نصب نمای رومی
رایج ترین روش های نصب نمای ساختمان
ژانویه 3, 2022
همه چیز در مورد نمای اسکای لایت
فوریه 26, 2022

نمای سمنت برد چگونه نمایی است؟

فایبر سنت یا سمنت برد چیست؟

نوعی ترکیب سیمانی با الیاف سلولوزی ، سیلیکا کوارتز ریز و بدون آزبست است که به وسیله ی تکنولوژی پیشرفته اتوکلاو و فرایندهای پیچیده و تحت کنترل دیجیتالی تهیه و تولید می شود ، به همین دلیل مقاومت و پایداری بسیار بالایی دارد . همچنین سمنت برد با توجه به سبک بودن و وزن مخصوص پایین از مقاومت خمشی و فشار بالایی نیز برخوردار می باشد .

این متریال ساختمانی تاییدیه شهرداری را دارا بوده و در ترکیب این محصول شن ، ماسه ، آب و سیمان وجود دارد و الیاف به کار رفته در آن ممکن است الیاف فایبر گلاس ، مش های فلزی ، الیاف پلیمری و یا الیاف سلولزی باشد . این صفحات سیمانی پیش ساخته به هیچ عنوان بدون مسلح شدن قابل استفاده نمی باشند .


مجموعه فرسان به عنوان اولین تولید کننده و مبدع مصالح سبک و فوق سبک همچنین ابزارهای پیش ساخته ای نظیر تایل و پنل بتن اکسپوز ، ابزار های پلی یورتان ، گچبری های پیش ساخته نظیر گنبدهای کلاسیک ، گچبری های پیش ساخته سقف ، ابزارهای نور مخفی ، قطعات سبک و پیش ساخته یا بتن های سبک gfrc از جنس گچ آلفا با مقاومت فیزیکی بالاتر از سنگ در زمینه طراحی و اجرا و نصب انواع نمای داخلی ساختمان و همچنین نمای خارجی ساختمان ها فعالیت مستمر داشته و هدف خود را بهینه سازی مصالح ساختمانی در جهت همگام شدن با توسعه پایدار و سازگار با محیط زیست قرار داده است .


نصب نمای سمنت برد :

با توجه به پیشرفت تکنولوژی در همه ی زمینه ها در صنعت ساختمان سازی نیز استفاده از مصالح سبک و با دوام نیز مورد توجه می باشد . در این میان نمای سنت برد یا فایبر سمنت در کنار نمای سیمانی ، نمای بتنی ، سنگی و نمای رومی و … یکی دیگر از نماهای رایج در ساختمان ها می باشد . نصب این نما به صورت خشک و بر روی پروفیل های گالوانیزه ای که روی نمای بیرونی ساختمان یا دیوار داخلی و یا سقف کاذب اجرا می شود . که چنانچه جهت کاهش هزینه یا عدم تجربه کافی پروفیل های زیر سازی توسط پیمانکار یا کارفرما حذف شود ، پس از گذشت مدت زمان کوتاهی ترک های طولی و عرضی در صفحات سمنت برد ایجاد می شود که متاسفانه قابل بازسازی نبوده و باید کل قطعات نما برداشته شده و مجددا نصب نما انجام پذیرد .

نمای سمنت برد فرسان

ویژگی ها و مزایای سمنت برد :

  • از ویژگی های فایبر سمنت برد مقاومت و طول عمر بالای آن در تمای شرایط آب و هوایی مختلف و دوام خوب آن در برابر رطوبت می باشد که با قابلیت های فراوانی که دارد در نماهای ساختمان ، کف و سقف ساختمان و همچنین دیوارهای داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می گیرد .
  • یکی دیگر از محاسن و ویژگی منحصر به فرد این سازه داشتن قابلیت انعطاف پذیری بالای آن می باشد که این امکان را می دهد برای قسمت هایی از ساختمان که نیاز به ایجاد قوس است از آن استفاده کنیم .
  • مقاوم بودن آن در برابر حرارت بالا و آتش سوزی یکی دیگر از مزایای فایبر سمنت است که گفته می شود تا 4 ساعت می توانند در برابر حرارت بالا پایداری داشته باشند .
  • علاوه بر همه ی اینها عایق صوتی خوبی نیز به حساب می آید و با ظاهر زیبا و تنوع طرح هایی که دارد طرفداران خاص خود را دارد .
  • از آن جایی که تغییرات اقلیمی و شرایط جوی تاثیری روی فایبر سمنت برد نداشته و به آن آسیبی نمی رساند لذا با خیالی آسوده می توان در مناطق سردسیر و مرطوب از آن در ساختمان سازی استفاده نمود .
  • چون اجرای نمای سمنت برد به صورت خشک و با پیچ و مهره انجام می شود و در نصب آن ملات به کار نمی رود بنابراین کاملا در برابر زلزله مقاوم می باشد .
  • نصب سریع و آسان و قیمت مناسبی داشته و اجرای آن مقرون به صرفه می باشد .
  • در برابر شوینده ها و ضد عفونی کننده ها از خود مقاومت نشان می دهد .

معایب نمای سمنت برد :

در کنار مزایای زیادی که در بالا به آن ها ذکر شد ، یک سری معایبی نیز این نما دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم :

  • یکی از معایب شایان توجه این نما افزایش وزن ساختمان می باشد به طوریکه در هر متر مربع 10 درصد به وزن ساختمان اضافه می کند .
  • از دیگر عیب های این نما تداعی کردن حس صنعتی ، به علت ساختار صنعتی آن و همچنین جرم پذیر بودن این نما است . صفحات فایبر سمنت به علت داشتن سطح ناصاف و زبر در مدت کوتاهی دچار جرم و آلودگی شده و روی دید بصری نمای ساختمان تاثیر منفی می گذارد .
  • نداشتن تنوع رنگی ، اما امکان رنگ آمیزی نما بعد از نصب وجود دارد .
  • هنگام برش زدن این تخته های سیمانی گرد و غبار زیادی پخش می شود .

 

نمای سیمانی سمنت برد فرسان

انواع نمای سمنت برد بر اساس طرح های متنوع :

امروزه طیف های وسیعی از فایبر سمنت برد ها جهت مصارف مختلف و با قیمت های متفاوت در بازار عرضه می شوند . نمای سمنت برد ساده ، مدولار ، فایبر سمنت برد شیاردار ، طرح سنگ ، طرح چوب ، طرح نبشی ، نمای سمنت برد رنگی ، فایبر سمنت برد طرح الواری ، دکوراتیو و طرح آجر برخی از طرح های این نما می باشند .

فایبر سمنت برد به دلیل عایق بودن نسبت به رطوبت قابل استفاده در نمای داخلی ساختمان ، دیوارهای داخلی ، سقف ، سرویس های بهداشتی ، آشپزخانه ، استخر ها می باشد. این پنل های سیمانی برای دیوار ، سقف و نمای خارجی ساختمان های مسکونی ، تجاری ، اداری و … که در معرض نور خورشید ، بارش باران و برف و سایر تغییرات جوی به علت مقاومت بالا کاربرد دارند . از سمننت بردها جهت اجرای کف سازی همچنین سقف کاذب نیز استفاده می شود .

قیمت نمای سمنت برد :

چنانچه قصد دارید پروژه خود را با نمای سمنت برد انجام دهید ، محاسبه قیمت این متریال به عوامل مختلفی مانند : محل انجام پروژه ، شرایط آب و هوایی و اقلیمی منطقه ، متراژ قسمتی که باید نمای سمنت برد روی آن کار شود ، کیفیت تایل های سمنت برد ، نحوه ی زیر سازی و اجرای سمنت برد ، نوع و طرح سمنت برد انتخاب شده و بسیاری عوامل دیگر بستگی دارد .


خواندن مقالات زیر را به شما پیشنهاد می کنیم :

 

Comments are closed.