سنگ های نورگذر ماربونکس
سنگ های نورگذر ماربونکس چه نوع سنگ هایی هستند؟
ژانویه 9, 2023
انواع سیمان های مجود در بازار کدامند ؟
انواع سیمان های موجود در بازار
جولای 1, 2023

علل ترک خوردن بتن و راه های جلوگیری از ترک بتن

علل ترک خوردن بتن چیست؟

ترک خوردن بتن

بتن یکی از قدیمی ترین و پرکاربردترین مصالح ساختمانی است که در صنعت ساخت و ساز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد . بیشترین و مهمترین علل به کارگیری بتن جهت تقویت مقاومت بنا و استحکام و صرفه اقتصادی آن می باشد . پیشینه ی استفاده از بتن به رومیان باستان و مصریان قدیم می رسد .

از بتن در اجرای انواع سبک های معماری از معماری کلاسیک و نمای رومی گرفته تا در مصالح مورد استفاده در معماری های نوین و مینیمال از جمله جی اف ار سی استفاده می شود .

در حالت عادی بتن ماده ای سیال و رونده می باشد که با گذشت زمان تبدیل به متریالی سفت و مقاوم می شود . از بتن جهت اجرای فونداسیون بتنی ، در جاده سازی ، شهر سازی ، محوطه سازی ، ساخت پیاده روها ، پل سازی ، ساخت تونل و ... استفاده می شود . به طور کلی عواملی نظیر دوام و طول عمر بالا ، انعطاف پذیری و شکل پذیری راحت ، مقاومت در برابر حرارت و فشار بسیار زیاد ، در دسترس بودن دلایلی هستند که باعث شده اند بتن در صنعت ساخت و ساز بسیار پرکاربرد باشد. امروزه از بتن علاوه بر ایجاد استحکام در سازه ها در معماری نوین ساختمان سازی جهت اجرای سبک های مینیمال و ساده در دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان نیز استفاده می شود که به تفصیل در صفحه بتن اکسپوز به آن پرداخته شده است .

انواع بتن :

1- بتن معمولی : این بتن از ترکیب آب و سیمان و سنگدانه تشکیل شده است و دارای مقاومت معمولی می باشد .
2- بتن سبک : در تولید این بتن از سنگدانه های سبک تری نسبت به بتن سنگین استفاده می شود .
3- بتن متخلل : این بتن دارای خلل فرج بوده و قابلیت انتقال آب و هوا را از روزنه های خود دارد . بتن گازی نمونه ای از این نوع بتن ها می باشد .
4- بتن پاششی : این بتن ها با استفاده از نازل به محل مورد نظر پاشیده می شوند .
5- بتن هوازا : با استفاده از افزودنی های هوازا به داخل این نوع بتن هوا وارد می کنند .
6- بتن آهکی : در این بتن به جای سیمان از آهک استفاده می شود و در ساخت گنبد ها و کف سازی کاربرد دارند .
7- بتن پلیمری : در این بتن به جای سیمان از مواد پلیمری استفاده می شود که باعث می شود حجم حباب های داخل بتن کاهش پیدا کرده و در نتیجه مقاومت و چگالی آن افزایش می یابد .
8- بتن با عملکرد بالا : این بتن از مقاومت و دوام و پایداری بسیار بالایی برخوردار است و به راحتی قابل جای گذاری بوده و گیرش آن سریع می باشد .
9- بتن خود متراکم : این بتن به دلیل این که به اندازه کافی روان بوده و به تمامی منافذ نفوذ می کند ، دیگر نیازی به ویبره ندارد .
10- بتن با مقاومت بالا : در تهیه این بتن از سنگدانه های با کیفیت بالاتر استفاده شده و نسبت آب به سیمان نیز کمتر می باشد . همچنین از مواد افزودنی در تهیه آن استفاده می شود . همه ی این موارد باعث افزایش مقاومت به بالای 40 مگا پاسکال شده است .
11- بتن آرمه : این بتن متداولترین بتن در صنعت ساخت و ساز می باشد که با الیاف فیبری یا میلگرد تقویت شده اند . تقویت کننده های فولادی به شکل میلگرد داخل بتن قرار گرفته و باعث تقویت و افزایش استحکام بتن می شوند .
12- بتن مگر : نوعی بتن با عیار پایین سیمان است که بیشتر برای آماده سازی بستر خاکبرداری استفاده می شود .
13- بتن شیشه ای : این بتن از شیشه های بازیافتی ساخته می شود و به عنوان بتن دکوراتیو کاربرد دارد .
14- بتن آماده : ترکیب آب و سیمان و به همراه سنگدانه های ریز و درشت است که در واقع همان ملات است .
15- بتن غلطکی : از این بتن در پروژه های بزرگ ساخت و ساز وبه کمک ماشین آلات سنگین استفاده می شود.

چه عواملی باعث ترک خوردن بتن می شوند ؟

یکی از دغدغه های مهم پیمانکاران در بتن ریزی ایجاد ترک در بتن در مراحل مختلف انجام عملیات می باشد . شایع ترین ترک خوردگی ها را عموما به صورت ترک در بتن سقف ، ترک در بتن فونداسیون ، ترک در بتن کف مشاهده می کنیم که ممکن است سطحی یا عمیق باشند . این ترک خوردگی ها ممکن است در همان دقایق اولیه بتن ریزی ، یا چند ساعت و یا چند روز بعد از بتن ریزی ظاهر شوند و برخی از ترک خوردگی ها هم ممکن است بعد از گذشت سال ها بروز نماید .
1- تغییرات دمایی که ممکن است به دلیل آتش سوزی ، تغییرات دما در طول شبانه روز ، تغییرات دمایی ناشی از هیدراسیون یا عبور تاسیسات گرمایشی و سرمایشی باشد .
2- فشار ناشی از مواردی نظیر زلزله ، بارگذاری ثقلی و ... به علت آن که مقاومت کششی بتن بسیار کمتر از مقاومت فشاری بتن می باشد می تواند باعث ترک خوردگی در بتن شود .
3- اشکالاتی که در هنگام عملیات بتن ریزی ممکن است حادث شود . مثلا بتن ریزی در هوای گرم که باعث افزایش تبخیر سطحی و در نتیجه افزایش سرعت خشک شدن بتن می شود و همچنین با افزایش حجم حباب در بتن باعث ایجاد ترک در بتن می گردد .
4- ترک خوردگی ناشی از جابه جایی میلگرد که بسیار شایع بود و در همان دقایق ابتدایی اتفاق می افتد. به خاطر این که با بتن ریزی میله گردها حالت کششی پیدا کرده و دوباره به حالت خود بر می گردند که همین فشار مضاعف باعث ایجاد ترک در بتن می شود . جهت جلوگیری از این گونه ترک ها باید بتن به آرامی روی میلگرد ریخته شود .
5- یکی دیگر از علل رایج ترک خوردگی بتن که در ساعات اولیه حادث می شود ته نشین شدن سنگ دانه ها در بتن و بالا آمدن سیمان یا شیره بتن است . که علت آن مناسب نبودن قطر شیلنگ ویبراتوری است که ویبره کردن بتن توسط آن می شود . که جهت جلوگیری از این ترک خوردگی از دوده های سیلیسی یا سنگدانه های سیلیسی استفاده می کنند .

و در آخر یکی از بهترین راه های جلوگیری از ایجاد ترک خوردن بتن استفاده از مخلوط بتن با عیار بالا می باشد .

Comments are closed.