اهمیت نورپردازی در معماری سنتی و ایرانی
اهمیت نورپردازی در معماری مدرن و سنتی
جولای 6, 2023
اجرای حیاط ویلا با واش بتن مقاوم و با دوام
واش بتن و کارکردهای آن
جولای 16, 2023

آشنایی با انواع افزودنی های بتن در صنعت ساختمان

استفاده از انواع سیمان در ساخت بتن

از آن جایی که بتن یکی از اصلی ترین مصالح مورد استفاده در صنعت ساخت و ساز به شمار می آید لذا دقت و توجه در کیفیت آن و تلاش در بهبود عملکرد بتن در میان مهندسان و معماران بسیار مهم و پر اهمیت می باشد . بتن انواع مختلفی دارد که بتن معمولی و ساده ، بتن سبک ، بتن سنگین ، بتن آماده ، بتن پیش ساخته ، بتن مسلح نمونه هایی از این متریال می باشند . بتن اکسپوز نوعی بتن مسلح شده است که به صورت پنل های پیش ساخته تولید می شود و امروز در ساختمان سازی بسیار مورد اسقبال قرار گرفته و توانسته توجه طرفداران سبک های مینیمال و مدرن را به خود جلب کند .

یکی از روش های بالابردن کیفیت بتن ، افزودن مواد مختلفی به نام افزودنی به بتن می باشد . پس افزودنی های بتن موادی هستند به غیر از سیمان ، سنگدانه و آب که با توجه نوع کاربرد بتن به آن اضافه می شوند و منجر به بهینه سازی مخلوط بتن ، افزایش سرعت یا تاخیر مدت زمان گیرش بتن ، افزایش دوام و مقاومت بتن و در کل بهبود فرایند بتن ریزی و کاهش هزینه می شوند . افزودنی های بتن انواع متنوعی داشته که معمولا یا قبل از اختلاط یا در حین اختلاط اضافه می شوند . در ادامه به بررسی پرکاربردترین افزودنی های بتن می پردازیم .

  1. کاهنده آب : یکی از افزودنی های بتن کاهنده آب می باشد که به سه گروه روان کننده ها ، فوق روان کننده ها و ابر روان کننده ها تقسیم می شوند و نقش کاهش آب بتن به میزان 10  تا 25 درصد را در حین اختلاط بر عهده دارند . این امر باعث افزایش چسبندگی بتن و فولاد شده و مقاومت بتن شده و از ترک خوردگی بتن جلوگیری می کند . لیگنوسولفونات های کلسیم ، سدیم و آمونیوم نمونه این از این نوع افزودنی های بتن هستند .
  2. دیرگیر کننده : این نوع افزودنی بتن سرعت گیرش اولیه سیمان را کاهش داده و باعث افزایش سرعت گیرش نهایی بتن می شود . که این امر از ایجاد سوراخ های غیرضروری ، عدم انسجام و پیوستگی سازه ها ، چسبندگی نامناسب سطوح ممانعت می کند . دیرگیر کننده ها در مناطق گرمسیر و همچنین فصول گرم سال که دمای هوا بتن را سفت و سخت می کند  کارایی دارد . کلسیم سولفات ها یا گچ ، نشاسته ، نمک های اسیدی و شکر از این نوع افزودنی ها می باشند .
  3. تندگیر کننده : این افزودنی ها باعث افزایش سرعت گیرش اولیه سیمان می شوند و به عنوان ضد یخ بتن نیز شناخته می شوند . تندگیر کننده ها با افزایش سرعت هیدراتاسیون سیمان ، سرعت سخت شدگی بتن را زیاد می کنند . زمان عمل آوری کوتاه تر ، قالب برداری سریع تر در مناطق سردسیر با تندگیرکننده ها امکان پذیر است . کلسیم کلراید ، کلسیم فرمات ، سیلیکا ژل از جمله مواد افزودنی تندگیر کننده می باشند .
  4. حباب ساز بتن : موادی نظیر رزین طبیعی چوب ، نمک های قلیایی ، روغن های حیوانی و گیاهی از جمله این مواد افزودنی بتن محسوب می شوند . این مواد با ایجاد میلیون ها حباب پراکنده در سراسر بتن در افزایش مقاومت و بهبود عملکرد در دوره های ذوب و یخبندان ، جلوگیری از جداشدگی دانه ها ، بهبود مقاومت شیمیایی بتن و کاهش میزان سیمان ، ماسه و آب در بتن نقش دارند .
  5. افزودنی های پوزولانی : این مواد افزودنی به تنهایی قابلیت چسبندگی زیادی نداشته اما وقتی به صورت ذرات بسیار ریز در کنار رطوبت قرار می گیرد باعث کاهش گرمای ناشی از هیدراتاسیون و ترک های حرارتی می شوند . مصرف به اندازه این افزودنی بتن باعث کاهش سرعت و میزان حرارت حاصل از فرایند آبگیری سیمان ، حملات سولفاتی و آب شستگی و کاهش اتفاقاتی نظیر قلیایی شدن سنگدانه ها می شود . از مواد پوزولانی در بتن های چگال استفاده می شود که در ساخت دیوارهای حائل آب مانند سدها ، مخازن آب ها و … کاربرد دارند .

جهت کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم مقالات زیر را مطالعه نمایید :

ژل میکروسیلیس

نمای رومی

جی اف ار سی

ابزار پلی یورتان

Comments are closed.