تاریخچه بتن
تاریخچه بتن از گذشته تا به امروز
نوامبر 11, 2023
نمای اتیکس
آیا نمای اتیکس گزینه مناسبی برای ساختمان شماست؟
نوامبر 18, 2023

سرامیک پرسلانی نما و نحوه نصب و اجرای آن

سرامیک پرسلانی بسیار مستحکم تر از سرامیک معمولی

سرامیک پرسلانی چیست؟

سرامیک پرسلانی که با نام کاشی پرسلانی نیز شناخته شده است یک نوع متریال مقاوم است که از مواد طبیعی خاک رس و مواد معدنی نظیر گرانیت و سیلیس تشکیل شده است . این تولید طی پروسه و شرایط خاص و ویژه ای در درجه حرارت بالا و با فشار زیاد پرس های با توان بالا صورت می گیرد . تولید سرامیک پرسلانی در دما و فشار بالا تراکم این متریال را بالا برده و ماهیتی شیشه ای به آن می دهد .

سرامیک پرسلانی انواع و اقسام مختلفی دارد که در کنار سایر متریال های مدرن و جدید امروزی همچون بتن اکسپوز و متریال gfrc در نمای داخلی و خارجی ، کف و دیوار مورد استفاده قرار می گیرند . در بسیاری از خانه های لوکس امروزی از گلیم و فرش استفاده نمی کنند و کف خانه را با سرامیک های پرسلانی با ظاهری خیره کننده و جذاب می پوشانند .

ماده اصلی تشکیل دهنده سرامیک پرسلانی خاک رس چینی است که با مواد معدنی سیلیس و گرانیت یا فلدسپات و … ترکیب شده و همین باعث شده که تغییرات دمایی ناگهانی و حرارت های بسیار بالا و پایین را تحمل کرده و مقاومت بسیار بالایی داشته باشند . در واقع تفاوت سرامیک پرسلانی با سرامیک های معمولی دارا بودن همین مواد معدنی ، دمای پخت بالا و تنوع در طرح و رنگ و نقشه می باشد .

سرامیک پرسلانی جدیدترین و مدرن ترین نوع سرامیک محسوب می شوند که بسیار از کاشی و سرامیک های سنتی و معمولی سخت تر بوده و نحوه تولید متفاوتی نسبت به سرامیک ها سنتی داشته که در فضای بیرونی ساختمان ها کاربرد دارند . اگر چه از لحاظ اقتصادی همچنان استفاده از کاشی و سرامیک های قدیمی مقرون به صرفه تر است اما به علت مقاومت و استحکام بالا و نفوذناپذیر بودن آن ها با وجود قیمت بالاتر در درازمدت می تواند به صرفه تر باشد .



انواع کاشی پرسلانی :

سه نوع سرامیک پرسلانی داریم .

1- سرامیک های بدون لعاب : وقتی در اولین مرحله سرامیک های پرسلانی از کوره بیرون می آیند سطح زبری داشته و فقط قابل استفاده در فضاها و محطه های بیرونی ساختمان ها نظیر حیاط و محوطه های پارک ها و … می باشند و برای بکارگیری در محیط های داخلی مناسب نیستند .

2- سرامیک های لعاب دار : برای داشتن سرامیک های پرسلانی لعاب دار که می تواند طرح دار یا بدون طرح باشند ، یک لایه از شیشه مایع روی سطح سرامیک پوشش داده شده و برای پخت دوباره داخل کوره قرار می گیرند که پس از آن سرامیک های لعاب دار براق و سرامیک های لعاب دار مات را که بدون تخلخل هستند ، به ما می دهند . سرامیک های لعاب دار نسبت به سرامیک های پولیشی در برابر رطوبت و لکه مقاومت تر هستند امالغزندگی آن ها بیشتر است .

3- سرامیک های پولیش دار : اگر سرامیک هایی که از کوره بیرون می آیند را به وسیله دستگاه های مخصوص پولیش بزنیم سرامیک پولیش دار بدست می آید که سطحی مسطح ، جلا بخش و صیقل کاری شده دارند . در سطح سرامیک های پولیشی منافذ باز قابل روئیت می باشد که البته می توان با پوشش نانو این نقیصه را برطرف کرد .

مزایا و معایب سرامیک پرسلانی :

    1. استحکام این نوع از سرامیک ها در برابر سایش و رطوبت بسیار بالا بوده بنابراین در محیط های پرتردد بسیار مناسب هستند .
    2. از نفوذناپذیری بسیار بالایی برخوردار هستند و جذب آب بسیار پایینی دارند .
    3. در برابر یخ زدگی بسیار مقاوم می باشند .
    4. در برابر حرارت مقاوم بوده و محصول ضدحریق به شمار می روند .
    5. تنوع رنگ و طرح بسیار گسترده ای داشته که در برابر نور خورشید و سایر عوامل طبیعی و شرایط جوی رنگ سرامیک ثابت بوده و از ظاهری زیبا و شیک و جذاب برخوردار هستند .
    6. طول عمر و ماندگاری بالا از برتری های دیگر این سرامیک ها می باشد .
    7. مقاومت شیمیایی بالایی داشته و به راحتی دچار لک و کثیفی نمی شوند بنابراین نگهداری ، نظافت و شستشوی بسیار راحت و آسانی دارند .
    8. از آن جا که سرامیک های پرسلانی از مواد طبیعی و خام تشکیل شده اند بنابراین سازگار با محیط زیست بوده و تجزیه پذیر می باشند .

در کنار مزایای گفته شده در بالا وزن سرامیک پرسلانی نسبت به سرامیک های سنتی به دلیل تراکم بالایی که دارند بسیار بیشتر می باشد ، قیمت بالاتر این نوع از سرامیک ها البته به خاطر کیفیت بالای محصول نسبت به سرامیک های معمولی از جمله معایب آن ها به حساب می آیند . در نهایت به علت سخت و محکم بودن این متریال ، نصب و برش کاری آن ها به مراتب دشوارتر از نوع معمولی سرامیک ها بوده و با وجود استحکام بالا اگر دچار آسیب شوند قابلیت ترمیم و بازسازی ندارند .

سرامیک پرسلانی نسل نویس سرامیک

موارد استفاده کاشی ها و سرامیک های پرسلانی :

موارد استفاده ی سرامیک ها پرسلانی بسیار نامحدود بوده و تقریبا در همه جا می توانند به کار گرفته شوند . فضاها و محوطه های بیرونی ساختمان های اداری ، مراکز تفریحی و تجاری و اماکن فرهنگی ، هنری ، ورزشی و مذهبی ، پیاده روها و مراکز پرتردد ، سرویس های بهداشتی ، کارخانجات و محیط های کارگاهی ، نماهای بیرونی و داخلی ساختمان های مسکونی ، بیمارستان ها ، درمانگاه ها ، کلینیک ها و مراکز بهداشتی و درمانی ،هتل ها ، اقامت گاه ها ، رستوران ها و کافی شاپ ها ، پایانه های ترابری و ایستگاه های مترو ، پله ها و پیشخوان ها ، کفپوش ها و بسیار نقاط دیگر را می توان از جمله موارد استفاده کاشی های پرسلانی دانست .

علاوه بر سرامیک پرسلانی از مصالح ساختمانی بسیار متنوع و نوین دیگری از جمله بتن کسپوز پیش ساخته نیز می توان به عنوان کفپوش ، همچنین نمای داخلی و خارجی ساختمان استفاده کرد که در مقاله بتن اکسپوز چیست؟ به تفصیل در رابطه با این محصول جدید ، مدرن و لوکس صحبت شده است .

چسب سرامیک پرسلانی چیست؟

چسب سرامیک پرسلانی چسبی است بر اساس سیمان با انعطاف پذیری و کارایی بالا ، با چسبندگی ارتقاء یافته که برای چسباندن سرامیک های پرسلانی کف ، دیوار و نما استفاده می شود .

نصب سرامیک پرسلانی چگونه انجام می شود ؟

نصب کاشی های پرسلانی به روش نصب خشک و به دو صورت نمایان و مخفی اجرا می شود . برای نصب این سرامیک ها فقط چسب مخصوص مورد نیاز است ، چنانچه سرامیک پرسلانی برای نما به کار گرفته شود باید علاوه بر چسب از ملات کشی و بند کشی نیز استفاده شود .

Comments are closed.