پوسته نمای مدرن یا نمای دو پوسته ساختمان

پوسته نما مدرن یا نمای دو پوسته همان طور که از نامش پیداست از دو لایه تشکیل شده است که فضای داخلی ساختمان و محیط بیرونی را از هم جدا می کند . در حد فاصل این دو لایه مسیری جهت عبور باد تعبیه ایجاد می شود . فاصله ی فضای میانی دو پوسته از دو میلیمتر تا 20 سانتی متر بسته به نوع طراحی متغیر می باشد و سیستم تهویه در این حفره میانی می تواند به صورت مکانیکی یا به صورت طبیعی تعبیه شود .

در سال های اخیر در کنار نماهای کلاسیک و رومی گرایش مردم به سمت نماهایی با پوسته مدرن و مینیمال نیز رو به فزونی رفته است . لذا مجموعه فرسان برای اینکه پاسخگوی این نیاز جامعه باشد اقدام به تولید پوسته نمای مدرن نموده است که از جمله این متریال هایی که امروزه نقش بسزایی در طراحی و اجرای نمای دو پوسته مدرن دارند می توان به محصولات جی اف ار سی و بتن اکسپوز اشاره کرد . به غیر از این دو متریال سبک و پیش ساخته از ورق های آلومینیومی ، ورق های کامپوزیتی و ورق های آهنی نیز جهت لایه بیرونی اینگونه از نماها استفاده کرد . چنانچه تمایل دارید اطلاعات بیشتری از این مصالح نوین و زیبا داشته باشید می توانید از این صفحات بازدید نمایید :
- جی اف ار سی

- بتن اکسپوز

نمای دو پوسته برای اولین بار در سال 1903 برای جلوگیری از ورود باد و هوای سرد زمستانی توسط ریچارد استف در یک کارخانه در کشور آلمان ساخته شد . اما از آن پس به دلیل ساختار زیبایی شناسی ، سبکی و سازگاری با محیط زیست از طریق امکان استفاده از نور طبیعی خورشید ، به طور وسیع و گسترده در معماری مدرن جای خود را باز کرد و به افزایش کیفیت معماری کمک شایانی نمود .

نمای دو پوسته یکی از انواع نماهای خشک مدرن می باشد و از آن جا که جدا کردن نمای بیرونی ساختمان از فضای داخلی آن ، توسعه مستقل نمای سازه ها را فراهم می نماید ، معماران ، طراحان و مهندسان ساختمان به سمت پوسته نمای مدرن به ویژه برای طراحی آسمان خراش ها گرایش پیدا کرده اند . علت این تمایل انعطاف پذیری بیشتر نمای دو پوسته در خلق کردن طرح های بدیع و بی نظیر برای ساختمان ها می باشد .

مزایا و برتری های نمای پوسته مدرن :

1- کاهش شدت فشار وزش باد
2- امکان استفاده از حرارت طبیعی نور خورشید در فصل سرما
3- کاهش اتلاف انرژی حرارتی
4- امکان استفاده از تهویه طبیعی و ایجاد محیطی سالم تر
5- ماندگاری و طول عمر بالا
6- بهبود آسایش و راحتی ساکنین ساختمان و افزایش کیفیت زندگی و رفاه
7- عایق صوتی مطلوب در محیط های شلوغ و پر تردد
8- کاهش استفاده از نورهای مصنوعی
9- ظاهر و نمای زیبا با زاویه دید زیاد برای ساکنین
10- افزایش ضریب ایمنی ساختمان با عایق بندی مناسب
11- عایق در برابر دماهای شدید و مقاوم در برابر آتش سوزی
12- بازدهی مطلوب حرارتی ساختمان در دماهای بالا و پایین

در کنار مزایایی بسیار زیادی که پوسته نمای مدرن دارد ، هزینه اولیه ساخت و اجرای نمای دو پوسته بسیار سنگین بوده ، حجم کلی ساختمان را افزایش می دهد و باعث می شود فضای مفید ساختمان کاهش پیدا کند . همچنین هزینه تعمیر و نگهداری این نماها نسبت به سایر نماهای ساختمان بیشتر است .

 
 

چگونگی عملکرد نمای دو پوسته

تطبیق پذیر نمای دو پوسته در شرایط آب و هوایی گرم بسیار جالب توجه می باشد . در محیط های گرمسیر یا در فصول گرم سال با تعبیه کردن دریچه هایی در لایه بیرونی پوسته ی ساختمان باعث کاهش اثر گرمایی نور خورشید می شود . این دریچه ها مانند دودکش عمل کرده و هوای گرم فضای میانی دو پوسته را به خارج هدایت کرده و فضای داخلی خانه را خنک می کنند .

در فصل سرما و در محیط های سردسیر ، هوایی که در فضای میانی دو پوسته وجود دارد در اثر تابش نور خورشید گرم شده و فضای بیرونی شیشه را گرم می کند و در نتیجه گرمایش کلی ساختمان را به همراه دارد . به غیر از این می توان با بستن تمام دریچه های هوا ، مانع از ورود هوای سرد به فضای میانی شد در نتیجه هوای حبس شده در داخل این فضا افزایش پیدا کرده و در نهایت باعث افزایش دمای کلی ساختمان می شود .

انواع نمای پوسته مدرن بر اساس چگونگی اجرای آن :

1- نمای دوپوسته یکپارچه : در این نما فضای داخلی یکپارچه بوده و فضا از بالا و پایین باز است که تهویه طبیعی را به همراه داشته و نضافت و نگهداری فضا را آسان می کند .
2- نمای دوپوسته رهرویی : در این نما فضای میانی در هر طبقه به صورت افقی بسته می شود که باعث بهبود تهویه طبیعی می شود اما امکان انتقال صدا از اتاق ها وجود دارد .
3- نمای دوپوسته ستونی : در این نما فضای داخلی به صورت عمودی مهار می شود که عایق حرارتی و صوتی را فراهم می کند .
4- نمای دوپوسته بسته : در این نما فضای داخلی در اطراف پنجره ها به صورت افقی و عمودی بسته و مهار می گردد . اگرچه در این نوع از انتقال بو و صدا جلوگیری به عمل می آید اما تهویه طبیعی در آن به خوبی انجام نمی شود .



البته نباید از این حقیقت غافل شد که هنوز هم استفاده از سبک های نمای رومی ، هم در دکوراسیون های به سبک کلاسیک و هم نماهای مدرن بسیار کاربرد دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و مشاهده ی نمونه کارها می توانید مطالب نمای رومی به روزترین نما برای ساختمان های مدرن را مطالعه نمایید .
کلام آخر :

می توان گفت که نمای دو پوسته در واقع از سه لایه تشکیل شده است که لایه ی اول لایه بیرونی ساختمان می باشد که عموما شیشه ی تک جداره برای این لایه استفاده می شود ، لایه دوم ، داخلی یا درونی ساختمان می باشد که عموما برای اجرای آن شیشه دو جداره به کار گرفته می شود و در نهایت فضای خالی بین این دو پوسته لایه ی سوم را تشکیل می دهد که به عنوان مسیری جهت تردد هوا عمل می کند و با توجه به نوع طراحی اندازه های متفاوتی دارد . فضای بین دو پوسته در ساختمان های دارای پوسته نمای مدرن ، عامل مهمی جهت عایق کردن ساختمان هم از لحاظ صوتی هم از لحاظ حرارتی می باشد .