قالب لارج پنل در تولید تایل بتنی نما
کاربرد قالب لارج پنل در ساخت تایل بتنی
اکتبر 31, 2023
بتن پیش ساخته در دکوراسیون داخلی
کاربردی ترین روش های استفاده از بتن در طراحی داخلی
نوامبر 7, 2023

نمای پلی استایرن عایق و سبک

نمای پلی استایرن نسوز

نمای پلی استایرن :

فوم پلی استایرن یکی از انواع متریال های نوین و سبک نما می باشد که در دنیای معماری و ساخت و ساز امروزه بیشترین استفاده را در طراحی و اجرای نمای ساختمان ها به سبک کلاسیک و نمارومی را داشته و با ویژگی های منحصر به فرد همچون نسوز بودن ، سبک بودن و قیمت مقرون به صرفه آن از لحاظ اقتصادی طرفداران خاص خود را دارد .

فوم پلی استایرن با داشتن تنوع بالا در رنگ و طرح ، قابلیت نصب سریع و آسان و دوام و ماندگاری بالا در شرایط مختلف آب و هوایی هم در ساختمان های ویلایی و هم در آپارتمان ها و برج ها قابل نصب و اجرا می باشد . در کنار تمامی مزایای گفته شده این متریال عایق بسیار خوبی برای ساختمان ها می باشد . نمای پیش ساخته پلی استایرن همان طور که از نامش پیداست در کارخانه تولید شده و سپس به محل پروژه منتقل می شود ، نیاز به برشکاری قطعات در محل را نداشته و به راحتی نصب و اجرا می شود و دیگر مشکلات نمای رومی سنگی را ندارد که اگر پیمانکار تبحر کافی در نصب سنگ نما نداشته باشد نتیجه مطلوب به دست نمی آید . از سنگ بسیار سبک وزن تر بوده ، تنوع طرح ورنگ بسیار بالا داشته و عایق گرما و سرما می باشد . بنابراین این قطعات جایگزین مناسبی برای مصالح ساختمانی قدیمی نظیر سنگ ، سیمان و گچ می باشند .

فوم پلی استایرن :

فوم پلی استایرن نوعی از ورق های پلی استایرن می باشند ، که در دمای معمولی به صورت جامد هستند اما در دمای بالا ذوب می شوند و به صورت طرح های دلخواه ساخته می شوند . این فوم هم به صورت قطعات تزئینی قابل استفاده در طراحی داخلی ساختمان و هم به صورت فوم نسوز پلی استایرن در پنل ها و قطعات پوششی نمای خارجی ساختمان ها در بازار وجود دارند . از این فوم پلی استایرن که مقاومت بالایی در برابر ترک خوردگی داشته و عایق حرارتی و صوتی مناسبی است می توان در تولید انواع ابزارهای مورد نیاز برای نمای کلاسیک و رومی چه در دکوراسیون داخلی چه در نمای خارجی نظیر سرستون ها و پا ستون ها ، ابزارهای گلویی و نور مخفی ، انواع قرنیز ها ، سقف ها کاذب ، رابیتس کاری و … استفاده نمود .

انواع فوم پلی استایرن :

فوم پلی استایرن در 4 نوع تولید و در بازار وجود دارند که یکی پلی استایرن معمولی است که برای تولید لوازمی نظیر لیوان ، ظرف و ظروف ، وسایل الکتریکی و ورزشی و … کاربرد دارد . دومین نوع ، نوع مقاوم پلی استایرن است که با داشتن مقاومت و استحکام بالا در ساختمان سازی از آن استفاده می کنند . نوع سوم که به نوع انبساطی ( EPS ) معروف است به دلیل این که عایق صوتی و حرارتی خوبی است در نمای ساختمان ها به کار گرفته می شود و از نوع چهارم که پلی استایرن اکسترود نام دارد جهت عایق کاری کف ، سقف و دیوار ساختمان ها استفاده می شود .

در دنیای معاصر ، صنعت ساختمان سازی به سوی استفاده از متریال های پیش ساخته و جایگزین شدن آن ها به جای مصالح ساختمانی سنتی با هدف سبک سازی ساختمان ها و کاهش ریخت و پاش مصالح پیش می رود . در کنار فوم پلی استایرن متریال های دیگری نیز به صورت پیش ساخته ابداع و به عرصه ساخت و ساز وارد شدند که قابل رقابت با یکدیگر بوده و مهندسان و معماران با توجه به محاسبات مهندسی خود و در نظر گرفتن تمامی شرایط از آن ها جهت اجرای پروژه های خود استفاده می کنند . یکی دیگر از این نماهای پیش ساخته که توسط مجموعه فرسان کو تولید و با بهترین کیفیت تولید شده و به بازار عرضه می گردد نمای جی اف ار سی می باشد . استفاده از این متریال بتنی به علت سبک بودن و مقاومت بالا امروزه بسیار مورد توجه توسط مهندسان و معماران قرار گرفته است و با ظاهر زیبا و انعطاف پذیر خود هم در نماهای کلاسیک و رومی و هم در نماهای مدرن و مینیمال بسیار کاربردی و متداول می باشد .

نمای پلی استایرن عایق صدا و حرارت

نحوه نصب و اجرای نمای پلی استایرن :

همانند اجرای سایر نماهای ساختمانی جهت اجرای نمای پلی استایرن نیز بهتر است نخست به طور دقیق تحقیق کرده و اجرای نمای خود را به یک گروه معتبر و متخصص بسپارید تا بتوانید بهترین نتیجه را گرفته و از پایان کار رضایت کامل را داشته باشید . اما به طور کلی برای نصب این نما ابتدا سطح زیرین کار باید کاملا تمیز و عاری از هر گونه آلودگی شود . چنانچه لایه زیرین دارای خلل فرج بوده یا برجستگی دارد باید کاملا با سیمانکاری سطح تراز و یکنواخت شود . بعد از مطمئن شدن از تراز بودن لایه ی زیری و انتقال قطعات نما از کارخانه به محل پروژه نصب نما آغاز می شود و قطعات پیش ساخته نمای پلی استایرن توسط چسب های ملاتی مخصوصی که به وسیله ی ماله ی دندان موشی به پشت قطعات آغشته شده اند نصب انجام می شود . البته باید گفت که این چسب های ملاتی باید با میزان معینی از آب ترکیب شوند تا بهترین کارایی را داشته باشند . و در آخر برای محکم کاری و دوام بیشتر کار قطعات با میخ فولادی ثابت می شوند .

مزایای فوم پلی استایرن :

  • سبک وزن بودن
  • عایق حرارتی
  • عایق صوتی
  • تنوع طرح و رنگ
  • سرعت نصب بالا
  • حمل سریع و راحت
  • سازگار با محیط زیست
  • هم گام با سبک سازی ابنیه ها
  • ضد آب و مقاوم در برابر رطوبت
  • دارای قابلیت عبور دادن تجهیزات ساختمانی
  • قابلیت اجرا و نصب روی تمامی سطح نظیر سیمان ، گچ ، سنگ و، فلز و …
  • مقاومت در برابر اشعه نور خورشید
  • ضد زلزله
  • دوام و طول عمر بالا
  • صرفه جویی در مصرف انرژی تا 60%

قیمت نمای پلی استایرن :

محاسبه قیمت این نمای پیش ساخته با توجه به عوامل متعددی نظیر حجم و متراژ کار ، نوع قطعات به کار رفته و … متغیر می باشد اما در مجموعه هزینه نصب نمای پلی استایرن نسبت به نمای سنگی بسیار پایین تر و مقرون به صرفه تر می باشد . اما از نمای سیمانی هزینه و قیمت بالاتری دارد .


مطالب مرتبط :

Comments are closed.