فروش انواع مصالح ساختمانی-مجموعه فرسان
مصالح ساختمانی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
اکتبر 3, 2023
نمای کرتین وال یا نمای شیشه ای فرسان
نمای کرتین وال
اکتبر 10, 2023

نمای کنیتکس چیست و چگونه اجرا می شود ؟

نمای کنیتکس- نمای بیرونی ساختمان

نمای کنیتکس یکی دیگر از نماهای رایج در ساختمان سازی می باشد که در کنار نماهای مدرن و امروزی دگیر نظیر نمای جی اف ار سی و نمای بتن اکسپوز مورد استفاده قرار می گیرد . کنیتکس نوعی رنگ نوین و جدید به حساب می آید که ظاهری شبیه به چرم داشته و از آن هم در رنگ آمیزی نمای خارجی ساختمان ها و هم در دکوراسیون داخلی و طراحی درونی سازه و بنا می توان استفاده کرد .

کنیتکس چیست؟

کنیتکس یک پوشش بسیار مناسب برای نمای ساختمان ها می باشد که باعث می شود ناصافی های لایه زیرین نما به خوبی استتار شود . جهت تشخیص نمای کنیتکس با لمس سطح مورد نظر در بخش ها و قسمت های مختلف بنا ، چه دیوار داخلی یا سقف و نمای بیرونی ساختمان متوجه برجستگی رنگ کنیتکس و حالت چرم مانند این نما خواهیم شد .

جنس این پوشش از رزین پلاستیکی پلی استتر و مرکب از آلاستومر همچنین ضد آب می باشد . از ویژگی های بارز کنیتکس مقاومت بالا در برابر تغییر شرایط جوی همچنین اشعه ماورا بنفش را می توان بر شمرد . ضخامت رنگ کنیتکس نسبت به سایر رنگ ها بیشتر بوده در حدی که سرمای شدید مناطق سردسیری تا گرمای شدید مناطق گرمسیری بر روی آن اثری ندارد .

نمای کنیتکس از دوام و ماندگاری بالایی برخوردار بوده و طول عمر و پایداری این نما از 20 سال هم تجاوز می کند . علت این مقاومت و استحکام بالای رنگ کنیتکس را می توان در دارا بودن موادی همچون پرلیت ، رزین سنتیک ، مواد رنگی و پنبه نسوز جستجو کرد .

شستشو و تمیز کردن نماهای کنیتکسی آسان است چرا که این رنگ آب را به خود جذب نکرده لذا با شلنگ آب به راحتی می توان آن را تمیز کرد و جهت رفع لکه های این نما از ترکیب آب و صابون استفاده کرد .

رنگ کنیتکس بر اساس نوع حلال خود به سه دسته روغنی ، پلاستیکی و اکرولیکی تقسیم بندی می شوند ، پس تفاوت اصلی این سه نوع رنگ در نوع حلالی است که با آن ترکیب می شودند . قیمت رنگ کنیتکس پلاستیکی ارزان تر و قیمت رنگ کنیتکس اکرولیک از بقیه گران تر است . این رنگ را در تمام ابزار فروش ها و رنگ فروشی ها می توان یافت و قابل خرید می باشد . رنگ های کنیتکس روغنی ، پلاستیکی و اکرولیکی هر کدام دارای سه نوع دانه ریز ، دانه متوسط و دانه درشت هستند .

انواع رنگ ها و طرح های کنیتکس

رنگ کنیتکس پلاستیکی :

این نوع کنیتکس به علت جذب آب برای آب و هوا و محیط های مرطوب مناسب نبوده و با جذب آب خاصیت چسبندگی خود را از دست می دهد . به علت خشک شدن سریع و نداشتن قدرت اشتعال همچنین بوی نامطبوع و آزار دهنده استفاده از آن در مناطق خشک بسیار متداول است .

رنگ کنیتکس روغنی :

به علت سازگاری بالا با تمامی شرایط آب و هوایی حتی مناطق مرطوب بیشترین استفاده و کاربرد را این نوع رنگ داشته اما به علت ترکیب آن با بنزین و بوی نامطبوع بنزین و احتمال بروز آتش سوزی تا خشک شدن کامل این نوع کنیتکس به هیچ عنوان نباید از محل استفاده نمود .

رنگ کنیتکس اکرولیکی :

این نوع کنیتکس در واقع مزیت ها و ویژگی های مثبت هر دو نوع قبلی را دارا می باشد یعنی مثل نوع پلاستیکی زود خشک می شود و از طرفی مثل نوع روغنی ضد آب است  از این نوع رنگ کنیتکس در موارد خاص نظیر متراژ بالای پروژه یا سقف های بلند توسط پمپ باد همراه با قیف استفاده می شود .

نحوه اجرای نمای کنیتکس به چه صورت انجام می شود ؟

اجرای کنیتکس ایجاد یک پوشش با دید بصری بسیار زیبا و چشم نواز است که طرفداران خاص خود را دارد . در گذشته و حتی امروز در مناطقی که تراکم جمعیتی دارند از داربست جهت اجرای نمای کنیتکس استفاده می شد . اما رفته رفته با افزایش جمعیت به ویژه در کلان شهرهایی نظیر تهران استفاده از داربست کم رنگ شده و برای اجرای نما از طناب و سایر تجهیزات لازم برای اجرا استفاده می کنند . به همین دلیل باید اجرای نمای کنیتکس را به افراد ماهر و باتجربه سپرد که علاوه بر تخصص شهامت لازم که با طناب محکم و بدون داربست را داشته باشند . لذا کار کردن با رنگ کنیتکس نیاز به تخصص خاصی داشته و فقط استادکاران و افراد خبره و با تجربه از عهده این کار بر می آیند .

برای شروع کار چنانچه سطح سیمانی باشد برای ایجاد چسبندگی بیشتر ابتدا باید نما با دستگاه واترجت صنعتی نماشویی شود . در این قسمت توجه به دو مسئله مهم است : اول این که اگر سطح سیمان قدیمی بوده و پوسته پوسته شده قبل از هر چیز باید با کاردک کاملا یک دست و صاف شده و ترک های احتمالی با چسب پر شوند و دومی اگر سطح سیمانی مورد نظر برای اولین بار رنگ کنیتکس روی آن اجرا می شود باید برای زیرکاری پرایمر به کار برده شود . بعد از طی تمام این مراحل باید جهت انجام عملیات کنیتکس اجازه دهیم سطح نما یا دیوار کاملا خشک بشود . سپس کنیتکس را با آب مخلوط کرده و ورز می دهیم آماده می کنیم . پس از آماده سازی رنگ کنیتکس آن را یا با غلطک روی سطح کشیده یا با پیستوله روی سطح می پاشیم .

فروش رنگ کنیتکس

مزایا و برتری های استفاده از رنگ کنیتکس چه موارد هستند ؟

  • دوام و ماندگاری و طول عمر بالای این متریال
  • پوشش دهنده و عایق مناسب نما
  • صرفه اقتصادی و ارزان بودن رنگ کنیتکس نسبت به سایر نماهای ساختمانی
  • سهل و آسان بودن اجرا
  • قابلیت اجرا در تمامی سطوح
  • داشتن تنوع رنگ بالا مناسب برای تمام سلیقه ها
  • عدم پوسته پوسته شدن در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید
  • امکان اجرای نمای کنیتکس با هر ضخامتی
  • عدم نیاز به گچ کاری و صرفه جویی در زمان و هزینه ی اجرا
  • به علت داشتن خاصیت آکوستیک عایق صوتی می باشد .
  • ضد خوردگی و پوشش محافظتی عالی
  • شستشو و نظافت آسان
  • مقاومت بالا در برابر فشار و ضربه

در کنار مزایا ذکر شده در بالا باید به این عیب بزرگ رنگ کنیتکس اشاره کرد که چون حلال این رنگ بنزین می باشد بنابراین خاصیت آتش زایی داشته و خطر شعله ورتر کردن و افزایش آتش سوزی و حریق را بیشتر می کند و نسبت به سایر نماهای بیرونی ساختمان ها مانند نمای بتنی ، نمای سنگی و نما رومی با ابزار پیش ساخته در برابر تابش مستقیم نور خورشید مقاومت کمتری دارد .

کنیتکس و رولکس چه تفاوتی با هم دارند ؟

آیا رولکس همان کنیتکس است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که کنیتکس یک نوع رنگ پلاستیکی با مقاومت ، دوام و ماندگاری بالا می باشد که بسیار سازگار با انواع شرایط آب و هوایی مختلف بوده و برای افرادی که به دنبال پوششی مقاوم و با استحکام بالا هستند گزینه ی مناسب و مقرون به صرفه ای است . اما رولکس که به نام رولکس کنیتکس دندانه دار نیز معروف است نوعی از رنگ کنیتکس بوده که از بافتی نرم تر و دانه ریزتر تشکیل شده است که همانند کنیتکس با دوام و استحکام بالا برای انواع نماهای بیرونی و داخلی ساختمان ها به کار گرفته می شود و تنها تفاوت این دو رنگ در چگونگی اجرای آن ها بر روی سطح مورد نظر می باشد که در طراحی رولکس از چندین نوع رنگ متنوع استفاده شده و اجرای آن نیز در چند مرحله انجام می شود .


سایر نماهایی که در نمای ساختمان های امروزی مورد استفاده قرار می گیرند :

 

Comments are closed.