سرامیک پرسلانی بسیار مستحکم تر از سرامیک معمولی
سرامیک پرسلانی نما و نحوه نصب و اجرای آن
نوامبر 16, 2023
اجرای نمای بایرامیکس ساختمان
اجرای نمای بایرامیکس ساختمان و قیمت آن
نوامبر 28, 2023

آیا نمای اتیکس گزینه مناسبی برای ساختمان شماست؟

نمای اتیکس

از آن جایی که تقریبا یک سوم مصرف انرژی جهانی در منازل شخصی و صرف گرم کردن فضای داخلی ساختمان ها می شود ، بنابراین ضرورت توجه به بهینه سازی مصرف انرژی و سبک سازی ابنیه ها در اولویت قرار گرفته است که گروه فرسان کو هدف خود را در راستای تحقق این اهداف قرار داده است . در سال های اخیر با کاهش منابع انرژی تجدیدناپذیر تلاش برای صرفه جویی در مصرف انرژی و جلوگیری از هدر رفت گرما در مناطق سردسیر و آب و هوای سرد و یخبندان ، همچنین سرد نگه داشتن محیط در مناطق گرمسیر و شرایط جوی گرم همواره یکی از دغدغه های نوع بشر امروزی بوده است .

در این راستا تولید متریال هایی با هدف بهینه سازی ساختمان از طریق سبک سازی ، مقاوم سازی و مدیریت مصرف سوخت در کنار مزیت اقتصادی آن بسیار مورد توجه معماران و مهندسان ساختمان سازی قرار گرفته و در این زمینه پیشرفت های قابل توجهی نیز داشته اند و ما امروزه با مصالح ساختمانی مدرن بسیاری روبه رو هستیم که می توانیم با توجه به شرایط اقلیمی محل سکونت ، سلیقه و بودجه خود انتخاب نماییم . در نوشته ای قبلی با بسیاری از این متریال ها آشنا شدیم ، در این مقاله قصد داریم به یکی دیگر از این مصالح ساختمانی نوین با نام نمای اتیکس بپردازیم :



نمای اتیکس چیست؟

نمای اتیکس برای ساختمان هایی که علاوه بر زیبایی و جذابیت ساختمان مسئله عایق بندی سازه در اولویت و مهم می باشد ، گزینه بسیار مناسبی است . در نمای اتیکس از کامپوزیت هایی که عایق حرارتی بسیار خوبی هستند استفاده می شود که این سیستم عایق بندی به اختصار اتیکس شناخته شده است . این نمای بیرونی ساختمان ضمن این که جلوه ی زیبایی به نمای ساختمان می دهد ، باعث می شود که انرژی های درون ساختمان از طریق دیوار خارجی خارج نشده و هدر نرود

نمای اتیکس ظاهری شبیه گچ داشته و در نگاه اول با دیوار گچی اشتباه گرفته می شود اما روکش اتیکس متریالی متفاوت از گچ داشته و نصب و اجرای آن باید با تجهیزات مخصوص و توسط کارشناسان متخصص این کار انجام شود . این نما هم جهت اجرا در ساختمان های نوساز و هم جهت بازسازی ساختمان های قدیمی انتخاب خوبی می تواند باشد . این نما به دلیل عایق بودن در برابر آتش سوزی مقاومت بالایی داشته علاوه بر آن در برابر آلودگی های صوتی نیز بسیار خوب عمل می کند .

ترکیبات تشکیل دهنده نمای ساختمان اتیکس :

صفحه عایق با فوم پلی استایرن منبسط شده و پشم معدنی که سبب عایق شدن اتیکس می شود از ترکیبات اصلی تشکیل دهنده این نما می باشند . البته به غیر از این مواد استفاده از مواد دیگر عایق نیز امکان پذیر می باشد . این صفحه عایق توسط چسب به قسمت خارجی دیوار چسبانده می شوند و سپس توسط بست های مکانیکی به دیوار محکم می شوند . پس از آن لایه تقویت کننده که در بهبود استحکام و طول عمر سیستم عایق تاثیر دارد ، نصب شده و در نهایت لایه پایانی محافظ که ضمن این که در محافظت لایه های زیرین در برابر آسیب های احتمالی موثر است ، در زیبایی نما نقش به سزایی دارد نصب و اجرا می شود .

نمای عایق حرارتی اتیکس

نمای اتیکس

مزایای نمای اتیکس :

  • دوام و استحکام بالا
  • تنوع در طرح و رنگ
  • ضد حریق بودن
  • عایق صوتی
  • عایق رطوبتی
  • جلوگیری از نفوذ باران و برف
  • مقاومت در برابر زلزله به دلیل سبک وزن بودن
  • مقاوم در برابر تابش نور خورشید و عدم تغییر رنگ
  • نصب سریع و آسان
  • انعطاف پذیری قابل قبول
  • مقاوم در برابر آلودگی های قارچی و خزه ها
  • سازگار با محیط زیست
  • زیبا سازی نمای ساختمان

نحوه نصب نمای ایتکس :

این نما نیز همانند بسیاری دیگر از متریال های مدرن به صورت پیش ساخته ، در کارگاه به صورت صفحات بسیار سبک تولید و ساخته شده و سپس به محل پروژه انتقال داده می شوند و در هنگام نصب هر چند از استحکام بالایی برخوردار هستند ، با توجه به ابعاد مورد نظر به راحتی بریده شده و در نما به کار گرفته می شوند . هر چند نصب نمای اتیکس کار چندان مشکلی نیست و سریع انجام می شود اما کمی متفاوت با سایر نماهای ساختمانی می باشد . جهت نصب این نما احتیاج به دستگاه ها و تجهیزات خاصی می باشد و نصب آن نیاز به تخصص و مهارت ، ظرافت و دقت بالایی داشته و اتصالات آن با تبحر زیادی باید انجام شود .



چرا نمای اتیکس عایق حرارتی بسیار بالایی دارد؟

نمای اتیکس نمایی است که از چهار لایه ی اصلی دیوار باربر ، لایه عایق ، لایه تقویت کننده و در نهایت یک لایه مکمل محافظ تشکیل شده است . همه ی این عوامل و ترکیبات این نما را تبدیل به یک عایق حرارتی بالا کرده است که میزان انتقال حرارت بین خارج و داخل ساختمان را به میزان قابل توجهی کنترل کرده و مدیریت می نماید .

کاربردها و موارد استفاده از نمای اتیکس چیست ؟

از سیستم عایق حرارتی اتیکس می توان بر روی اکثر دیوارهای ساخته شده همچون بنایی ، بتنی ، فلزی ، چوبی و … استفاده کرد . این نما به دلیل فرم پذیری بالا در تمامی ساختمان های مسکونی اعم از آپارتمانی یا ویلایی مدرن ، اداری ، فرهنگی ، ورزشی ، هنری ، مجتمع های تجاری و تفریحی ، کتابخانه های عمومی و دانشگاه ها و … کاربرد دارد . نکته قابل توجه در نمای اتیکس این است که از این نما علاوه بر این که در ساخت و اجرای نمای ساختمان های نوساز می توان به کار گرفته شود در پروژه های نوسازی ساختمان ها و یا برای ساختمان هایی که نیاز به عایق حرارتی دارند تجدید نما را انجام داد .

تاریخچه نمای اتیکس :

در دهه 50 میلادی با تلفیق پلی استایرن و اندودهای مصنوعی سیستم اتیکس ETICS در صنعت ساخت و ساز پا به عرصه وجود گذاشت . در کشور ایران نیز برای اولین بار در سال 1387 این نما توسط مهندس امین افشار احیا و ثبت گردید .



کلام آخر :

انرژی های تجدیدناپذیر نقش مهمی در زندگی ما دارند . اما مقدار این منابع انرژی روز به روز کاهش پیدا کرده و گران تر می شوند . از طرفی این منابع را برای آیندگان نیز باید ذخیره کنیم . بیش از نصف هدر رفت انرژی مصرفی در منازل به خاطر سیستم های گرمایشی و سرمایشی می باشد . لذا شرکت های تولید کننده مصالح ساختمانی نیز به نوبه خود اقدام به تولید متریال های عایق حرارتی و مقاوم زده اند که نمای اتیکس یکی از این متریال ها می باشد .

Comments are closed.