بتن پیش ساخته در دکوراسیون داخلی
کاربردی ترین روش های استفاده از بتن در طراحی داخلی
نوامبر 7, 2023
سرامیک پرسلانی بسیار مستحکم تر از سرامیک معمولی
سرامیک پرسلانی نما و نحوه نصب و اجرای آن
نوامبر 16, 2023

تاریخچه بتن از گذشته تا به امروز

تاریخچه بتن

اطلاعت شما در مورد یکی از اصلی ترین مصالح ساختمانی یعنی بتن از گذشته تا به امروز چقدر است؟ در مورد زمان پیدایش بتن و روند گسترش و تحول آن چقدر آگاهی دارید؟ برای این که با خواص بتن بیشتر آشنا شویم بهتر است که در رابطه با تاریخچه بتن یک بررسی اجمالی داشته باشیم .

تاریخچه بتن :

در مورد این که مخترع بتن چه کسانی بودند و دوره زمانی که در طی آن بتن برای اولین بار در کدام منطقه تولید و اختراع شد به قطعیت نمی توان اظهار نظر کرد چراکه به نحوه تفسیر ما از واژه بتن بستگی دارد . اما آن چه مسلم است از دیرباز گذشتگان ما از آب و خاک برای احداث و ساخت بنا استفاده می کردند . بتن در دوران باستان سیمان های خامی بودند که از خرد کردن و سوزاندن گچ یا سنگ آهک ساخته می شدند . با اضافه کردن ماسه و آب به این سیمان ها ملات به دست می آوردند و به همین ترتیب در طی هزاران سال ، این مواد بهبود یافته ، با مواد دیگر ترکیب شدند و در نهایت به بتن مدرن و امروزی بدل گردیدند .

می گویند که نخستین بار بتن در منطقه خاورمیانه امروزی در حدود 1300 سال پیش از میلاد به وجود آمده و سازه های بتنی زیادی در آن ناحیه ساخته شده است . مردمان خاورمیانه ، قسمت بیرونی قلعه ها و خانه هایشان را به وسیله یک لایه نازک و مرطوب از سنگ آهک آغشته می کردند که این لایه در واکنش با گازهای موجود در هوا یک سطح محافظ و سخت را ایجاد می کرد .

در کشور مصر در حدود 3000 سال قبل از میلاد بتن مورد استفاده قرار گرفت و جهت چسباندن آجرها به هم از ترکیب گل و کاه استفاده می کردند . همچنین در ساخت اهرام بزرگ از گچ و آهک برای تولید ملات به کار می بردند . کسانی که معتقدند اهرام ثلاثه مصر از بتن ساخته شده اند علت آن را اینگونه ذکر می کنند که چون بعد از گذشت 50 سال بتن به قدری سفت و محکم می شود که قابلیت تبدیل شدن به سنگ را دارد و از طرفی در اطراف اهرام مصر تا فاصله ی زیادی هیچ معدن سنگی وجود ندارد پس می گویند اهرام مصر هم از بتن ساخته شده است .

حدود 2500 تا 3000 سال پیش حجم زیادی از بتن در ایران و مصر مصرف شد . اولین بتنی که در ایران به وجود آمد ساروج بود که سازه های مثل سازه های آبی شوشتر و چغازنبیل از آن ساخته شده اند . در زمان های قدیم برای این که مقاومت بتن را افزایش دهند از موادی مانند پشم بز استفاده می کردند که هم بتن را مسلح کند و هم مقاومت بتن را بالا ببرد . البته اون زمان بتنی موجود نبود بلکه ساروج بود و در واقع ایرانیان ساروج را مسلح و مقاومتر می کردند و از آن به عنوان یک ماده مستحکم استفاده می کردند .

رومی ها نیز در ساخت ساختمان ها ، پل ها و جاده های خود ترکیبی از بتن که شامل سیمان هیدرولیک و آهک و خاکستر آتشفشانی بود را به کار می گرفتند که هنوز هم بعد از گذشت بیشتر از 2000 سال قابل روئیت هستند .

تاریخچه بتن

بتن چیست؟

بتن ماده ای است مرکب از سنگ دانه های ریز و درشت که توسط آب و سیمان به هم چسبیده شده و پس از اختلاط و با گذشت زمان به تدریج خشک و فشرده می شود و همچون سنگ بسیار سفت و محکم می شود . این متریال یکی از پرکاربردترین مصالح در صنعت ساخت و ساز به شمار می رود که جهت افزایش خواص بتنی ، مقاومت و دوام در شرایط آب و هوایی و محیطی مختلف به بتن ترکیبات دیگری نظیر پوزولان و روان کننده ها ، دیرگیر کننده ها ، زودگیر کننده ها ، فوق روان کننده ها و غیره اضافه می کنند .بتون معمولی ، بتون سبک ، بتون هوادار ، بتن شاتکریت ، بتن با مقاومت بالا ، بتن خود متراکم ، بتن با عملکرد بالا نمونه هایی از انواع بتون هستند که هر کدام خصوصیات و ویژگی های مخصوص به خود را دارند که متناسب با نوع پروژه از طرف پیمانکاران و مهندسان سازه انتخاب و مورد استفاده قرار می گیرند .

بتن سخت چیست؟

بتن سخت بتنی است که از درصدهای بالای سیمان تولید شده است . این نوع بتن با افزودن تقویت کننده ها به آن به یک بتن ضدسایش با استحکام بالا تبدیل شده است و برای سازه‌هایی که نیاز به مقاومت بالا دارند مناسب است. اطلاعات بیشتر

تاریخچه بتن مسلح :

هر چند که تاریخچه ساخت بتن به زمان پیدایش تمدن های بشری در دوران باستان برمی گردد ، اما با گذشت زمان و پیشرفت علم و تکنولوژی دست اندرکاران به این نتیجه رسیدند که تنها نمی توان مقاومت را معیار و ملاک جهت عیار بتن قرار داد ، چرا که در محیط های مختلف شاهد خرابی های بتن تحت تاثیر عوامل فیزیکی و شیمیایی بودند لذا جهت بهینه سازی بتن ، نوع بشر اقدام به تقویت این متریال ساختمانی با انواع فلزاتی همچون میلگرد و الیاف های گوناگون نمود . این عمل جهت افزایش مقاومت بتن در برابر تنش های کششی با تعبیه کردن میلگردهای تقویت کننده فولادی در بتن انجام می شود . بتن جی اف ار سی یکی از بتن های معروف مسلح شده با الیاف شیشه است که امروزه در میان معماران و مهندسان ساختمان از مقبولیت و محبوبیت بالایی برخوردار می باشد . شما می توانید اطلاعات بیشتر در مورد این متریال بتنی را در مقاله جی اف ار سی gfrc چیست؟ مطالعه نمایید . بتن آرمه نیز با دارا بودن میلگرد یکی دیگر از بتن های مسلح شده با مقاومت بی نظیر در کارهای عمرانی می باشد .

از جمله افرادی که در ابداع بتن مسلح نقش بسزایی داشتند می توان به ژان لوئی لامبورت ، ویلیام بی ویلکینسون ، فرانسوا کونیه ،گیوزو میهایلیچ ، جرج پارتولومئو ، آرتور هنری سیمونز ، فرانک لوید رایت ، یوجین فریسینت ، مونیه ، پیر لوئیجی نروی ، برتراند گلدبرگ اشاره کرد .

تاریخچه بتن

تاریخچه بتن اکسپوز :

در سال های 1945 تا 1950 پس از جنگ در کشور آمریکا از تایل های بتنی نما که به بتن اکسپوز معروف بود برای پوشش ساختمان ها استفاده می کردند . بعد از آن در دهه 50 میلادی ، از این نوع بتن به دلیل داشتن کیفیت و استحکام بالا و در عین حال قیمت مناسب در بلژیک نیز مورد استفاده قرار گرفته شد و پس از آن در سال 1960 به تدریج بتن اکسپوز پیش ساخته وارد دنیای ساخت و ساز و معماری شد و به کارگیری بتن اکسپوز در قسمت ها و بخش های مختلف ساختمان ، چه در نمای بیرونی و چه در طراحی داخلی مورد توجه و استقبال معماران و طراحان ساختمان قرار گرفت .

معروف ترین سازه ها و بناهای بتنی قدیمی :

گنبد بتنی پانتئون در رم ، دیوار بزرگ چین ، فانوس دریایی ادیاستون در سواحل جنوبی انگلستان ، خیابان بتنی (خیابان دادگاه) در اوهایو ، کانال پاناما ، سد هوور ، سد گرند کولی ، خانه اپرای سیدنی و برج خلیفه از جمله مشهورترین بناهای بتنی تا به امروز شناخته شده اند .


مطالب مرتبط :

 

Comments are closed.