پلاستر گچی
پلاستر سیمانی چه فرقی با پلاستر گچی دارد؟
اکتبر 28, 2023
نمای پلی استایرن نسوز
نمای پلی استایرن عایق و سبک
نوامبر 4, 2023

کاربرد قالب لارج پنل در ساخت تایل بتنی

قالب لارج پنل در تولید تایل بتنی نما

قطعات لارج پنل :

قطعات لارج پنل در صنعت ساخت و ساز و تولید و ساخت متریال هایی نظیر سنگ ، سرامیک ، پنل gfrc و بتن اکسپوز یکی از متنوع ترین محصولات هستند که بسیار به گوشمان خورده است . معمولا به قطعاتی که بزرگتر از یک متر مربع هستند لارج پنل گفته می شود . این قطعات مقدار طول*عرض یعنی مساحت آن ها بیشتر از یک متر مربع می باشد . تولید آن ها طبق استاندارد های سخت گیرانه و طی پروسه ی پیچیده تری انجام می شود .


سرامیک پرسلانی چیست؟


– استفاده از قطعات لارج پنل باعث تسریع در روند ساخت سازه می شود چرا که تاخیرهای پیش بینی نشده ی ناشی از تغییرات شرایط آب و هوایی را نداشته و به صورت پیش ساخته تولید و به محل پروژه منتقل می شود .

– زمان کوتاه تولید قطعات لارج پنل در کارگاه یا کارخانه ، عدم توقف پروژه به دلیل شرایط نامناسب جوی (به خاطر پیش تولید این قطعات) ، عدم نیاز به بازسازی در کوتاه مدت به علت دوام و ماندگاری و طول عمر بالای این قطعات همگی باعث شده که هزینه ی نهایی و تمام شده ی ساخت و ساز کاهش پیدا کرده و صرفه ی اقتصادی بالاتری داشته باشد .

– به خاطر این که هیچ ضایعاتی در محل پروژه ایجاد نمی کند و کاهش مصرف سیمان و سایر افزودنی های مضر برای طبیعت همچنین دوام و عمر بالا این قطعات لارج پنل سازگار با محیط زیست می باشند .

تایل بتنی یا لارج پنل بتنی از لحاظ زیست محیطی از یک سری مزایایی برخورداراست . اول این که می تواند به صورت محلی تولید شود و هیچ ضایعاتی در محل کار ایجاد نمی کند. کاهش دهنده های سیمان مانند خاکستر بادی و سایر مواد افزودنی نیز به دوستی محیط زیست کمک می کنند. و دوام بالای آن عمر مفیدی را به آن می بخشد که از طراحی های با استفاده از سایر مصالح ساختمانی پیشی می گیرد.

لارج پنل بتنی یا تایل بتنی چیست؟

لارج پنل بتنی یا تایل بتنی ، یک اصطلاح نسبتا مدرن است که در سال های اخیر متداول شده است و به قطعات بزرگ بتنی اطلاق می شوند که عملکرد دکوراتیو و سازه ای داشته و بعد از اجرا و نصب نیاز به لایه ی دیگری جهت پوشش نداشته و به صورت خام به عنوان نما کاربرد دارد . این تایل های بتنی ، بتن های پیش ساخته ای هستند که در کارخانه یا کارگاه ، در خارج از محل پروژه با استفاده از قالب ساخته شده و پس از اتمام ساخت جهت استفاده این تایل های بتنی به محل ساخت و ساز انتقال داده شده و در محل خود قرار می گیرند . علاوه بر آن برای اجرای تایل بتن اکسپوز یا بتن نما می توانیم از قالب لارج پنل به دلیل محکم و باکیفیت بودن همچنین زمان کمتر مونتاژ و دمونتاژ (جدا سازی و برچیدن) بهرمند شویم که ضمن افزایش استحکام سازه ، ملزومات کمتری از نوع مدولار نیاز دارد و اختلاف هزینه ی چندانی با سیستم مدولار ندارد .

تایل بتنی یا لارج پنل بتنی

قالب لارج پنل :

یکی از ابداعاتی که در صنعت ساخت و ساز بسیار مفید و کاربردی است و استفاده از آن در پروژه های ساختمانی باعث سرعت بخشیدن به فرایند ساخت و ساز شده است ، به کار گرفتن قالب لارج پنل می باشد . که علاوه بر تسریع کار از لحاظ اقتصادی نیز در کاهش هزینه ی نهایی پروژه های ساختمانی از طریق کم شدن دستمزد نیروی انسانی بسیار موثر بوده است .

قالب بندی لارج پنل یکی از متداول ترین قالب های فلزی است که در آن بتن ریزی در یک مرحله انجام گرفته و دیوارهای داخلی یا خارجی سازه به صورت یکپارچه و با مقاومت بالا ساخته می شود و به تیغه چینی و دیوارکشی دیگر نیازی نیست . استفاده از این سیستم محبوب قالب بندی در پروژهای کوچک و بزرگ نظیر ساخت سدها ، سازه های تونلی ، پل ها ، برج ها ، شهرک های مسکونی و مراکز صنعتی بسیار پرکاربرد می باشد .

نکته: جهت جلوگیری از ترک خوردن به دلیل شرایط جوی متغیر و کم شدن راندمان قالب ها ، توصیه می شود در هنگام خرید قالب لارج پنل ، لوله های آب خنک نیز خریداری شود تا با قرار دادن لوله های آب خنک در بین قالب ها دما کاهش پیدا کرده و از ترک خوردی جلوگیری به عمل آید . راجب ترک خوردن بتن و راه های جلوگیری از آن در مقاله های قبلی به تفصیل صحبت کردیم .

برتری ها و مزیت های استفاده از قالب لارج پنل به جای سیستم مدولار :

– در نگاه اول شاید قالب لارج پنل از لحاظ قیمتی گران تر از سیستم مدولار به نظر برسد اما در برآورد کلی چون این قالب سریع تر اجرا می شود در وقت و هزینه های اضافی پروژه صرفه جویی می شود . چرا که در روش لارج پنل ، متعلقات جانبی کمی مورد نیاز است ، باز و بسته کردن پانل ها در کوتاه ترین زمان صورت می گیرد و احتیاج به پشت بندی خاصی نبوده که همه ی این ها باعث افزایش سرعت اجرای پروژه های ساخت و ساز می شوند . بنابراین بیشتر پیمانکاران ترجیح می دهند از سیستم قالب بندی لارج پنل در پروژه های خود بهره ببرند .

– از آن جا که استفاده از روش قالب بندی استحکام و مقاومت ساختمان را به طور چشمگیری بالا می برد لذا بیشتر شرکت های مجری و پیمانکاران از لارج پنل بتنی جهت بتن ریزی دیوارهای داخلی و خارجی استفاده می کنند که در برابر تنش های ناگهانی نظیر زلزله بسیار مقاوم هستند .

– یک تکه و یکپارچه بودن قطعات لارج بتن علاوه بر این که افزایش کیفیت سطح بتن را به همراه داشته و باعث می شود این قطعات زیباتر به نظر بیایند و دست طراحان را در طراحی و خلق ایده باز می گذارد .

– صاف و یک دست بودن و نداشتن هیچ درزی روی سطح قطعات لارج بتن ، حمل آن ها را راحت تر می کند .

– چون در اجرای قطعات لارج بتن نیاز به تجهیزات خاصی نیست سرعت مونتاژ قطعات بالا بوده و در مدت زمان کوتاهی می توان این قطعات را مونتاژ یا دمونتاژ کرد و در نهایت زمان ساخت و تکمیل پروژه نیز کاهش پیدا می کند .

– طراحی و ساخت قطعات لارج پنل به نحوی است که علاوه بر داشتن مقاومت و استحکام بالا این پنل ها از وزن سبکی و کمی برخوردار هستند .

– از دیگر ویژگی های منحصر به فرد قالب لارج پنل کیفیت بالای قطعات تولید شده و استفاده حداقلی تعداد بولت ها و حذف اکثر میان بولت ها می باشد .

– بر خلاف سایر روش های قالب بندی ستنی و قدیمی که بتن ریزی در چندین مرحله انجام می شود ، در ساخت قطعات لارج پنل بتن ریزی تنها در یک مرحله صورت می پذیرد .


Comments are closed.