روان کننده بتن اکسپوز و جی اف ار سی
روان کننده ها در بتن چه نقشی دارند؟
اکتبر 24, 2023
قالب لارج پنل در تولید تایل بتنی نما
کاربرد قالب لارج پنل در ساخت تایل بتنی
اکتبر 31, 2023

پلاستر سیمانی چه فرقی با پلاستر گچی دارد؟

پلاستر گچی

قبل از این که به تفاوت این دو بپردازیم . باید ببینیم اصلا پلاستر چیست؟ و هر کدام از پلاستر سیمانی و پلاستر گچی به چه چیزی اطلاق می شوند سپس به تفاوت ها و مزایا و معایب آن ها اشاره کنیم .

پلاستر چیست؟

پلاستر نوعی مصالح ساختمانی است که به عنوان یکی از مهمترین لایه های ساختمان های نوین به منظور زیبایی و تزئین و یا ایجاد استحکام و عایق کردن ساختمان می شناسند . این پلاسترهای ساختمانی به صورت یک لایه ی نازک روی قسمت های داخلی و خارجی بنا قرار می گیرند و سطحی یک دست و مرغوب را ایجاد می کنند که بسته به نوع کارکرد خود به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند . پلاسترها به صورت پودر خشک تولید می شوند و در محل پروژه با آب مخلوط شده و به صورت خمیری مرطوب روی سطح کار اجرا می شوند.

انواع پلاسترهای ساختمانی:

  • پلاستر گچی
  • پلاستر سیمانی
  • پلاستر آهکی
  • پلاستر ضدآب

پلاستر گچی :

یکی از متداولترین و پرکاربردترین پلاسترها در صنعت ساخت و ساز پلاستر گچی است . این پلاسترها به دلیل شکل ظاهری متنوع ، زیبا و ویژگی های منحصر به فردی که دارند ، بیشترین استفاده آن ها در موارد تزئیناتی و جنبه زیبایی ساختمان می باشد همچنین به علت شکنندگی و مقاومت نسبتا کم عموما برای طراحی داخلی ساختمان ها توسط طراحان و کارشناسان معماری به کار گرفته می شوند . این پلاسترهای گچی مقاومت خمشی و کششی بالایی داشته ، سریع و آسان ، بدون ایجاد ترک های انقباضی اجرا می شوند ، سازگاری بالایی با سایر مصالح ساختمانی دارند ، قابلیت پذیرش رنگ مطلوبی دارند ، سازگار با محیط زیست بوده و تا حدود زیادی عایق صوتی و حرارتی مناسبی نیز محسوب می شوند . در سال های اخیر گچبری پیش ساخته بیشترین کاربرد را در نمای خارجی و داخلی و دکوراسیون داخلی ساختمان ها در سبک های مختلف معماری از جمله معماری سنتی و باستانی ، کلاسیک و نما رومی ساختمان ها دارد .

پلاستر سیمانی

پلاستر سیمانی :

پلاستر سیمانی یکی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی می باشد که در کشور ما نیز بسیار مورد استقبال و توجه قرار گرفته است و در اکثر ساختمان های ایرانی می توان پلاستر سیمانی را به عنوان قسمتی از نمای سازه مشاهده نمود . پلاستر سیمانی از ترکیب سیمان ، ماسه شسته شده و آب به دست می آید . از سیمان هم می توان به عنوان لایه ی زیرین لایه های دیگر و هم به عنوان پلاستر اصلی بنا استفاده کرد . عموما در مرحله نازک کاری ساختمان ها جهت پوشاندن سطح دیوار ، سقف و کف به کار برده می شوند و باعث پوشاندن خلل فرج و حفره ها در این سطوح می شوند . پلاستر سیمانی جایگزین مناسبی برای پلاسترهای گچی در محیط های مرطوب می باشد . قیمت بسیار پایین نسبت به مصالح ساختمانی هم رده خود ، اجرای سهل و آسان ، مقاومت مطلوب ، عایق رطوبت ، حرارت و صدا در کنار بسیاری از مزایای دیگر سیمان را به عنصری تفکیک ناپذیر در صنعت ساخت و ساز بدل کرده است . البته باید به این نکته هم اذعان نمود سیمان به تنهایی برای زیبا سازی نمای ساختمان کاربردی ندارد .

پلاستر آهکی :

پلاستر آهکی شباهت زیادی به پلاستر گچی داشته مضاف بر اینکه چون نسبت به نوع گچی از مقاومت بیشتر برخوردار هستند می توان از آن ها علاوه بر فضاهای مسکونی برای سازه های صنعتی نیز استفاده کرد . پلاستر آهکی از ترکیب آب و آهک و برخی افزودنی های دیگر ساخته شده و به صورت لایه ای بسیار نازک بر روی دیوار ساختمان اجرا می شود . پوشش دهی پلاستر آهکی نسبت به گچی بیشتر و بهتر بوده ، اجرای آن به مراتب از نوع گچی راحت تر است و از لحاظ بصری نسبت به پلاسترهای گچی جلوه و زیبایی بیشتری دارند .

پلاستر ضد آب :

این نوع از پلاسترها به دلیل ساختار تشکیل دهنده شیمیایی خود در برابر انتقال آب مقاومت خوبی از خود نشان می دهند . در واقع شاخصه ی اصلی این نوع از پلاسترها ضد آب بودنشان است . در مقایسه با پلاسترهای دیگر قیمت بیشتر در عین حال به دلیل خاصیت خود ترمیم شوندگی دوام و طول عمر بالاتری دارند و بیشتر جهت عایق کاری در محیط های مرطوب نظیر : استخرها ، حوضچه های ذخیره آب ، نفت و بنزین ، پشت بام ها و … به کار گرفته می شوند .

پلاستر سیمانی چه فرقی با پلاستر گچی دارد؟

  1. پلاسترگچی یک ترکیب سیمانی سفید رنگ ناشی از آبگیری ماده معدنی گچ است که دارای خاصیت چسبندگی بالاتری نسبت به پلاستر سیمانی بوده و حتی می تواند در مواردی که به چسباندن مواد نیاز است به جای پلاستر سیمانی که از ماسه و آب و سیمان پرتلند تشکیل شده ، مورد استفاده قرار بگیرد .
  2. از پلاستر گچی به علت عدم مقاومت در برابر نفوذ آب و رطوبت تنها برای گچکاری داخلی ساختمان ها استفاده می شوند اما برای محیط های داخلی مطوب همچون سرویس های بهداشتی ، آشپزخانه و بالکن و … مناسب نیستند . اما پلاستر سیمانی به دلیل مقاومت بالا نسبت به رطوبت هم در فضای داخلی و هم در فضای خارجی ساختمان به کار گرفته می شود .
  3. برای مقایسه قیمت پلاستر گچی و سیمانی باید گفت که هر چند در نازک کاری به طور هم زمان با ضخامت یکسان قیمت پلاستر گچی نسبت به پلاستر سیمانی بالا تر است اما چون زمان سخت شدن پلاستر سیمانی نسبت به پلاستر گچی بیشتر است بنابراین هزینه نهایی اجرای پروژه با پلاستر سیمانی افزایش پیدا می کند .
  4. احتمال ترک خوردن پلاستر سیمانی نسبت به پلاستر گچی بیشتر است . چرا که پلاستر سیمانی مقاومت کششی و خمشی کمتری نسبت به پلاستر گچی دارد . اما در مجموع برای اجرای هر دو پلاستر استفاده از یک سیستم نگهدارنده مانند توری توصیه می شود .
  5. از آن جا که تراکم و چگالی پلاستر سیمانی از نوع گچی بیشتر است بنابراین در ضخامت یکسان پلاستر گچی سبک تر از سیمانی بوده و در وزن کلی ساختمان تاثیر مثبتی دارد .
  6. عمل آوری پلاستر گچی نسبت به پلاستر سیمانی راحت تر بوده و حجم آب مصرفی بسیار کم تر از پلاستر سیمانی می باشد . و صرفه جویی قابل توجه در مصرف آب در هنگام استفاده از پلاستر گچی در اجرای پروژه های عمرانی از مهمترین مزایای این محصول می باشد .

Comments are closed.