علل ترک خوردن بتن چیست؟
علل ترک خوردن بتن و راه های جلوگیری از ترک بتن
ژوئن 12, 2023
اهمیت نورپردازی در معماری سنتی و ایرانی
اهمیت نورپردازی در معماری مدرن و سنتی
جولای 6, 2023

انواع سیمان های موجود در بازار

انواع سیمان های مجود در بازار کدامند ؟

سیمان و بتن از مهم ترین متریال های مورد استفاده در صنعت ساخت ساز می باشند. از بتن و سیمان اغلب می توان به جای یکدیگر استفاده کرد البته سیمان به عنوان یکی از اجزای سازنده بتن نیز شناخته شده است . وقتی می توانیم به بهترین نوع سیمان دست پیدا کنیم که در ترکیب آن سنگ آهک و خاک رس استفاده شود . از سیمان به عنوان متریالی جهت چسباندن و پر کردن فضای بین مصالح دانه درشت و ماسه و تشکیل یک توده متراکم استفاده می شود . سیمان در انواع سبک های معماری از کلاسیک و نمای رومی گرفته تا سبک های مینیمال کاربرد دارد .


در مقاله علل ترک خوردن بتن و راه های جلوگیری از آن به تفصیل در مورد بتن و انواع آن صحبت کردیم .


در این مقاله می خواهیم بدانیم چند مدل سیمان در بازار موجود است و موارد استفاده هر کدام از این مدل ها برای چه کاری می باشد. وقتی جهت خرید سیمان به بازار می رویم اولین سوالی که مطرح می شود این است که چه تیپ سیمانی و برای چه کاراریی مدنظر شما است ؟ اگر اطلاعی از انواع تیپ های سیمان و موارد استفاده هر کدام نداشته باشیم ، نمی توانیم سیمان مناسب و با کیفیت جهت کار مورد نظر خود انتخاب و خریداری کنیم .

کلا 2 مدل سیمان در بازار عرضه می شود که عبارتند از :
1- سیمان پزولانی : پزولان ها شامل ترکیبات مواد سیلیسی و آلومینیومی هستند که در دمای معمولی و در حضور آب با هیدروکسید کلسیم وارد واکنش شمیایی شده و از نتیجه این واکنش ترکیبی حاصل می شود که خاصیت چسبندگی داشته و به عنوان سیمان کاربرد دارد . سیمان های پزولانی اتفادشون بسیار کم و محدود بوده و در بازار هم کم هستند و برای موارد خاص استفاده می شوند .
2- سیمان های پرتلند : سیمان های رایج در بازار سیمان های پرتلند هستند که 5 تیپ دارند .

سیمان تیپ 1 : سیمان تیپ 1 را معمولا کارگاه ها و کارخانه هایی که قطعه ساز هستند استفاده می کنند . به طور نمونه : کسانی که بتن اکسپوز تولید می کنند . یا مجموعه های ساخت جی اف ار سی یا جداول نیوجرسی ، ساخت پل های بتنی ، راه آهن ، بازسازی جاده ها و ... از سیمان تیپ 1 استفاده می کنند .
سیمان تیپ 2 : استفاده از سیمان تیپ 2 معمولا در بازار متداول تر است چرا که حرارت هیدراسیون آن اصلاح شده و مقاومت خوبی داشته و جهت کارهای ساختمانی در حجم بالا بسیار مناسب می باشد . از این تیپ در ساخت ستون ها ، سیلوها ، کانال های آبیاری ، فونداسیون و ... استفاده می شود .
سیمان تیپ 3 : به سیمان زود گیر معروف است و در مناطق سرسیر که خطر یخ زدگی زیاد است بسیار مفید و کاربردی می باشد .
سیمان تیپ 4 : این سیمان کندگیر است و حرارت کمی نیز تولید می کند و در مکان های با آب و هوای گرم مورد استفاده قرار می گیرد . از این تیپ سیمان در بتن ریزی فله به دلیل کمی حرارت تولیدی ، در بتن ریزی های حجیم نظیر ساخت سدها ، پایه های پل ، ساخت دیوار مخزن آب و استخرها کاربرد دارد .
سیمان تیپ 5 : سیمانی است که ضد سولفات بوده و عمدتا زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که سازه بتنی با خاک یا آب های زیر زمینی که مقادیر زیادی نمک سولفات دارد در تماس باشد . لوله های فاضلاب ، تصفیه خانه ها ، سازه های دریایی ، سازه های در مجاورت محیط های گچی و سولفاتی و ... از جمله موارد استفاده سیمان تیپ 5 می باشند .
لازم به ذکر است که استفاده از سیمان های تیپ 3 و 4 و 5 خیلی در کارهای ساختمانی متداول نیست و در مکان ها و موارد خاص باید از آن ها استفاده نمود .

 
 

آیا می دانید 5 تفاوت مهم بتن اکسپوز ، جی اف ار سی و سیمان کاری چیست؟ از این کلیک https://farsanco.ir/5-تفاوت-بتن-اکسپوز-و-جی-اف-ار-سی-با-سیمانک/ می توانید با این تفاوت ها آشنا شوید.

Comments are closed.