پروژه نمای رومی باغ تالار ملک با جی اف ار سی
جولای 17, 2022
مصالح ساختمانی هوشمند
مصالح ساختمانی هوشمند چه نقشی در ساختمان های مدرن دارند ؟
سپتامبر 5, 2022

بتن اکسپوز چیست؟ قیمت خرید انواع بتن نما از تولیدکننده

نمای خارجی ساختمان با بتن اکسپوز طرح آبشار

بتن اکسپوز که به بتن نما هم معروف است به پنل ها و تایل های پیش ساخته ای اطلاق می شوند که سطحی صاف و صیقلی با وزن سبک و طول عمر بالا داشته و با ابعاد و رنگ ها و طرح های مختلفی که دارند یکی از مصالحی هستند که امروزه جهت پوشش نهایی ، نمای داخلی و خارجی ساختمان ها همچنین کف سازی (کفپوش) بسیار مورد استفاده قرار می گیرند . یکی از علل استفاده از بتن اکسپوز نمای ساختمان در طراحی و اجرای نماهای مدرن ، گرایش به نمای خام و عریان مصالح در معماری مدرن می باشد . معنی " اکسپوز " در معماری به معنای " در معرض نمایش " ، " در معرض دید " می باشد و علت نامگذاری این بتن نیز به این دلیل می باشد که به عنوان تمام کننده و پایان کار اجرا استفاده می شود و بعد از آن دیگر لایه ی دیگری استفاده نمی شود .

گروه تولیدی فرسان با تولید انواع متنوع تایل و پنل این متریال به مشتریان خود امکان می‌دهد تا نمای داخلی و خارجی ساختمان‌های خود را با طرح‌ها و نقش‌های متنوع و زیبا تزئین کنند. پنل های سه بعدی این محصول ، به عنوان یک روش نوآورانه، می‌تواند به طراحی و دکوراسیون ساختمان‌ها جذابیت و زیبایی بیفزاید. مجموعه ما با توجه به تجربه و تخصص در این زمینه ، می‌تواند به مشتریان خود خدماتی باکیفیت و حرفه‌ای ارائه داده و نمایی منحصربه فرد و زیبا به ساختمان‌ها ببخشد. جهت استعلام قیمت بتن اکسپوز و خرید بتن اکسپوز مستقیم از کارخانه و بستن قرارداد اجرای پروژه می توانید با شماره های ۰۹۱۲۱۲۶۴۴۴۵۴ و ۰۹۱۲۴۵۸۷۶۶۹ چه به صورت تلفنی یا آنلاین از مشاوره کارشناسان ما بهره مند شوید .

 

سوال پرتکرار راجع به استفاده از بتن اکسپوز:


 
فهرست مطالبی که در این مقاله مطالعه می کنید:

1- بتن اکسپوز چیست؟
2- چطور قیمت بتن اکسپوز برای اجرای پروژه را محاسبه کنیم ؟
3- مهمترین مزایا و برتری های بتن اکسپوز نسبت به مصالح ساختمانی دیگر چیست؟
4- انواع طرح های بتن اکسپوز تولیدی مجموعه فرسان :
5- جنس بتن اکسپوز چیست؟
6- انواع بتن اکسپوز بر اساس روش های تولید و ساخت آن ها :
7- بتن اکسپوز پیش ساخته چگونه تولید می شود ؟
8- جدید ترین نمونه پروژه های کار شده با بتن اکسپوز توسط گروه تولیدی فرسان :
9- مشخصات فنی بتن اکسپوز چیست؟
10- آیا بتن اکسپوز رنگی وجود دارد یا فقط در طیف رنگ خاکستری تولید می شود؟
11- تایل ها و پنل های بتن اکسپوز در چه ابعادی قابل سفارش هستند؟
12- انواع روش های نصب بتن اکسپوز نمای ساختمان و نکات مربوط به اجرا و نصب آن :
13- چطور بتن اکسپوز نمای ساختمان را بازسازی و مرمت کنیم ؟
14- انواع بتن های اکسپوز بر اساس بافتی که دارند :
15- کاربردهای بتن اکسپوز چیست و در چه مواردی استفاده می شود ؟
16- نمونه پروژه های اجرا شده بتن اکسپوز توسط مجموعه فرسان :
17- آیا در ساخت بتن اکسپوز از الیاف استفاده می شود ؟
18- آشنایی با بتن :
19- پاسخ به سوالات متداول در رابطه با بتن اکسپوز :

بتن اکسپوز چیست؟ ( Exposed concrete )

این متریال ساختمانی مدرن نوعی پوشش بتنی پیش ساخته است که از ترکیب سیمان ، سنگدانه ، پلیمر ، ابر روان کننده کاهنده آب ، سلولز ، فیلر ، سوپرپوزولان ها و تسلیح کننده هایی نظیر الیاف و مش فولادی بدست می آید . بتن اکسپوز پس از اختلاط در قالب ریخته شده و پس از گذراندن فرایند عمل آوری ، آماده عرضه به بازار می شود . بتنی که برای تولید این متریال نوین به کار می رود بتن با مقاومت 70 مگاپاسکال و با کارایی بالا (UHPC) می باشد .

استفاده از بتن پیش ساخته اکسپوز روشی نوین در صنعت ساختمان سازی بوده که در آن پنل و تایل بتنی نما مستقیم در معرض دید بیننده و بدون قرار گرفتن هیچگونه لایه ای روی آن اجرا می شود و مناسب با سبک های مدرن در معماری می باشد همچنین در سبک های کلاسیک و نمای رومی نیز مورد توجه طراحان قرار گرفته است . در واقع می توان گفت امروزه نماهای ساخته شده با این نوع از مصالح ساختمانی سبک پیش ساخته به دلیل اینکه علاوه بر زیبایی نسبت به نماهای مختلف ارزان تر بوده و از مقاومت بالاتری برخوردار هستند جاگیزین مناسبی بوده و گوی رقابت را در صنعت ساخت و ساز نسبت به سایر سبک های معماری ربوده اند . حتی بسیاری بتن اکسپوز را جایگزین ارزان سنگ نما معرفی می کنند .

از جمله ویژگی های بارز بتن اکسپوز می توان به موارد زیر اشاره کرد :
- سطح براق و صیقلی
- سطح دارای خلل و فرجی (سفارشی)
-جذب آب پایین
- مقاوم در برابر یخبندان
- رنگ سفارشی
- ابعاد تایل ها سفارشی
- داوم و عمر بالا
- سرعت اجرا بالا (در روش نصب خشک)
- مقاوم در برابر تغییرات دما
- انعطاف بالا
- جزء مصالح سبز و سازگار با محیط زیست
- اجرای بتن نما هم به صورت خشک و هم با ملات

نحوه محاسبه قیمت بتن اکسپوز جهت طراحی نما :

کیفیت متریال به کار رفته در بتن اکسپوز ، مساحت نما ، ضخامت لایه ی بتن اکسپز، طرح و نقشه تایل یا پنل اکسپوز ، شرایط محل نصب از جمله موارد تاثیر گذار در قیمت این نمای بتنی مدرن می باشند. جهت برآورد هزینه طراحی و اجرای نما می توانیم بدین صورت عمل کنیم که ابتدا با توجه به نوع کاربری ساختمان با کمک یک طراح متخصص و با تجربه ، طرح مورد نظرساختمان مان را طراحی کنیم . در مرحله بعد از طریق گوگل شرکت هایی که متریال مورد نظرتان را تولید می کنند که در اینجا قیمت بتن اکسپوز نما می باشد ، پیدا کرده و پس از بررسی سوابق و رزومه های کاری و مشاهده پروژه هایی که انجام داده اند ، به چند شرکت تولیدکننده برتر طرح مورد نظر ساختمان تان را ارسال کرده و از آن ها استعلام قیمت بتن اکسپوز را بخواهید و در مرحله پایانی بهترین شرکت از جهت کیفیت متریال و قیمت مناسب را انتخاب کرده و اگر همان شرکت مجری متخصص برای اجرای طرح و نصب نمای بتنی پیش ساخته دارند قیمت اجرا را هم بدست آورده و قرارداد خرید بتن اکسپوز و انجام پروژه را ببندید .

نمایندگی بتن اکسپوز فرسان در تهران و مازندران

مجموعه فرسان با دارا بودن کارخانه تولید بتن اکسپوز ضمن تولید و فروش انواع ابزار پیش ساخته از جمله gfrc ، ابزار پلی یورتان و نمای بتنی پیش ساخته در تهران ، نمایندگی فروش این محصولات را در استان مازندران نیز جهت رفاه حال مشتریان عزیز با بالاترین کیفیت و قیمت مناسب دارا می باشد .

آدرس ما در تهران (کارخانه و شو روم) : استان تهران - شهرک صنعتی ایوانکی - میدان آزادی - بلوارصنعت - میدان صنعت - بلوار انقلاب - گروه تولیدی فرسان

آدرس ما در مازندران : رویان بین بنجکول و حسن آباد فروشگاه فرسان

جهت مشاوره ، اخذ قیمت بتن اکسپوز و سایر مصالح پیش ساخته سبک ساخت فرسان و خرید بتن اکسپوز مستقیم از کارخانه هماهنگی و ارتباط با نماینده استان مازندران ( بابل ، آمل ، بابلسر ، ساری ، نوشهر ، چالوس و ... ) می توانید با دفتر فروش به شماره های ۰۹۱۲۱۲۶۴۴۵۴ و ۰۹۱۲۴۵۸۷۶۶۹ تماس حاصل فرمایید .

مزایای بتن اکسپوز :

- قطعات بتن‌های تقویت شده اکسپوز و جی اف ار سی تا ۳۰ درصد نسبت به سنگ و بتون های معمولی سبک تر می باشند ، این موضوع می تواند با توجه به نوع قطعه متفاوت باشد.
- الیاف مثل تارو پود داخل ملات بتن تنیده شده و در نتیجه از گسستگی و ترک خوردگی جلوگیری می کند و به جهت نداشتن درز و حفره و خلل فرج در آن در برابر نفوذ باران و رطوبت بسیار مستحکم می باشد .
- بتن های پیش ساخته نما به دلیل طرح ساده ، خنثی و مدرن بسیار کاربردی بوده و امکان استفاده از آن در قسمت های مختلف چه در داخل و خارج ساختمان یکی از برتری های آن می باشد .
- از آن جا که بتن اکسپوز دارای رنگ طبیعی می باشد لذا در برابر هر گونه شرایط جوی مقاوم بوده و دچار تغییر رنگ نمی شود .
- از آنجا که بادوام بودن و ماندگاری نما بسیار مهم و حیاتی می باشد ، این بتون ها دارای طول عمر طولانی می باشند .
- نماهای اجرا شده با تایل بتنی نما جایگزین ارزان ، مقاوم و زیبایی برای نماهای گران و لوکس به حساب می آیند .
- مقاومت دو برابری بتن اکسپوز نسبت به بتن معمولی
- به دلیل مقاومت خوبی که نسبت اشعه های مضر و uv خورشید دارند لذا با گذشت زمان تغییرات رنگ بسیار کمی دارند .
- قابلیت ترکیب بتن‌اکسپوز با سایر متریال ها نظیر چوب و آجر و سنگ و ...
- امکان برش قطعات پیش ساخته بتن اکسپوز
- نسبت به حرارت و صدا مقاومت خوبی داشته و عایق حرارتی و صوتی خوبی می باشد .
- قابلیت رنگ پذیری مخلوط تازه بتن نما
- تسریع در اجرا و نصب نما و قابلیت انجام برش در محل و هنگام نصب
- اقتصادی و مقرون به صرفه بودن نصب و اجرا پروژه با بتنهای اکسپوز
- ضد سایش و ضد خراش بودن این محصول و مقاومت آن در برابر ضربه و فشار از جمله مزیت های این مصالح بتنی می باشد .
- سازگار با محیط زیست

انواع بتن اکسپوز طرح دار فرسان :

بتن اکسپوز یکی از متریال های مدرن و جذاب هستند که در ابعاد و رنگ ها و طرح ها مختلف در بازار تولید و عرضه می شود که طرح های ساده یا رگولار ، بولت دار ، شیاردار و طرح چوب ، طرح کاشی ، بافت شن نما و زبر ، بافت و طرح پارچه ای با ضخامت های 2.5 تا 5 سانتی متر از نمونه های پرکاربرد این محصول به شمار می روند . اصولا در این متریال های طرح دار از الیاف و مش فولادی جهت جلوگیری از ایجاد ترک های مویی و عدم ریزش تایل ها بر اثر ضربه و حوادثی نظیر زلزله استفاده می شود .

در ادامه پانل های بتن اکسپوز طرح دار با طراحی و ساخت مجموعه فرسان را مشاهده می کنیم . مجموعه فرسان پنل ها و تایل های بتن‌اکسپوز را در طرح های زیبا و جذاب با نام های آرام ، گیلان ، سپیدار ، موج ، چکاد ، آبشار ، حصیر ، لاریز ، چینه ، نگار ، چشمه ، ساحل ، در ابعاد 60*120 و 120*120 تولید و به بازار عرضه می کنند .

جهت مشاهده نمونه محصولات بتن اکسپوز نما تولید شده توسط مجموعه فرسان کو کلیک نمایید : محصولات پنل های اکسپوز نما

جنس بتن اکسپوز :

علی رغم این که بتن ساخته ی دست بشر می باشد اما باید گفت که یک ماده ی طبیعی به حساب می آید و علت مشاهده ی تغییراتی نظیر رنگ و شکل و غیره در این ماده نیز گواه این مطلب بوده و از طبیعی بودن آن نشات می گیرد و با عمل آوری بتن است که می توانیم این تغییرات را به حداقل برسانیم . به طور کلی پانل های بتن اکسپوز صفحاتی هستند که با تغییر در ساختار فیزیکی و شیمیایی بتن تولید و ساخته می شوند . این بتون از ترکیب سیمان پرتلند یا غیر پرتلند ، سنگ دانه و آب با نسبت های مشخص و همچنین الیاف پلیمری و الیاف مصنوعی تشکیل شده است . همه ی این عوامل باعث شده است که نسبت به بتن های معمولی کیفیت و زیبایی و کاربرد بیشتری داشته باشند .

برای رسیدن این متریال به جذب آب پایین و همچنین تحمل شوک های حرارتی ناشی از سرد و گرم شدن هوا ، در ترکیب آن از افزودنی های خاصی استفاده می شود . یکی از مهمترین مواد تشکیل دهنده بتن اکسپوز مواد افزودنی مخصوص به این محصول است که می تواند از نوع مواد شیمیایی و یا مواد افزودنی طبیعی باشد . این مواد فزودنی باعث مخلوط شدن حباب های هوا در توده بتن و پخش شدن آنها به صورت مساوی در کل حجم آن می شود . این فرایند سبب افزایش مقاومت این بتن پیش ساخته نما در برابر یخ زدگی می شود .

 
 

انواع بتن های اکسپوز بر اساس روش ساخت و تولید آن :

برای این که به سوال بتن اکسپوز پیش ساخته بهتر است یا درجا؟ جواب بدهیم باید با انواع این محصول با توجه به روش تولید آن ها آشنا شویم :
1-بتن اکسپوز درجا :

بتن ریزی به صورت درجا نقطه مقابل بتن های پیش ساخته است . در این روش کلیه مراحل ساخت ، آماده سازی و اجرای بتن ریزی در محل انجام می شود . این روش بیشتر در پروژه های ساخت و ساز بزرگ نظیر ساخت پل ها و بناها و مجتمع های بزرگ وعظیم که مقدار بتن مصرفی جهت اجرا بسیار زیاد است و استفاده از تایل های پیش ساخته هزینه زیادی را طلب می کند و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه و منطقی نیست که بتن در محلی دیگر ساخته شود و به محل اجرا منتقل گردد ، کاربرد دارد در این روش در محل پروژه متریال تهیه بتن اکسپوز با هم مخلوط شده و بتن ریزی توسط دستگاه های خاصی اجرا و انجام می گردد . در واقع بتن اکسپوز نخست به این روش در تمامی پروژه ها تهیه و اجرا می شد اما به تدریج به دلیل عوامل بسیاری از جمله سختی کار و زمان بر بودن محبوبیت خود را از دست داد و جای خود را به پنل های پیش ساخته بتن اکسپوز داد . برای اینکه سازه ها از استحکام و مقاومت مطمئن و مطلوبی برخوردار باشند ، اجرای صحیح و اصولی بتن ریزی درجا باید مطابق با کلیه استانداردهای ساخت و ساز صورت پذیرد .

2- بتن اکسپوز پیش ساخته :

یکی از مشکلاتی که استفاده از بتن درجا در فصول سرد و یا مناطق سردسیر با آن مواجه هستیم یخ زدگی بتن است . مطابق با آیین نامه بتن ایران ، چنانچه برای سه روز متوالی میانگین دمای هوا در شبانه روز کمتر از 5 درجه سانتی گراد باشد و یا دمای هوا به مدت بیشتر از نصف روز از 10 درجه سانتیگراد کمتر باشد ، باید بتن ریزی در هوای سرد انجام بگیرد . چرا که بتنی که دچار یخ زدگی شده باشد از مقاومت کمتری برخوردار بوده و آب بند کردن آن نیز امکان پذیر نخواهد بود . اولین گزینه جهت رفع این مشکل استفاده از ضد یخ بتن یا گرم نگه داشتن بتن می باشد . بتن اکسپوز پیش ساخته در کاخانه یا کارگاه ساخته شده و سپس جهت اجرا به محل پروژه انتقال داده می شود . و مشکل یخ زدگی بتن در مناطق سردسیر و یا فصول سرد را ندارند . از این نوع بتون عموما در پروژ های کوچک و معمولی استفاده می شود . به بتن های اکسپوزی که به صورت قطعات بزرگ در کارخانه ساخته می شوند پانل های پیش ساخته اکسپوز و به قطعات کوچکی که تولید می شوند تایل های پیش ساخته می گویند .

در این روش تایل ها و پنل های اکسپوز توسط قالب های پیش ساخته در کارخانه تولید و سپس جهت اجرا و نصب به محل پروژه انتقال داده می شوند . همان طور که در بالا اشاره شد تهیه این پنل های پیش ساخته باید مطابق با یک سری ضوابط و استانداردها باشد تا محصول با کیفیت و مقاوم به بازار عرضه شود . در این روش در محل تولید می توان رنگدانه های استانداردی را جهت تولید رنگ و شکل دلخواه به مواد اضافه نمود. لازم به ذکر است این پنل های پیش ساخته قبل از خروج از کارخانه کاملا سنباده زنی و پرداخت شده و به صورت تایل های یکدست و صیقلی وارد بازار می شوند . قیمت پایین تر ، نصب آسان باعث شده که امروز اکثرا معماران با این پنل های پیش ساخته بتن اکسپوز روی آورده و جایگزین بتنهای درجا شود .

3- بتن اکسپوز پرسی :

در این روش بتن اکسپوز به وسیله دستگاه پرس کننده بتن تولید می شود . بدین صورت که ابتدا یک مخلوط سیمانی قوام بالا تهیه می شود و پس از ریختن در قالب توسط یک جک نیروی مورد نیاز برای تراکم و شکل گیری بتن وارد می شود . پس از شکل گیری و قالب گیری بتن اکسپوز نیروی برداشته شده و قطعه ساخته شده با احتیاط از قالب جدا می شود . جدول های کنار خیابان ها و کف پوش های پرسی با این روش ساخته می شوند که از مقاومت و دوام بسیار بالایی برخوردار می باشند .

4- کف پوش بتنی ویبره ای :

کف پوش های بتنی ویبره ای نوعی از کف پوش ها هستند که از بتون ساخته شده و با استفاده از دستگاه ویبراتور متراکم شده اند . برای اینکه این محصول تولیده شده روان باشد باید از ابر روان کننده بتن نظیر رزین استفاده شود . این نوع کف پوش ها به دلیل قیمت مناسبی که دارند در کنار مقاومت و استحکام بالا ، یک انتخاب خوب برای کف سازی محیط های مختلف همچون محیط های صنعتی ، تجاری و مسکونی ، پارکینگ ها ، انبار ها ، معابر عمومی و ... می توانند باشند . قطعات سمنت پلاست که در مکان های مختلف شهری و در سازه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد با این روش تولید و ساخته می شود .

 
 

طرز تهیه و تولید نمای بتنی پیش ساخته اکسپوز :

بتن‌اکسپوز یا به صورت قطعات بزرگ که به نام پنل پیش ساخته معروف هستند تولید می شود یا به صورت قطعات کوچک که با نام تایل های پیش ساخته می شناسیم . اصطلاحا به مراحل ساخت بتن اکسپوز ، طرح اختلاط بتن اکسپوز می گویند که در طی این مراحل هر چقدر استانداردها و ضوابط مربوطه بهتر رعایت شود کیفیت و دوام و مقاومت بتون به عمل آمده بیشتر خواهد بود . بنابراین روش تهیه باید بسیار دقیق و مهندسی شده صورت بگیرد .

همان طور که پیش تر اشاره شد موادی که برای ساخت این نمای بتنی مدرن استفاده می شود با بتن معمولی یکی بوده و از ترکیب سیمان ، شن و ماسه ، آب و مواد افزودنی های مربوط به بتون و روان کننده ها تشکیل شده است و تفاوت این دو در داشتن مقاومت بالاتر بتن‌اکسپوز نسبت به شرایط محیطی می باشد . بنابراین جهت ایجاد این مقاومت و استحکام بیشتر در این محصول ، پس از این که در تایل های با ابعاد سفارش شده قالب گیری انجام شد ، از ویبراتور جهت ایجاد لرزش درون قالب ها استفاده می شود تا حباب های هوای بین لایه های مختلف بتن از بین رفته و بافت متراکم و یکدستی بوجود آید که مقاومت بالایی دارد .نکته ای که در این بین باید به آن توجه داشت مدت زمان اختلاط بتن می باشد که نباید از 10 دقیقه بیشتر شود چرا که باعث لغزیده شدن دانه های ماسه و سیمان و در نتیجه جدا شدن آن ها از همدیگر می شود که به طبع آن حالت یکنواختی بتون از بین خواهد رفت . نکته ی دیگری که باید در تهیه بتن اکسپوز مورد توجه قرار گیرد استفاده از قالب های درزگیری شده و روغن های مناسب می باشد .

برای ساخت قالب های پیش ساخته بتن‌اکسپوز در کارخانه ، جهت پایین نبودن کیفیت بتن اکسپوز ساخته شده ، مواد اولیه قبل از ورود به خط تولید به طور دقیق کنترل می شوند تا از تغییر نکردن مواد اولیه اطمینان حاصل نمایند همچنین در تولید آن باید به میزان حرارت و آماده بودن قالب ها جهت ایجاد خط برش دقت ویژه ای مبذول شود . لازم به ذکر است که هر شرکت و کارخانه تولیدی طرح اختلاط مخصوص به خود را داشته و بر اساس فرمول ها و محاسبات مربوط به خودش این اختلاط را انجام می دهد به همین دلیل است که کیفیت محصول تولید شده در هر کارخانه متفاوت می باشد .

در تولید و ساخت تایل ها و پنل های پیش ساخته بتن اکسپوز دقت و توجه به کیفیت ظاهری بتن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است ، گروه فرسان با استفاده از مدرن ترین تکنولوژی های روز دنیا و همچنین معماران و طراحان مجرب و متخصص در این زمینه تمام تلاش خود را در تولید بهترین محصول نموده و آماده همکاری و ارائه خدمات در زمینه تولید ، طراحی ، اجرا ، نصب و تمامی خدمات مربوط به بتن‌اکسپوز می باشد

جدید ترین نمونه پروژه های کار شده با بتن اکسپوز توسط گروه تولیدی فرسان :

 
 

 
پنل های طرح دار بتن اکسپوز فرسان : طرح های آرام ، لاریز و گیلان
 

 
 

 
پنل بتن اکسپوز طرحدار فرسان : طرح های چکاد ، آبشار و موج
 

 
 

 
پنل طرحدار بتن اکسپوز فرسان : طرح های سپیدار ، نگار ، حصیر ، چشمه و ساحل
 

مشخصات فنی بتن اکسپوز :

به طور کلی این محصول نیز همانند سایر مصالح ساختمانی دارای مشخصات فنی مخصوص به خود بود که معرف ماهیت وجودی آن می باشد . از جمله مشخصات فنی بتن اکسپوز که می توان به آن اشاره کرد :
- قابلیت برش طولی ، عرضی و فارسی بر به وسیله گرانیت بر است .
- حداکثر جذب آب در این بتن حدود 6 درصد می باشد که این متریال را جهت استفاده در زیر زمین ها و قسمت های مرتبط با رطوبت و آب مناسب می سازد .
- بتن های اکسپوز با رده های مقاومتی مختلفی نظیر بتن‌اکسپوز با رده مقاومتی C35 , C40 , C45 , C50 , C55 , C60 ساخته می شوند .
- این متریال وزنی معادل 2400 کیلوگرم در متر مکعب را دارا می باشد که نسبت به بتون معمولی وزن بیشتری دارد .

انجمن مهندسی بتن و ساختمان آلمان (DBV) و انجمن کارخانجات سیمان آلمان (VDZ) طی آیین نامه ای که آخرین نسخه آن مربوط به سال 2015 می باشد برای مهندسان و معماران ، مشاوران و تولیدکنندگان بتون ، پیمانکاران و ناظران پروژه بتن اکسپوز را با توجه به کیفیت و عملکرد و اجرای آن به چهار دسته تقسیم بندی کرده اند :
SB1 : مربوط به بتن اکسپوز با کیفیت پایین و نیازهای کم مانند دیوارهای زیر زمین یا مناطقی که کاربری تجاری دارند .
SB2 : مربوط به تایل بتنی نما با کیفیت متوسط و نیازهای معمولی مانند راه پله ها یا دیوارهای حائل .
SB3 : مربوط به بتن‌اکسپوز با کیفیت خوب و الزامات خاص . برای نمونه استفاده در نماهای ساختمان ها در ساختمان سازی
SB4 : مربوط به تایل سیمانی نما با کیفیت عالی و الزامات بالا که در اجزای ساختمان و دکوراسیون داخلی کاربرد دارند .
با توجه به کیفیت Exposed concrete می توان از این دسته بندی جهت برنامه ریزی و اجرای پروژه کمک گرفت .

 
 

نقش رنگ در بتن اکسپوز

رنگ طبیعی و ذاتی این بلوک های پیش ساخته رنگ خاکستری یا طوسی است که با تناژهای کم رنگ ، معمولی و پررنگ وجود دارد و در واقع علت محبوبیت بتن اکسپوز رنگ خاکستری آن بوده که به عنوان یک ویژگی منحصر به فرد فضایی مینیمال و مدرن را در معرض دید قرار می دهد . پنل های بتنی در پرده های رنگی تیره تا روشن تولید می شوند . البته محدودیتی در رنگ پنل ها وجود ندارد اما رنگ طبیعی بتن بیشترین طرفدار را در بین معماران دارد .

بتن نما معمولا به صورت رنگی تولید نمی شود اما چنانچه تمایل به کاربرد پنل های رنگی داشتید بهترین راه این است که بعد از نصب پنل های بتنی اقدام به رنگ آمیزی آن نمایید . برای رنگ آمیزی پانل های بتنی ابتدا باید سطح پنل ها را کاملا تمیز نموده و با آب گرم و صابون کاملا بشویید . با توجه به شرایط جوی جهت خشک شدن رنگ روی بتن چند روز زمان برای خشک شدن رنگ در نظر بگیرید . قبل از رنگ آمیزی از پرایمر برای چسبیدن رنگ به بتن بکار برده و از رنگ های الاستومری یا رنگ های مخصوص سنگ تراشی جهت رنگ آمیزی استفاده نمایید . روش دیگر تولید بتن های اکسپوز رنگی ، اضافه کردن مواد افزودنی به ساختار آن می باشد . رنگدانه های اکسید معدنی ، لکه های شیمیایی ، بتونه های رنگی و رنگ های ساختاری از جمله موادی هستند که قبل از بتن ریزی می توان به ترکیبات تشکیل دهنده بتن اضافه نمود .

اگر چه در رابطه با تاثیر رنگ خاکستری بر روح و ذهن انسان اختلاف نظر وجود دارد و برخی آن را رنگ افسرده می دانند اما اگر به درستی از این رنگ استفاده شود می تواند بسیار تاثیرات مثبتی به همراه داشته باشد و در واقه یک رنگ خنثی کننده قوی برای رنگ های زنده محسوب می شود . ممکن است در نگاه اول رنگ خنثی و خاکستری این متریال بتی فضایی سرد و بی روح را در چشم بیننده تداعی کند که خوشایند نباشد اما به طراحان دکوراسیون این امکان را می دهد که برای چیدمان و تلفیق رنگ بسیار آزادی عمل داشته باشند و رنگ ها خود را در این فضا بسیار بیشتر به رخ می کشند و زیبایی محیط را صدچندان می کنند . به عبارتی همجواری رنگ خاکستری و آرام بتن اکسپوز با رنگ ها و المان های اطراف باعث ایجاد شکستگی و عبور نور و ایجاد زوایای بصری بسیار چشم نواز و خیره کننده ایی در ساختمان می شود .تایل های بتنی اکسپوز به صورت تک بعدی و سه بعدی به بازار عرضه و تولید می شوند . اطلاعات بیشتر

چرا بهتر است از پانل های بتون اکسپوز با همان رنگ طبیعی خودشان استفاده کنیم ؟

یکی از سوالات متداول در رابطه با بتن اکسپوز امکان ساخت این متریال با رنگ های سفارشی و دلخواه می باشد . در این رابطه باید گفت که بتن ذاتا یا به رنگ سفید است یا طوسی مایل به سیاه ، که بتن سفید از سیمان سفید تشکیل شده است و برای ساخت بتن سیاه از سیمان سیاه استفاده می شود . اما جهت تولید قطعات بتون اکسپوز با رنگ های دیگر غیر از سفید و سیاه باید به آن پیگمنت های رنگی اضافه کنیم . و از آنجایی که هنگام تولید کنترل کردن این پیگمنت های رنگی که درصد آن کم و زیاد نشود و کل بتن‌اکسپوز به طور یکنواخت یک رنگ در بیاید بسیار سخت است وقتی قطعات بتنی با این پیگمنت های رنگی تولید شد و روی نمای ساختمان نصب و اجرا گردید ، پس از پایان کار و نصب تمامی تایل های بتن اکسپوز مشاهده می کنیم که نمای ساختمان از چندین پرده رنگ تشکیل شده است که شاید از لحاظ بصری خیلی دل نشین و چشم نواز به نظر نرسد . پس بهتر ست که در بتن ها از پیگمنت های رنگی استفاده نکنیم که اجرای تمیز تری داشته باشیم .

پس به صورت کلی نتیجه می گیریم که می توانیم پیگمنت رنگی به بتن اکسپوز اضافه کرده و قطعات بتنی به رنگ دلخواه شما تولید کرد ، اما در اجرا نباید توقع این را داشته باشیم که تمام سطح نمای ساختمان که با بتون مورد نظر و سفارشی شما اجرا شده یک دست و یکنواخت باشد .

ابعاد نمای بتنی پیش ساخته :

ابعاد و اندازه تایل های بتنی به صورت سفارشی قابل اجرا و تولید می باشد . پنل ها و تایل های پیش ساخته معمولا به صورت مربع یا مستطیل در ابعاد 120*120 و 60*120 که سطح آن ها صاف و صیقلی یا طرحدار می باشد ، تولید و ساخته می شوند . البته قابل ساخت در ابعاد سفارشی نیز می باشند . تایل های بتن اکسپوزی که توسط مجموعه فرسان طراحی و تولید می شود به صورت تایل های مربعی و مستطیلی به ابعاد : 55*90 - 50*100 - 60*120 - 60*150 - 80*80 - 60*60 - 30*60 - 45*90 می باشد که با بهترین کیفیت خدمت مشتریان گرامی ارائه می گردد .

 
 

آشنایی با انواع روش های اجرا و نصب بتن اکسپوز :

- نصب پنل بتن‌اکسپوز پیش ساخته : نصب این قطعات پیش ساخته بتنی به روش های مختلفی انجام می شود . اجرای دوغابی (با ملات و تر) ، اجرای خشک (بدون ملات ) با چسب و پیچ و اجرای جوش سه روش اصلی در اجرای این پنل ها می باشند . که روش پیچی از متداول ترین روش های اجرای بتن اکسپوز می باشد . روش های ذکر شده برای نصب پنل های بتن‌اکسپوز پیش ساخته می باشند .
در روش تر به وسیله ملات بتن‌اکسپوز را به سطح کار می چسبانند که زیرسازی کار می تواند بلوک ، آجر ، سفال ، رابیتس باشد سپس از دوغاب برای پر کردن فواصل پنل ها و درزگیری استفاده می کنند . دوغاب شامل ماسه ، سیمان سیاه ، سفید و چسب بتن و آب است . یکی از معایب این روش این است که باید حتما توسط افراد متخصص و باتجربه اجرا شود در غیر این صورت سطح یکنواخت و یکدستی در پایان کار به دست نمی آید و احتمال تخریب نما نیز وجود خواهد داشت .
نصب بتن اکسپوز به صورت خشک با پیچ و چسب اجرا می شود که جای پیچ ها قبل از نصب روی پنل ها گذاشته می شود و اگر بخواهیم از بغل پیچ کنیم باید اسکوپ گذاری روی پنل ها انجام شود که باعث ایجاد درز بین پنل ها می شود . در اجرای با جوش هم پنل ها به بدنه سازه با جوش وصل می شوند . در مواردی هم که دیوار زیرسازی که قرار است نصب روی آن اجرا شود امکان پیچ شدن نداشته باشد ، تایل بتنی را با استفاده از چسب کاشی به دیوار متصل می کنند که ضریب ایمنی پایینی داشته و احتمال سقوط قطعات نما وجود دارد .

- نصب بتن اکسپوز در محل : یکی دیگر از روش ها نصب و اجرای بتن‌اکسپوز در محل است که عموما در پروژه های عظیم و ساختمان ها و نماهای بسیار گسترده و وسیع به کار گرفته می شود ، در این روش کلیه فرایند ساخت بتن و بتن ریزی در محل پروژه انجام می شود . اجرای در محل خود به دو صورت قالب گیری و اجرای بالارونده انجام می شود . اجرای بتن اکسپوز در محل نسبت به اجرای پنل های پیش ساخته بسیار مقرون به صرفه تر بوده و به همین دلیل در پروژه های کلان از این روش نصب استفاده می کنند .
در پروژه های بزرگ نظیر ساختن پل و سد سازی ابتدا قالب گیری در ابعاد وسیع به وسیله پنل های بزرگ انجام گرفته ، سپس کار بتن ریزی پس از مسلح کردن سازه آغاز می شود . البته قبل از انجام فرایند بتن ریزی در قالب باید مقدار فشار اعمالی هر قالب محاسبه شده و متناسب با فشار مقاوم سازی صورت بگیرد تا فرم و شکل اصلی بتن هنگام بتن ریزی تغییر نکند .
در اجرای بالا رونده ابتدا طرح کلی نما به بخش های مختلف تقسیم شده سپس از قسمت پایینی دیوار کار قالب گیری و بتن ریزی شروع می شود و پس از خشک شدن تایل های بتنی پیش ساخته در ردیف پایین ، قالب ها را جدا کرده و به قسمت بالاتر منتقل می کنیم و به همین ترتیب بتن ریزی را تا پایان کار نصب بتن اکسپوز ادامه می دهند . اجرای بالارونده برای دیوارهای بلند گزینه مناسبی است .

اطلاعات تکمیلی در رابطه با انواع روش های نصب بتن اکسپوز را می توانید در مقاله مربوط به آن مطالعه نمایید : مطالب بیشتر

به چه نکاتی باید در اجرای و نصب بتن اکسپوز دقت شود ؟

کیفیت تولید بتن اکسپوز مهمترین عاملی است که در زیبایی ظاهری همچنین ماندگاری و طول عمر این متریال بسیار موثر بوده و در همین راستا قالب بتن در نصب و اجرا از اهمیت بالایی برخوردار است و می توان گفت که حدود 70 درصد کیفیت سطح این محصول بتنی به کیفیت قالب بتن و ابعاد آن بستگی دارد . نوع مصالح به کار رفته از جمله چوب ، فولاد و ... چندان در این مقوله حائز اهمیت نمی باشند .

توجه به زمان مخلوط کردن بتن اکسپوز در هنگام ساخت که بهترین زمان بین 7 تا 10 دقیقه می باشد ، چینش منظم و تراز قطعات کنار یکدیگر ، درزبندی صحیح و اصولی بین پنل ها ، روغن کاری قالب ها ، مهار کردن درست و محکم قطعات با استفاده از پیچ و مهره ، به کاربردن تایل های اکسپوز با کیفیت در ابعاد مناسب و بدون خط و خش و ترک و خارج کردن هوای اطراف آن ها ، استفاده از روان کننده و مکمل های متراکم کننده از جمله موارد مهمی هستند که باید در اجرای اصولی و مهندسی این بتن به خوبی رعایت شود .

در هنگام اجرای پروژه از پنل های ترک خورده و دارای شکستگی استفاده نشود همچنین تایل های پیش ساخته نباید اثری از تابیدگی در آن ها دیده شود و در گوشه ها باید کاملا صاف و قائم باشند . هر پروژه روش نصب و اجرای مخصوص به خود را دارد که بر اساس شرایط محیطی و ویژگی های پروژه بهترین روش باید انتخاب شود . از آنجایی که برای نصب پنل های پیش ساخته بتن‌اکسپوز بر روی سطح ابزارهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد بنابراین با توجه به ابعاد و حجم پنل ها ابزار مناسب انتخاب نمایید .

نحوه ترمیم بتن های اکسپوز چگونه انجام می شود ؟

علی رغم دقت و توجه در اجرا و نصب پنل های پیش ساخته اکسپوز ، اما مانند اجرا و نصب تمامی پروژه های ساختمانی ممکن است که بعد از نصب نما نیاز به ترمیم و بازسازی و یا ترمیم داشته باشد . تفاوت ترمیم و اصلاح این تایل های بتنی با بتن معمولی را می توان اینگونه بیان کرد که در ترمیم بتن معمولی تنها صرفه اقتصادی ، کیفیت و مقاومت و استحکام مورد توجه قرار می گیرد اما در تایل های بتنی اکسپوز توجه به تشابه رنگ و سطح بتن ترمیمی با بتن های مجاور بسیار مهم و حیاتی می باشد . لذا چه برای نصب و اجرا و چه مرمت و بازسازی بتن اکسپوز نمای ساختمان پیشنهاد می شود از یک تیم متخصص و با تجربه کمک گرفته شود تا نتیجه ی کار به بهترین شکل ممکن حاصل شود .

انواع بتن های اکسپوز بر اساس بافت آن ها :

1- بتن اکسپوز با بافت سنگدانه ای :

در بتن اکسپوز سنگدانه ای یک لایه ی نازک از ملات رویی بتن برداشته می شود تا سنگدانه ها به صورت برجسته نمایان شوند و سطح نهایی بتن اکسپوز کاملا برجسته و مشخص است . از این نوع بتن در کف پیاده روها و محل های تردد که در زمستان امکان لیز خوردن است ، استفاده شده و بسیار کاربردی و سودمند می باشد .

2- بتن اکسپوز با بافت صیقلی :

همان طور که از نامش پیداست این بتون دارای سطح صاف و صیقلی بوده و در تمامی زمینه ها از کفپوش گرفته تا دیوار می تواند مورد استفاده قرار بگیرد . رسیدن به این سطح صاف و یکدست با بتن ریزی معمولی به دست نمی آید و برای حصول نتیجه راه های متفاوتی وجود دارد که یکی از این روش ها پولیش الماسی است که در این روش سطح رویی بتن اکسپوز در حد چند میلیمتر به گونه ایی صیقل داده می شود که سنگدانه های داخل بتن درخشان و آشکار قابل روئت باشند . این تایل های اکسپوز به دلیل سطح صاف و صیقلی خود ، خلل و فرجی نداشته و در نتیجه گرد و غبار را به خود جذب نمی کنند و نظافت آن ها راحت می باشد .

3- بتن اکسپوز طرح چوب :

بتن اکسپوز طرح چوب با ظاهری همانند چوب طبیعی اما با مقاومت بتن یکی از محبوب ترین و پرکاربرد ترین پنل های پیش ساخته اکسپوز جهت استفاده در دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان ها می باشند و با بافت چوب مانند خود در کنار سایر المان های معماری فظایی مدرن و جذاب را خلق می کنند . نگهداری و نظافت این نوع طرح بتن اکسپوز نسبت به سایر طرح های آن سخت تر و پرهزینه تر بوده اما به دلیل زیبایی که دارد همچنین مقاومت بالا در برابر گرما ، سرما ، یخبندان و رطوبت ، بسیار پرطرفدار می باشد .

کاربردها و موارد استفاده تایل ها و پنل های بتنی پیش ساخته اکسپوز:

علی رغم این که در گذشته از بتن تنها به عنوان متریالی جهت اتصال مصالح مختلف به یکدیگر استفاده می شد . اما برای اولین بار حدود سال 1963در مرکز هنرهای بصری دانشگاه هاروارد از بتن اکسپوز جهت اجرای نما استفاده شد و با استقبال چشمگیری از جانب معماران و طراحان مواجه شد و از آن دوران تا به امروز روز به روز استفاده از این مصالح ساختمانی رو به افزایش است . مقاومت بالای این محصول در برابر تمامی شرایط آب و هوایی و جوی باعث شده امکان استفاده از آن در تمامی مناطق گرم خشک تا مناطق مرطوب و شرجی یا سرد و یخبندان باشد .

پنل و تایل پیش ساخته مسلح شده و سبک بتن اکسپوز نسبت به بتن معمولی دانه های ریزتری داشته و تراکم آن ها بیشتر است و این عامل باعث می شود که سطح صاف و یکدست تری داشته باشد و این سطح صاف و صیقلی محصول بهترین متریال برای طرفداران سبک مدرن و مینیمال می باشد . در گذشته از این متریال بیشتر جهت ایجاد استحکام و مقاوم کردن ساختمان و سازه استفاده می شد . اما امروز با تقویت کردن بسیاری از اجزای آن در بخش های مختلف بنا استفاده می شود .

به طور کلی بتن اکسپوز از لحاظ کاربرد به چهار دسته تقسیم می شوند :

1- استفاده از قطعات پیش ساخته بتنی در سازه
2- نمای خارجی به صورت نمای بتنی پیش ساخته
3- پنل های پیش ساخته در دکوراسیون داخلی
4- بتن اکسپوز در کف سازی

بتن اکسپوز کف سازی فرسان کو

از جمله موارد استفاده از تایل ها و پنل های بتن اکسپوز می توان به موارد زیر اشاره کرد :

- نمای داخلی و خارجی ساختمان ها به دلیل صاف و یکدست بودن سطح این قطعات و مقاومت در برابر رطوبت و باران و بسیاری موارد دیگر از جمله نقاطی هستند که بتن اکسپوز کاربرد دارد .
- به عنوان دیوارپوش در دکوراسیون داخلی خانه ها ، کافی شاپ و رستوران ها و فودکورت ها ، مراکز تجاری واداری و تفریحی و هنری
- جهت محوطه سازی و ساختن کف پوش های باغ ها ، روف گاردن جایگزین سنگ و آجر
- پیاده رو ها ، پارکینگ ها ، گاراراژها و محل های تردد ، جداول خیابان ها و نیوجرسی ها
- استفاده از بتن اکسپوز جهت ساخت مبلمان شهری جهت استفاده در گذرگاه ها و پارک ها به علت زیبایی و دوام و سازگاری آن محیط اطراف بسیار رواج دارد .
- برخی از انواع بتون اکسپوز به دلیل تخلخل کم در اطراف استخرها ، تاسیسات و مخازن آبی و سایر سازه های آبی به کار برده می شوند .
- از این قطعات پیش ساخته سبک اخیرا در ساخت اکسسوری های بتنی استفاده می کنند . ساخت مجسمه ، وسایل آشپزخانه و لوازم التحریر به دلیل دوام و زیبایی این متریال بسیار متداول و رایج شده است .
- گلدان های بتنی به علت خاصیت ضد آب و ضد رطوبت بودن بتن اکسپوز تولید و ساخته می شوند .
- پله بتن اکسپوز یکی دیگر از موارد استفاده این متریال بتنی می باشد . از آن جا که استحکام و ایمنی در ساخت پله از اهمیت بالایی برخوردار است لذا نباید این قطعات در اثر ضربه لب پرشده یا دچار ترک خوردگی و آسیب قرار بگیرند . از آنجا که این پله های بتنی به صورت پیش ساخته تولید و به محل نصب انتقال داده می شوند بنابراین تا حد زیادی از اتلاف وقت و هزینه در ساختمان سازی جلوگیری می کنند. اطلاعات بیشتر
- به دلیل ممانعت از نفوذ رطوبت در سرویس های بهداشتی و حمام ، دیوارپوش های بتنی اکسپوز مورد استفاده قرار می گیرد .
- خیلی از طراحان و کارشناسان دکوراسیون داخلی از پانل های بتن اکسپوز سه بعدی در فضاهای اداری و اتاق های کنفرانس استفاده می کنند .
- استفاده از بتن اکسپوز در دکوراسیون داخلی در چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته و با استقبال مواجه شده است و علت آن را می توان رنگ خاکستری و خنثی و سطح صاف و صیقلی آن دانست که به فضا زیبایی خاص می بخشد و فضا را کاملا مدرن و منحصر به فرد جلوه می دهد . البته استفاده از پانل های سه بعدی این متریال نیز به دکوراسیون داخلی فضا جذابیت فوق العاده ای می بخشد . که بیشتر از این طرح های سه بعدی در فضاهای اداری و اتاق های کنفرانس همچنین تی وی وال استفاده می شود .
- یکی از موارد استفاده بتن اکسپوز در دکوراسیون داخلی که البته باید گفت برای هر فضای داخلی مناسب نیست اما با توجه به دیزاین و طراحی داخلی ساختمان می تواند بسیار مدرن و چشم نواز باشد ؛ استفاده از دیوار بتنی جهت تی وال است که با یکپارچه سازی ظاهر این متریال تی والی باورنکردنی برای فضای شما ایجاد می کند .

جدید ترین نمونه پروژه های اجرا شده با تایل بتن اکسپوز :

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

آیا می دانید کاربرد الیاف در بلوک های بتنی پیش ساخته چیست؟

به طور کلی از الیاف همیشه جهت تقویت مصالح ترد و شکننده ای نظیر بتن استفاده می شود . این الیاف معمولا از جنس فولاد و شیشه و یا الیاف مصنوعی نظیر نایلون و پلی پروپلین می باشند ، البته امروزه از الیاف نانو نیز استفاده می شود که همگی در افزایش دوام و مقاومت کششی ، فشاری ، ترک خوردگی و ... نقش بسزایی ایفا می کنند .

به دو دلیل برای استفاده از الیاف در بتن اکسپوز می توان اشاره کرد . دلیل اول این است که الیاف داخل بتن در دل یکدیگر تنیده شده و باعث می شوند که ترک های مویرگی در سطح بتن به حداقل رسیده یا حتی می توان گفت به صفر برسد .

دلیل دوم که مهم تر است الیاف باعث می شوند که مقاومت خمشی و کششی این قطعات افزایش پیدا کرده و امکان تولید بتن های نازک با ضخامت کم تر جهت استفاده برای پوسته های نما و سایر موارد به وجود بیاید .

 
 

بتن چیست و چه کاربردی دارد؟

بتن یکی از مهمترین مصالحی است که امروزه در صنعت ساخت و ساز از آن استفاده می شود . بتن مخلوطی از سیمان ، ماسه و آب می باشد که با نسبت های مشخص در طرح اختلاط تولید می شود و از استحکام و مقاومت و دوام بالایی برخوردار است . در این متریال ساختمانی سیمان نقش ماده چسباننده ، ماسه به عنوان پر کننده و آب جهت خمیری کردن مخلوط و سفت کردن بتن به شمار می آید . ساختمان سازی و برج سازی ، سد سازی ، ساخت تونل و جاده از جمله موارد کاربردهای این محصول می باشند .

بنا به تعریف wikipediag : " بتن (Concrete) یک ماده کامپوزیتی است که از سنگدانه های متصل به سیمان سیال تشکیل شده است که پس از اختلاط حالت خمیری و روان داشته اما به تدریج رطوبت خود را از دست داده و با گذشت زمان سفت و سخت می شود . بتن پس از آب دومین ماده پرمصرف در جهان است و به عنوان پرکاربردترین مصالح ساختمانی شناخته شده است و استفاده از آن دو برابر فولاد ، چوب ، پلاستیک و آلومینیوم تخمین زده شده است . "

 
 

سوالات متداول در رابطه با بتن اکسپوز :

در ادامه به تعدادی از سوالات پرتکرار شما عزیزان که قبل از سفارش و اجرای پروژه ممکن است پیش بیاید پاسخ می دهیم :

1- مهمترین عوامل ترک خوردگی در پنل ها و تایل های بتنی پیش ساخته چیست؟

1- طرح اختلاط نامناسب که معمولا نسبت سیمان به آب یا ماسه کم می باشد.
2- نبودن الیاف در ملات که معمولا باعث ترک های مویرگی می شود .
3- تبخیر آب خیلی زود یعنی آب ملات خیلی زود تبخیر شده و باعث می شود که ملات به مقاومت نهایی خود نرسد .
4- نبود درزهای انبساطی و انقباضی زمانی که ملات را در بدنه ساختمان اجرا می کنیم .

2- آیا می توان از بتن اکسپوز در مناطق بسیار سرد و کوهستانی استفاده کرد ؟

جواب مثبت است . از آنجا که در ساخت این قطعات پیش ساخته از تکنولوژی بتون UHPC استفاده شده است همچنین به دلیل مقاومت و تراکم بالا و جذب آب بسیار پایین و حداقلی که دارند یک گزینه بسیار مناسب جهت انجام پروژه های مناطق سردسیر و کوهستانی می باشد .

3- آیا پنل های بتن اکسپوز را می توان به صورت رنگی تولید کرد ؟

این تایل های پیش ساخته بتنی نما قابلیت ساخت و تولید در رنگ ها و بافت های متنوعی را دارا می باشند و حتی امکان سفارش در رنگ دلخواه مشتری نیز وجود دارد . اما همان طور که در بالا نیز اشاره شد زیبایی و شیک بودن این متریال در خام و بی رنگ بودن آن می باشد و استفاده از بتن اکسپوز با همان رنگ طبیعی بسیار جذابیت بیشتری دارد .

4- آیا سطح پنل های بتن اکسپوز وقتی در مجاورت با آب قرار می گیرند لیز و لغزنده می شوند ؟

این تایل بتنی نما با اینکه سطح صاف و صیقلی دارد اما به دلیل ویژگی های ساختاری که دارد میزان اصطحکاک لازم برای ایجاد یک سطح بدون لغزندگی را داشته و برای مکان های مرطوب نظیر محوطه اطراف استخر که در معرض خیس شدگی هستند کاربردی می باشد .

5- آیا از تایل های بتن پیش ساخته اکسپوز می توان در مناطق شلوغ و پرتردد با وسایل نقلیه استفاده کرد؟

بتن اکسپوز را می توان به علت ضخامت و مقاومت مکانیکی قابل قبول و مسلح بودن آن به شبکه مش فلزی و الیاف در مناطقی که پرتردد بوده و خودرو از آن عبور می کند استفاده نمود .

6- آیا بتن اکسپوز در مقایسه با سایر مصالح انتخابی اقتصادی و مقرون به صرفه می باشد ؟

این قطعات پیش ساخته سبک بتنی مزیت های زیادی دارد که بتواند به عنوان بهترین انتخاب برای خرید قرار بگیرد از جمله آن ها ماندگاری و طول عمر بالا ، کم بودن هزینه های نگهداری و ترمیم آن ها ، کاهش هزینه های پرت مصالح به دلیل قابل تولید بودن در ابعاد مختلف بدون نیاز به برشکاری را می توان نام برد .

7- واش بتن با بتن اکسپوز چه تفاوتی دارد؟

واش بتن یا بتن اکسپوز کف در واقع یکی از انواع بتون های اکسپوز می باشد که بخشی از خمیر سیمانی روی بلوک با روش های مختلف برداشته شده تا سنگدانه های سطحی آن نمایان شود . از این نوع بتن بیشتر در محوطه سازی استفاده می کنند . در مطلب واش بتن به تفصیل در مورد این نوع از کف پوش بتنی صحبت کردیم .

8- نظافت و نگهداری بتن اکسپوز چگونه انجام می شود ؟

شست و شو و نظافت پانل های بتنی در صورتی که درزبندی و پرداخت سطح تایل ها و پانل ها مناسب و درست انجام شده باشد ، بسیار ساده بود و با کشیدن دستمال خشک می توان به راحتی گرد وغبار را از روی سطح بتن حذف کرد . همچنین در مواردی که کثیفی و لکه مشاهده می شود می توان از آب و صابون نیز جهت نظافت استفاده نمود .

9- وزن پنل های بتنی چگونه محاسبه می شود ؟

از جمله دلایل اصلی جایگزین کردن دیوارهای بتنی با دیوارهای پیش ساخته کم کردن وزن نهایی سازه است بدون اینکه خللی در استحکام ساختمان وارد شود . مقدار ابعاد و ضخامت پنل های بتنی از جمله عوامل تاثیر گذار در محاسبه وزن این پنل ها می باشند . جهت برآورد میزان وزن پنل های پیش ساخته به این طریق عمل می کنند : طول پنل * عرض پنل * ضخامت پنل * وزن مخصوص بتن اکسپوز

10- چرا باید به جای بتن اکسپوز درجا از بتن اکسپوز پیش ساخته استفاده کنیم ؟

تعدادی از علل برتری بتن پیش ساخته نسبت به بتن درجا را برمی شماریم :
1- بتن اکسپوز پیش ساخته برخلاف بتن اکسپوز درجا دچار ترک خوردگی سطحی یا عمقی و تبله نمی شود .
2- سطح بتن‌اکسپوز پیش ساخته برخلاف بتن اکسپوز درجا کاملا یکنواخت بوده و دچار تغییر رنگ نمی شود .
3- بتن درجا به علت جذب آب بالایی که دارد در فصل سرما دچار ترک خوردگی و فرسایش می شود در حالی که تایل بتن اکسپوز پیش ساخته با تراکم بسیار بالا و جذب آب بسیار پایین خود این مشکل را به طور کامل برطرف کرده است .
4- سرعت تولید و اجرای بتن اکسپوز پیش ساخته در مقایسه با بتن درجا بسیار بیشتر است و در تمامی فصول هم قابل اجرا می باشد . که این موضوع محدودیت های ساخت و ساز را در فصول سرد برطرف کرده است .


چنانچه قصد طراحی و اجرا و یا بازسازی نمای ساختمان خود را به سبک نمای رومی چه به صورت کلاسیک و چه به صورت مدرن دارید و قصد دارید از ابزار پیش ساخته gfrc و یا ابزار پلی یورتان جهت انجام پروژه ی خود استفاده نمایید ، حتما مطالب صفحه ی نمای رومی به روزترین نما برای ساختمان های مدرن را مطالعه نموده سپس جهت مشاوره و هماهنگی با مجموعه farcanco تماس حاصل فرمایید .

2 Comments

  1. رضا گفت:

    با مقالتون با بتن اکسپوز نما آشنا شدم. برای منی که بسیار به معماری مینیمال علاقمند هستم بسیار گزینه مناسبی برای طراحی نمای داخلی و خارجی ویلام هستش. نمونه پروژه هاتونم بسیار زیبا هستن. برای مشاوره بیشتر حتما باهاتون تماس می گیرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *