جهت اجرا استفاده می شود که از لحاظ ایمنی در صورت بروز حوادث طبیعی مانند زلزله و سقوط قطعات گچبری خطری برای ساکنین ساختمان نداشته باشد . اما در معماری نمای بیرونی ساختمان از چندین لایه گچ جهت افزایش ضخامت سطح استفاده می شود که مقاومت و ماندگاری بیتری برای بنا فراهم نماید .
  3. گچکاری نمای داخلی ساختمان شامل تهیه و مخلوط کردن مواد گچی ، تراشکاری ، پوشاندن سطح‌ها با لایه‌های گچی و تسطیح سطح‌ها است. این خدمات به منظور صاف کردن و زیباسازی نمای داخلی ساختمان صورت می‌گیرد.

از انواع خدمات گچ کاری داخلی ساختمانی می توان به گچ کاری ، سفیدکاری ، گچ بری بر روی سقف و دیوار ، گچ بری آرک آشپزخانه ، گچ کاری انواع نورمخفی ، رابیتس کاری ، گچ کاری دور لامپ و لوستر نام برد . مهم است بدانید که گچکاری نمای داخلی ساختمان توسط تیم‌های متخصص و با استفاده از تجهیزات و مواد مناسب انجام می‌شود.

به طور کلی گچکاری نمای داخلی ساختمان به طور عمومی در قسمت‌های زیر انجام می‌شود:

1. دیوارها: گچ کاری دیوارها شامل پوشاندن سطح دیوار با لایه‌ای از گچ است. این عمل باعث صاف شدن و صیقلی شدن سطح دیوار می‌شود.

2. سقف: گچ کاری سقف شامل پوشاندن سطح سقف با لایه‌ای از گچ است. این کار در نهایت باعث صاف شدن سطح سقف و پنهان کردن سیم‌ها و لوله‌های برقی می‌شود. گچ کاری سقف ساختمان ها به دو صورت انجام می شود . در روش اول گچ مستقیم روی سطح سقف کشیده شده و اجرا می شود که بهتر است جهت جلوگیری از ترک خوردگی گچ روی سقف ، مخلوط گچ و خاک برای این منظور به کار برده شود . در روش دوم از سقف کاذب برای گچکاری سقف استفاده می شود .

3. کناف: گچکاری کناف شامل نصب و نصب کناف‌های سقفی و دیواری است. این کار به طور عمومی برای ایجاد طرح‌های زیبا و دکوراتیو در ساختمان استفاده می‌شود.

4. ستون‌ها و پیلارها: گچکاری ستون‌ها و پیلارها شامل پوشاندن سطح آنها با لایه‌ای از گچ است. این عمل باعث صاف شدن و زیبا شدن ستون‌ها و پیلارها می‌شود.

5. نیمکت‌ها و حوضچه‌ها: در برخی موارد، گچکاری بر روی نیمکت‌ها و حوضچه‌ها نیز انجام می‌شود تا سطح آنها صاف و زیبا شود.


تفاوت گچبری پیش ساخته با گچبری سنتی چیست؟

تفاوت پلاستر سیمانی و پلاستر گچی

Comments are closed.