نمای کنیتکس- نمای بیرونی ساختمان
نمای کنیتکس چیست و چگونه اجرا می شود ؟
اکتبر 7, 2023
نمای کامپوزیت فرسان کو
نمای کامپوزیت یا آلومینیوم چه نوع نمایی است؟
اکتبر 14, 2023

نمای کرتین وال

نمای کرتین وال یا نمای شیشه ای فرسان

نمای کرتین وال یکی دیگر از نماهای نوین در معماری معاصر است که عموما جهت پوشش نمای ساختمان های بلند و با ارتفاع زیاد به کار گرفته می شود .

Curtain wall که به فارسی به معنای دیوار پرده ای ترجمه می شود ، نوعی نمای شیشه ای است که به عنوان دیواری جدا کننده ی شفاف و سبک جهت اجرای نمای ساختمان ها بسیار پرکاربرد می باشد . این دیوار پرده ای تحمل هیچ گونه بار اضافی را نداشته در واقع از ساختاری مستقل و خودایستا تشکیل شده است و تنها نیرویی که بر آن وارد می شود وزن خودش و نیروی باد و طوفان یا نزولات جوی باران و برف است .

مصالحی که در اجرای این نمای شیشه ای استفاده می شوند از مصالح سبک و کم وزن بوده و می توان به صورت ترکیبی با سایر متریال های ساختمانی نظیر ترکیب آلومینیم ، چوب ، فایبر سمنت برد ، ورق کامپوزیت ، جی اف ار سی و مصالح دیگری از این قبیل با شیشه به کار برد .

مزایای نمای کرتین وال :

عملکرد اصلی کراتین وال به عنوان محافظ در برابر نفوذ هوا و آب و همچنین ایجاد یک عایق حرارتی بین داخل و خارج ساختمان می باشد . این نوع از نما جزء نماهای خشک و تهویه شونده محسوب می شوند و باعث افزایش نور داخلی ساختمان شده و کاهش مصرف برق و گاز را در پی دارند ، همچنین باعث زیبایی بصری در چشم بیننده و جلوه چشم نوازی به محیط می دهد .

در هنگام نصب این نما به مسئله مهمی که باید دقت شود عایق بندی آن است . برای جلوگیری از اتلاف انرژی توجه به نوع لامل های آلومینیومی ، جنس و کیفیت و نوع شیشه ی به کار گرفته شده ، استفاده از نوارهای عایق و واشرها و در نهایت تخصص و مهارت افراد جهت اجرای استاندارد با ضریب ایمنی بالای نما بسیار ضروری و حیاتی می باشد .

نمای کرتین وال یا نمای شیشه ای فرسان

انواع نمای ساختمان :

نمای بیرونی ساختمان حکم پوسته ساختمان را داشته که یکی از فاکتورهایی است که علاوه بر نقش حفاظتی در برابر عوامل آب و هوایی نقش بسزایی در زیبایی ساختمان های مسکونی و تجاری و بالبع آن محیط شهری دارد . با توجه به متریال به کار رفته در آن نمای ساختمان انواع مختلفی دارد که در مقالات گذشته به چند مورد از آن ها به تفصیل اشاره کردیم :

نمای کرتین وال یا نمای شیشه ای فرسان

تاریخچه نمای کرتین وال :

بعد از جنگ جهانی دوم استفاده از این نما به صورت گسترده رواج پیدا کرد و قدمت این نما به دهه 1930 برمی گردد . استفاده از این نما در زمانی اتفاق افتاد که آلومینیوم برای استفاده های غیر نظامی در دسترس عموم قرار گرفت . در دنیای معاصر این نماهای شیشه ای اهمیتی برابر با سایر نماهای ساختمانی پیدا کرده اند و با توجه به این که دائما در معرض فضای باز قرار دارند باید به درستی طراحی ، نصب و نگهداری شوند . در ایران نیز سال هاست در طراحی نمای ساختمان ها از کراتین وال استفاده می شود و گروه تولیدی فرسان با تولید مصالح سبک و پیش ساخته در اجرای این نماهای شیشه ای فعالیت دارند .

انواع کرتین وال بر اساس روش تولید :

نمای کرتین وال با توجه به نوع تولید به دو دسته کرتین وال واحد و استیک کرتین وال تقسیم بندی می شوند :

کرتین وال یکپارچه یا واحد : این نوع از دیوارهای پرده ای به صورت واحدهای شیشه ای بزرگ در داخل کارخانه ساخته و سپس به محل پروژه انتقال داده شده و بر روی سازه ساختمان نصب می شوند . از جمله ویژگی های بارز این نوع کراتین وال تاب آوری و کیفیت بالای آن به دلیل تحمل بالای پروسه تولید در محیط کنترل شده جوی می باشد . سرعت نصب آن نیز بسیار کوتاه تر از نوع استیک می باشد . در مواردی که حجم زیادی از پنل های پیش ساخته مورد نیاز است و سازه ارتفاع زیادی دارد استفاده از کرتین وال یکپارچه گزینه مناسبی می باشد .

کرتین وال استیک : از نوع استیک کرتین وال معمولا در پروژه های کوچک با ارتفاع متوسط یا کم ارتفاع مورد استفاده قرار می گیرد . در این مدل قطعات بلند آلومینیومی به صورت عمودی و افقی بین طبقات قرار می گیرند تا بار شیشه را به سازه منتقل کنند . اکثر مراحل نصب و پوشش دهی در محل پروژه انجام می شود . مدل استیک نسبت به نوع یکپارچه در پروژه های کوچک مقرون به صرفه تر و زمان نصب آن کوتاه تر می باشد .

انواع نمای کرتین وال بر اساس روش نصب :

چگونگی ثابت کردن شیشه در فضای بین لامل ها با تغییر در ظاهر خارجی این نوع از نمای شیشه ای می شود که با توجه به همین ویژگی پرکاربردترین این نماها به 4 نوع زیر دسته بندی می شوند :

نمای کرتین وال فیس کپ : در این مدل بعد از نصب لامل های افقی و عمودی ، شیشه ها بین لامل ها فیکس شده و با اتصال درپوش به دماغه لامل در محل خود نصب می شوند که این درپوش ها در رنگ ها و شکل های متنوع با طول و عمق متفاوت قابل خریداری و اجرا می باشند .

نمای کرتین وال فریم لس : در این مدل برای ثابت نگه داشتن شیشه در فضای لامل ، درپوش به کار گرفته نمی شود و این کار به وسیله چسب های استراکچرال انجام می گیرد و پس از آن مجددا با کلاف آلومینیومی شیشه ها تثبیت شده لذا سطح یکنواختی و بدون خطوط ظاهری را در نمای خارجی به نمایش می گذارند .

نمای سمی فریم لس : تلفیقی از دو نمای توضیح داده شده در بالا است که در اجرای پروژه جهت فیکس کردن شیشه در جهات افقی و عمودی می توان در یک جهت از درپوش و در جهت دیگر از چسب استفاده کرد .

نمای یوچنل : این مدل در واقع نوعی نمای فریم لس محسوب می شود که عدم استفاده از کلاف آلومینیومی دور شیشه تفاوت این دو مدل را باعث می شود . در این روش نصب از اسپیسر مخصوص شیشه و چسب استراکچرا در فضای خالی قطعات که به صورت پازلی چیده شده اند استفاده می شود و هزینه اجرا در این روش پایین تر از روش فریم لس می باشد .

Comments are closed.