اجرای نمای بایرامیکس ساختمان
اجرای نمای بایرامیکس ساختمان و قیمت آن
نوامبر 28, 2023
دال بتنی سقف
دال بتنی یا اسلب بتنی چیست و چه کاربردهایی دارد؟
ژانویه 6, 2024

نمای آکواپنل چیست و چه کاربردی دارد؟

نمای آکواپنل

امروزه مصالح پیش ساخته بتنی ، گچی و … همچون بتن جی اف ار سی به دلیل مزایای بسیار که دارند ، کاربرد زیادی در ساختمان سازی دارند . در معماری مدرن مصالح ساختمانی سنتی دیگر جوابگوی نیاز جمعیت نبوده و از مصالح نوین به جهت صرفه ی اقتصادی و وزن سبکی که دارند استفاده می شوند .
چنانچه علاقمند هستید با انواع دیگری از مصالح پیش ساخته پرکاربرد در طراحی و اجرای نمای داخلی و خارجی ساختمان ها آشنا شوید ، می توانید از صفحات زیر بازدید نمایید:

آکواپنل چیست؟

آکواپنل نیز نوعی پانل سیمانی پیش ساخته است . از آن جا که این پانل ها عایق خوبی در برابر رطوبت هستند لذا در مکان های مرطوب خانگی و تجاری نظیر سالن های ورزشی و بدنسازی ، استخرها ، انبار ها ، گاراژها و آشپزخانه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند . در گذشته از قیر به عنوان عایق رطوبت استفاده می شود اما در ساختمان سازی مدرن قیر دیگر جوابگو نبوده و آکواپنل جایگزین مناسبی برای آن می باشد . صفحات آکواپنل دارای استحکام بالایی بوده و در برابر حرارت و گرما نیز از خود مقاومت نشان می دهند . ساختار تشکیل دهنده ی آکواپنل های سیمانی از هرگونه مواد آلی مبرا بوده به همین دلیل در برابر رشد قارچ و کپک نیز مقاوم می باشند .

نمای آکواپنل چیست؟

نمای آکواپنل به نوعی روش نصب و نمایش آکواپنل ها روی دیوار یا سقف گفته می شود . این نمایش می تواند به صورت پنل های بزرگ یا به شکل تکه تکه باشد . نمای آکواپنل معمولا به صورت نصب پنل های کنافی بر روی دیوار یا سقف اجرا می شود . برش صفحات آکواپنل به راحتی انجام گرفته و نصب سریع و راحتی دارند و با استفاده از سیستم های نصب مناسب و پردازش دقیق و به هم پیوسته نمای یکپارچه ای را ایجاد می کنند . نمای آکواپنل هم به صورت صاف و یکنواخت و هم به صورت الگوها و طرح های مختلف قابل اجرا می باشد که این نمایش زیبا و متنوع آکواپنل ها به طراحی و نمای داخلی فضا جلوه و جذابیت خاصی می بخشد .

آکواپنل کناف چیست؟

آکواپنل کناف به نوعی پنل دیواری اطلاق می شود که از مواد کناف ساخته شده اند . این پنل ها اغلب برای تزئین دیوارها و سقف ها به کار گرفته می شوند و روشی مدرن و نوین در دکوراسیون داخلی شمرده می شود . آکواپنل کناف دارای طرح ها و الگوهای متنوعی بوده و امکان نصب آن هم به صورت تکه تکه و هم به شکل پانل های بزرگ بر روی سقف ها و دیوارها وجود دارد . از جمله ویژگی های مثبت این پنل ها عایق حرارتی و صوتی بودن آن ها علاوه بر ایجاد زیبایی و تنوع در طراحی داخلی می باشد .

بتونه آکواپنل :

بتونه آکواپنل یا بتونه فایبر سمنت برد یک نوع محصول پودری متشکل از سیمان ، مواد معدنی و دیگر افزودنی های پلیمری می باشد که در ترکیب با آب به عنوان پوشش و یک دست کننده سطوح مورد استفاده قرار می گیرد . این نوع پنل ها که دارای مواد صوتی جاذب باکیفیت می باشند ، عایق صوتی بوده و جهت کاهش نویز و بهبود آکوستیک فضاها کاربرد دارد . این پنل ها معمولا در سقف ها نصب می شوند و با ایجاد یک سقف معلق آکوستیکی ، باعث کاهش انتشار و انتقال صداها می شوند . علاوه بر این فضایی جذاب با ظاهری منحصر به فرد را ایجاد می کند . از این صفحات بتونی در سالن های کنسرت و نمایش ، استودیو ها ، اتاق های کنفرانس و سایر مکان هایی که نیاز به نویزگیر و کاهش انتضار صدا به بیرون را دارند استفاده می شود .

مزایای صفحات آکوآپنل :

  • ضد حریق و مقاوم در برابر آتش سوزی
  • عایق صدا و مقاوم در برابر ضربه
  • داشتن تنوع بالا در نقش و رنگ
  • فرم پذیری بالا و قابلیت خمش و شکل دهی (می تواند به نیازهای طراحان و معماران جهت خلق ایده های خاص پاسخ دهد.)
  • نصب ساده ، آسان و سریع (به راحتی بر روی سقف و دیوار قابل نصب بوده و نیاز به تجهیزات پیچیده ندارد.)
  • وزن سبک و مقاوم در برابر زلزله
  • عایق رطوبتی بالا
  • جایگزین مناسب آجر و بلوک کاری
  • نداشتن مواد آلی در ساختار خود و لذا مقاوم در برابر قارچ و کپک و باکتری
  • سازگار با محیط زیست
  • قیمت ارزان و مقرون به صرفه بودن
  • قابل استفاده جهت بازسازی نما
  • افزایش طول عمر ساختمان ها

آکواپنل چیست و چه کاربردی دارد

نحوه نصب آکواپنل :

همان طور که پیشتر ذکر شد نصب صفحات آکواپنل بسیار راحت و سریع بوده و نیاز به تجهیزات پیچیده ای ندارد و جهت کسب نتیجه ی مطلوب فقط کافی است که نکات لازم جهت نصب و اجرا رعایت شود . برای اجرای این صفحات ابتدا باید زیرسازی فلزی انجام شده و پس از آن صفحات آکواپنل جهت افزایش استحکام و مقاومت بهتر است به صورت افقی نصب شوند . از سیستم آکواپنل می توان به عنوان پوشش نهایی به کار گرفته شود که در این حالت باید از اندود مخصوص سیمانی جهت درزگیری و شبکه توری فایبر گلاس در تمام قسمت های پانل استفاده کرد . همچنین در محیط های با شرایط اب و هوایی شرجی قبل از نصب پانل های خارجی ، از یک لایه آب بند و یک لایه بخاربند به عنوان زیرسازی باید استفاده شود . به این ترتیب که این لایه ها با چسب دو طرف نصب شده و سپس پانل ها روی آن قرار می گیرند .

موارد استفاده و کاربرد صفحات آکواپنل :

به طور کلی ، آکواپنل در هر فضایی که نیاز به بهبود اکوستیک و کاهش نویز باشد ، کاربرد دارد . برخی از کاربردهای آکواپنل عبارتند از :

1- فضاهای صنعتی همچون کارخانه ها ، کارگاه ها و سوله های صنعتی جهت کاهش انتشار صداهای تولید شده توسط ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و …

2- فضاهای آموزش مانند مهدهای کودک ، مدارس ، دانشگاه ها و سایر فضاهای آموزشی جهت افزایش کیفیت صدای تدریس و کاهش انتقال صدای بیرون به داخل فضای آموزشی

3- فضاهای درمانی نظیر بیمارستان ها ، کلینیک ها ، درمانگاه ها و مراکز درمانی به منظور به حداقل رساندن صداهای مزاحم و فراهم کردن محیط آرامش بخش برای بیماران

4- فضاهای تجاری مثل رستوران ها ، کافه ها ، هتل ها ، فروشگاه ها بخاطر بهبود آکوستیک

5- فضاهای تفریحی مانند سینماها ، استودیوها ، تئاترها و نظایر آن با هدف بهبود جلوه های صوتی


مطالب مرتبط :

Comments are closed.