نمای پلی استایرن نسوز
نمای پلی استایرن عایق و سبک
نوامبر 4, 2023
تاریخچه بتن
تاریخچه بتن از گذشته تا به امروز
نوامبر 11, 2023

کاربردی ترین روش های استفاده از بتن در طراحی داخلی

بتن پیش ساخته در دکوراسیون داخلی

بتن پیش ساخته در دکوراسیون داخلی

کاربرد بتن در دکوراسیون داخلی :

در گذشته های نه چندان دور تصور مردم از بتن متریالی سفت و سخت جهت استفاده در ساختمان سازی و تنها در ساختن سازه بود . اما امروز با پیشرفت علم و تکنولوژی نه تنها بتن قابلیت های گذشته ی خود را حفظ کرده است و در ساختن ساختمان ها و پروژه های عظیم همچون سد سازی ، احداث تونل ، ساخت اسکله ، پل سازی و نظایر آن همچنان حرف اول را می زند بلکه با بهینه کردن این متریال از آن به عنوان محصولی تزییناتی که علاوه بر زیبا کردن محیط از مقاومت و استحکام بسیار بالایی نیز برخوردار هستند . از آن جمله می توان به بتن جی اف ار سی و بتن اکسپوز پیش ساخته اشاره کرد که دو نمونه از کاربردی ترین بتن های تقویت شده و بهینه شده شناخته شده و محبوب می باشند .

بتن اکسپوز در دکوراسیون داخلی

بتن اکسپوز در دکوراسیون داخلی

در طول زمان معماران و مهندسان از بتن به دلیل انعطاف پذیری بالا ، وزن سبک ، طول عمر بالا و تنوع در طرح و رنگ هم در نمای خارجی و هم در طراحی داخلی منازل و ساختمان ها ، مالها ، مناطق تجاری ، اداری ، فرهنگی ، درمانی و مراکز تفریحی ، فروشگاه های بزرگ و … بهره مند می شوند . بتن در کنار مصالح ساختمانی دیگر مانند فلز ، شیشه ، چوب و آجر ترکیب بسیار جذاب و خیره کننده ای را به وجود می آورد . استفاده از بتن در هر سبک از دیزاین ، طراحی و دکوراسیونیامکان پذیر می باشد . بتن در کنار سایر اکسسوری ها نظیر مبلمان ، میز ناهاخوری ، سرویس خواب و وسایل آشپزخانه فضای داخلی خانه را بسیار لوکس و مدرن می کند . در ادامه به چند نمونه از کاربردی ترین روش های استفاده از بتن در دکوراسیون داخلی می پردازیم :

  1. کفپوش بتنی : در گذشته استفاده از بتن را به عنوان کفپوش در پارکینگ ها ، گاراژها ، زیر زمین ها و مناطق پرتردد به کرات شاهد بودیم اما در سال های اخیر همان طور که در بالا ذکر شد علاوه بر موارد فوق ، با بهینه کردن این متریال و پیشرفت در اختلاط و طراحی آن به عنوان یک کفپوش قابل قبول برای ساختمان های مدرن نیز مبدل گردید . کفپوش بتنی نسبت به مصالحی همچون کاشی و سرامیک علاوه بر دوام و استحکام بیشتر ، سرعت اجرای بیشتری داشته ، نگهداری و حفظت از آن راحت تر بوده و نسبت به نفوذ آب غیرقابل نفوذ می باشد . بتن را می توان با مصالحی مثل کاشی ، سرامیک ، سنگ ، فلز و چوب ترکیب کرد و سردی کفپوش بتنی را گرفت و فضایی دلپذیر ایجاد کرد . همچنین استفاده از قالیچه ، مبلمان و اکسسوری های با رنگ های گرم نیز می تواند موثر باشد .
  2. دیوار بتنی : بتن به صورت پانل های بتنی پیش ساخته امروزه بسیار در محیط های اداری ، اتاق های کنفرانس ، اتاق نشیمن ، تی وی وال ، اتاق خواب ، راه رو ها ، ورودی ساختمان ، به عنوان جداکننده فضا و پارتیشن ، پوشش شومینه یا دیواری که شومینه روی آن قرار دارد و … مورد توجه و متداول شده است . پانل های پیش ساخته در ابعاد ، رنگ ها و طرح های مختلف یا به صورت سه بعدی وجود دارند که با سطح صاف و صیقلی خود فضایی منحصر به فرد را ایجاد می کنند .
  3. بتن در آشپزخانه : بتن به علت مقاومت و انعطاف پذیری بالا در برابر خراش و عایق حرارتی بودن بسیار در آشپزخانه به عنوان صفحه کانتر آشپزخانه ، زیر قسمت کانتر و کابینت ، میزهای آشپزخانه ، سینک و … می تواند انتخاب به جا و ایده آلی باشد چرا که در عین داشتن بافت ساده و یکپارچه ضد ضربه هستند . امکان ساخت سفارشی محصول به سایز دلخواه وجود دارد و نیازی به برش دادن یک قطعه بزرگ نمی باشد ( یکی از معایب سطوح سنگی احتیاج به برش خوردن آن هاست ) به همین دلیل نظافت آن نیز به راحتی انجام می شود . ترکیب بتن با کابینت های چوبی بسیار ترکیب جذاب و بی نظیری را می تواند برای شما فراهم کند .
  4. بتن در سرویس بهداشتی و حمام : معمولا در ذهن ما این طور تداعی شده است که دیوارهای حمام و سرویس های بهداشتی باید با کاشی یا سرامیک پوشانده شوند . اما در سال های اخیر استفاده از بتن با سطح صاف و صیقلی ، به عنوان پوششی ضدآب برای این نقاط مرطوب با ایجاد محیطی آرامش بخش رایج شده است .
  5. روشویی های بتنی : برای ساخت روشویی ها یا کابینت های روشویی نیز استفاده از بتن می تواند گزینه ی جالب و خوبی باشد . می توان کلیت روشویی را بتن کار کرد و یا با متریال های دیگری نظیر چوب به صورت ترکیبی کار کرد و شیرآلات برنزی را جهت تلطیف فضا و هارمونی بیشتر به کار برد .
  6. اکسسوری های بتنی : امروز از بتن برای ساخت اکسسوری های بتنی نیز بسیار بهره گرفته می شود . ساخت گلدان بتنی ، مجسمه بتنی ، وسایل آشپزخانه ، وان بتنی ، جاشمعی و جاعودی ، میز بتنی ، صندلی بتنی ، چهار پایه بتنی و …
  7. وسایل روشنایی بتنی : چراغ های بتنی ، لوسترهای بتنی به عنوان یک ایده ی خلاقانه ی معماری می تواند جذاب باشد و یک انتخاب کوچک در عین حال مبتکرانه و کمی محتاطانه برای بالای میز کانتر آشپزخانه ، ورودی خانه ، اتاق خواب و حتی نشیمن پیشنهاد شود .
  8. پله بتنی : پله بتنی در کنار انواع دیگر چوبی ، شیشه ای و … کاربرد دارد . از آن جا که استفاده از پله های بتنی پیش ساخته سرعت ساختمان سازی را بالا می برد در میان معماران بسیار مورد استقبال قرار گرفته است .

هنوز هم خیلی از مردم در بکارگیری بتن در دکوراسیون داخلی به دلیل رنگ طبیعی خاکستری که حس سردی و بی روح بودن را القاء می کند ، اکراه دارند . اما بتن های پیش ساخته اکسپوز و جی آر سی در میان طرفداران سبک های مینیمال و خام جایگاه بسیار ویژه ای برای خود باز کرده است . چنانچه هنوز مردد هستید که از تایل ها و پانل های بتنی پیش ساخته در طراحی و دکوراسیون داخلی ساختمان خود استفاده کنید مقاله نکات استفاده از رنگ خاکستری را در دکوراسیون داخلی مطالعه نمایید .

بیشتر بخوانید : تاثیر رنگ خاکستری بتن اکسپوز در دکوراسیون داخلی

بتن اکسپوز به عنوان دیوارپوش

بتن اکسپوز به عنوان دیوارپوش

سخن آخر : امروزه از بتن های پیش ساخته به دلیل سبک بودن ، استحکام بالا ، طول عمر زیاد ، قدرت انعطاف پذیری و فرم گیری مطلوب در ساخت و ساز استفاده ی گسترده ای می شود . مجموعه farsanco یکی از پیشگامان تولید متریال های پیش ساخته بتنی با هدف بهینه سازی ابنیه ها ، سبک کردن ساختمان ها ، سازگاری با محیط زیست و توسعه پایدار شهری می باشد .


چنانچه علاقمند به طراحی و دیزاین داخلی ساختمان هستید و می خواهید در این رابطه اطلاعات بیشتری کسب کنید پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله طراحی نمای داخلی ساختمان می باشد .

Comments are closed.