ژل میکروسیلیس یا مکمل بتن
ژل میکروسیلیس یا مکمل بتن و کاربردهای آن
اکتبر 21, 2023
پلاستر گچی
پلاستر سیمانی چه فرقی با پلاستر گچی دارد؟
اکتبر 28, 2023

روان کننده ها در بتن چه نقشی دارند؟

روان کننده بتن اکسپوز و جی اف ار سی

بتن به عنوان یکی از مهمترین مصالح مورد استفاده در صنعت ساخت و ساز به واسطه استحکام و مقاومت بالایی که دارد بسیار حائز اهمیت است . از طرفی بتن برای داشتن کارایی بالاتر و کیفیت بهتر نیازمند یک سری افزودنی هایی می باشد که یکی از آن ها ژل میکروسیلیس بود که به تفصیل در مورد آن صحبت کردیم . یکی دیگر از افزودنی هایی که بسیار کاربردی در بهبود عملکرد بتن می باشد استفاده از روان کننده ها می باشد .

به طور کلی ساختار بتن از 50 درصد سیمان ، 20 درصد آب و 30 درصد سنگدانه تشکیل شده است . در این میان مخلوط آب با سیمان نقش روان کردن بتن و ایجاد ترکیبی خمیری شکل را ایفا می کند . اما برای داشتن بتنی با کیفیت مطلوب نسبت آب مورد استفاده در بتن باید مطابق با استانداردها و ضوابطی تعیین شود .

روان کننده چیست ؟

روان کننده یک افزودنی شیمیایی به بتن است که وقتی به بتن اضافه می شود ما بتن نرم تری خواهیم داشت که خاصیت شکل پذیری آن افزایش پیدا کرده است . روان کننده ها باعث کاهش آب بتن و افزایش عدد اسلامپ بتن می شوند که هر چه این عدد بالاتر باشد بتن روان تر است بدون اینکه خواص بتن تغییر یا از بین برود . این مواد با کاهش چسبندگی بتن باعث بالا رفتن کارایی و سیال شدن بتن برای ریخته گری و قالب گیری می شوند .

در واقع کارایی بتن رابطه ی مستقیمی با نسبت وزن آب به مواد سیمانی تشکیل دهنده بتن دارد و بین مقاومت بتن و مقدار آب موجود در بتن نسبت معکوس وجود دارد ، هر چقدر آب کمتری در ساخت بتن مصرف شود خمیر سیمان از چگالی بالاتری برخوردار خواهد بود و بتن مستحکم تر و مقاوم تری خواهیم داشت . به کار بردن روان کننده ها که به آن ها کاهنده آب نیز می گویند ، مقدار آب مورد استفاده در بتن را کاهش داده و بهبود کارایی و عملکرد بتن را حاصل می کند .

البته کاهش مقدار آب در یک مخلوط بتنی نباید به گونه ای باشد که یک مخلوط سفت و سخت با کارایی نامطلوب به ما بدهد بلکه حتما باید پروسه هیدراتاسیون سیمان کامل شده و یکپارچه سازی در فرایند ساخت بتن حفظ شده تا از مشکلات احتمالی در هنگام استفاده از بتن ممانعت به عمل آید .

– سیمان همان طور که ذکر شد نیمی از بتن را تشکیل می دهد که فرایند تولید آن بسیار به محیط زیست آسیب می رساند و تولید آن باعث گرم شدن کره زمین می شود ، طبیعتا هر چه در مصرف این ماده صرفه جویی شود تخریب کمتری در محیط زیست اتفاق می افتد .

– در شرایط آب و هوایی گرم بتن تراکم و روانی خود را از دست می دهد و تنها راه حل جهت بر طرف کردن این معضل اضافه کردن آب به مخلوط است که البته با این کار سنگدانه ها از سیمان جدا می شوند و باعث افت کیفیت بتن می شود .

– شکل پذیری بتن در پیشرفت کار و کیفیت کار عامل بسیار مهمی محسوب می شود .

تمام موارد بالا که به آن اشاره شد باعث شد که روان کننده ها وارد دنیای ساخت بتن شده و معضل بزرگی را در این صنعت مرتفع کنند .

مقدار روان کننده ی مصرفی در بتن باید کاملا دقیق و حساب شده باشد ، چرا که استفاده بیش از حد از روان کننده ها باعث تغییر زمان گیرش و در نهایت بتن را دچار آب انداختگی کرده و هوای بتن را افزایش می دهد . رایج ترین و متداولترین مقدار به کارگیری روان کننده ها در بتن بین 0.5 تا 1.5 درصد وزن سیمان باید باشد .

همچنین باید توجه داشت جهت داشتن عملکرد بهتر بعد از افزودن روان کننده به بتن بلافاصله عملیات مخلوط کردن باید انجام شده و به سرعت مخلوط یکنواختی با بتن تولید کند . به همین دلیل بهترین زمانی که برای اضافه کردن روان کننده ها و سایر افزودنی های بتن مناسب می دانند در پایان طرح اختلاط و قبل از ریختن بتن می باشد . پس بهترین حالت استفاده از روان کننده ها ، افزودن حجم مناسبی از آن به صورت مرحله ای و کنترل شده می باشد .

روان کننده بتن اکسپوز و جی اف ار سی

انواع روان کننده ها :

1- روان کننده های معمولی : این محصولات که به عنوان نسل اول شناخته شده اند بر پایه ی مونومرهای لیگنوسولفونات هستند و قدرت کاهندگی آب مصرفی در ترکیب بتن را دارند .

2- فوق روان کننده ها : از محصولات مشابه نسل اول خود قوی تر عمل می کنند و به عنوان نسل دوم وارد بازار شدند . این روان کننده ها چون دچار افت کیفیت بتن شده و قادر به حفظ تمام خصوصیات بتن نیستند چندان مورد استقبال واقع نشدند .

3- ابر روان کننده ها : محصولات نسل سوم بر پایه ی کربوکسیلات ساخته شده اند . از دو نسل قبلی خود قدرتمند تر عمل می کنند و از لحاظ اقتصادی از دو روان کننده ها و فوق روان کننده ها ارزان تر هستند .

مزایای استفاده از روان کننده بتن در ساخت بتن چیست؟

  1. بالا بردن مقاومت فشاری بتن
  2. پایین آوردن مقدار آب مصرفی بتن
  3. ممانعت از ایجاد ترک روی سطح بتن
  4. صرفه جویی ملموس در مقدار سیمان مصرفی در بتن
  5. جلوگیر از منقبض شدن بتن
  6. بهبود عملکرد بتن در هوای گرم
  7. روان کردن بتن
  8. افزایش مقاومت در برابر هوازدگی
  9. حفظ اسلامپ و کارپذیری بتنامکان استفاده از بتن حتی با سنگدانه های نامناسب

در کنار مزایای بسیاری که استفاده از روان کننده ها دارد اما اضافه کردن بیش از حد استاندارد روان کننده ها به مخلوط بتن ، کندگیری ، جدا شدگی و آب انداختن بتن و در نهایت ریزش ، پاشیدگی و از هم گسیختگی بتن را در پی خواهد داشت .

گروه تولیدی فرسان نیز از روان کننده ها در تولید مصالح و متریال های پیش ساخته خود استفاده می نماید چرا که در تولید قطعات بتن gfrc و بتن اکسپوز پیش ساخته نیاز داریم آب کمی استفاده کنیم در حالی که مقاومت بالایی از بتن انتظار داریم . برای این که کارایی بتن کاهش پیدا نکند و در عین حال بتن روانی داشته باشیم که داخل قالب نشسته و در نهایت مقاومت خوبی هم داشته باشد که بتوان از آن جهت تولید قطعات جی آر سی و تایل بتنی نما استفاده شود از روان کننده ها باید استفاده کرد . مکانیسم روان کننده ها معمولا به این صورت است که بین ذرات سیمان بار منفی ایجاد می کنند و این بار منفی باعث می شود که ذرات سیمان یکدیگر را دفع کرده و اصطلاحا هل بدهند و روی همدیگر بلغزند . این عمل باعث می شود که بتن روانی خوبی داشته باشد و داخل قالب به خوبی فرم گرفته و بتنی با مقاومت خیلی بالا تولید شود .

چنانچه تمایل به دانستن تاریخچه بتن از گذشته تا به امروز و چگونگی پیدایش این متریال مهم و اساسی در صنعت ساخت و ساز را دارید می توانید مقاله : تاریخچه بتن را مطالعه نمایید .

Comments are closed.