نمای کرتین وال یا نمای شیشه ای فرسان
نمای کرتین وال
اکتبر 10, 2023
نمای مینرال
در رابطه با نمای مینرال چی می دونید؟
اکتبر 17, 2023

نمای کامپوزیت یا آلومینیوم چه نوع نمایی است؟

نمای کامپوزیت فرسان کو

نمای یک ساختمان تصویر است که از ظاهر یک ساختمان توسط شما دیده و در ذهن شما به تصویر کشیده می شود ، بنابراین به طور مستقیم تاثیر بسیار زیادی از دریافت مثبت و یا منفی شما نسبت به آن ساختمان می گذارد . چه بسا ساختمان هایی که اگر چه از لحاظ طراحی داخلی بسیار زیبا و دارای امکانات و تجهیزات عالی هستند اما چون از لحاظ بصری چهره ی خوشایندی را در ذهنتان به تصویر نمی کشند برای شما جذاب به نظر نمی آیند . پس پیکربندی نمای ساختمان یکی از مهمترین ارکان در طراحی ، اجرا و ساخت یک سازه به شمار می رود .

نمای کامپوزیت چیست؟

با پیشرفت علم و تکنولوژی و تولید متریال ها و مصالح مدرن در صنعت ساختمان سازی ، مصالح قدیمی کم کم از رده خارج شده و جای خود را به این متریال های نوین می دهند . یکی از این محصولات مدرن نمای کامپوزیت می باشد که همانند سایر مصالح مدرن که در سال های اخیر پا به عرصه وجود گذاشته اند ، همچون بتن اکسپوز نمای ساختمان با برتری ها و مزیت هایی که دارد توانسته در دنیای امروز جای خود را باز کند . نمای کامپوزیت از جنس ورق آلومینیومی مرغوب ساخته شده است . که به این ورق های آلومینیومی اصطلاحا پانل کامپوزیت گفته می شود . به طور کلی پانل های کامپوزیت از یک ماده هسته ای پایدار از جنس مواد معدنی و پلی اتیلن و دو لایه پوششی ورق آلومینیوم در سایز و فرمت بزرگ تشکیل شده اند .

ساختار تشکیل دهنده این نمای آلومینیومی به دلیل قابلیت انعطاف پذیری و الاستیک بودن آن به گونه ای است که دست معماران را جهت خلق طرح های خارق العاده و مدرن باز می گذارد . چسباندن این پنل ها را هم می توان به صورت دستی و قابل مشاهده و هم به شکل پنهان و نامرئی به عنوان مثال با استفاده از پیچ یا پرچ و یا بست های مخفی انجام داد .

پانل های کامپوزیت آلومینیومی را می توان در طرح ها، ابعاد و رنگ های مختلف اجرا نمود . این پانل های کامپوزیتی قابل طراحی به صورت های نامحدود و متنوع نظیر پس زمینه سوراخ دار نور گذر ، یا ادغام حروف و نشان ها و … می باشند . این پانل ها پس از طراحی و برش ، جهت اجرا به پوسته خارجی ساختمان متصل شده و نمای کلی ساختمان را می سازند . نمای کامپوزیت طرح آجر ، نمای کامپوزیت طرح چوب ، نمای آلومینیومی کامپوزیت آینه ای و نمای کامپوزیت طرح سنگ نمونه های رایج از این نما هستند که در نمای داخلی و خارجی سازه ها کاربرد دارند .

نمای کامپوزیت در کنار سایر نماهایی همچون بتن اکسپوز نمای ساختمان ، نمای کرتین وال ، نمای کنیتکس ، نمای آجری ، نمای اسکای لایت ، نمای جی اف ار سی ، نمای میکروسمنت برد ، نمای سیمانی ، نمای شیشه ای یا کرتین وال ، نمای سنگی ، نمای رومی و بسیاری دیگر که امروزه در ساختمان سازی متداول و رایج است ، در صنعت ساخت و ساز و در میان طراحان و معماران و سازندگان ساختمان طرفداران خاص خود را دشته و یکی از نماهای شیک و مدرن امروزی محسوب می شود .

نمای کامپوزیت فرسان کو

نمای کامپوزیت

مزایای نمای کامپوزیت :

سطح بسیار صاف و مسطح ، مقاومت و استحکام بالا ، قابلیت استفاده در تمامی شرایط آب و هوایی ، وزن سبک و کاهش بار روی ساختمان ، فرمت بزرگ ، ضد حریق و مقاوم در برابر آتش ، عایق صدا ، عایق رطوبت ، نصب سریع و آسان ، حمل و نقل راحت به دلیل وزن پایین ، نظافت و شستشوی آسان ، تنوع در طرح و رنگ ، مقرون به صرفه بودن و … را از جمله مزایای این نمای آلومینیومی می توان برشمرد .

یکی دیگر از برتری ها و قابلیت های متریال کامپوزیت آلومینیومی این است که همانند gfrc به دلیل انعطاف پذیری و شکل پذیری بالایی که دارند می توانند در ایجاد طرح های متنوع ، سه بعدی و دشوار همچنین ایجاد پیچ و شکن ها و قوس های خاص و مورد نیاز در نماهای کلاسیک و مدرن مورد استفاده قرار بگیرند و این نیاز طراحان را برطرف نمایند .

از آن جا که پانل های کامپوزیت به صورت قطعات جداگانه و مستقل هستند که بر روی نمای بیرونی ساختمان به یکدیگر متصل می شوند لذا در صورت خرابی امکان جایگزینی و تعویض تکی این پانل ها مقدور بوده و نیازی به خراب کردن و بازسازی کل نما نمی باشد در نتیجه هزینه تعمیر و نگهداری نمای کامپوزیت کاهش می یابد و صرفه اقتصادی دارد.


نمای استرچ متال


انواع کامپوزیت آلومینیوم :

  • ورق های کامپوزیت آلومینیوم بدون لایه محافظ : این نوع از کامپوزیت ها جهت اجرا در طراحی و دکوراسیون داخلی گزینه مناسبی می باشد ، اما به دلیل عدم داشتن لایه محافظ و بالطبع آسیب پذیر بودن آن برای اجرا در نمای بیرونی ساختمان مطلوب و کاربردی نمی باشد .
  • ورق های کامپوزیت آلومینیوم دارای پوشش محافظتی PVDF : این نوع از ورقه های کامپوزیتی دارای پوشش محافظ و همچنین دو لایه رنگ بوده بنابراین ماندگار و طول عمری تا 20 سال را داشته و در برابر عواملی محیطی نظیر عوامل اسیدی و قلیایی و شرایط نامتعادل جوی و اشعه ماورابنفش بسیار مقاوم هستند .
  • ورق های کامپوزیت آلومینیومی با پوشش محافظ NANO-PDF : این دسته از ورق های آلومینیومی همان نوع دوم کامپوزیت ها بوده با این مزیت که سه لایه بوده و یک لایه روی رزین PVDF اضافه می شود که مانع از جذب آلودگی های محیطی همانند گرد و خاک و ذرات روغنی معلق در فضا می شود .
  • دسته دیگری از ورقه‌های آلومینیومی کامپوزیتی دارای پوشش Nano-PDF هستند. این گروه از کامپوزیت‌ها درست همانند رزین PVDF اجرا می‌شوند، با این تفاوت که یک لایه سوم هم روی رزین PVDF اجرا می‌شود. این لایه از لحاظ ساختار مولکولی با رزین‌های عادی متفاوت است.

موارد استفاده از نمای کامپوزیت :

یکی از متداول ترین کاربردهای نمای آلومینیومی یا همان کامپوزیت اجرا و نصب به عنوان پوشش بیرونی نمای ساختمان های اداری ، مسکونی ( آپارتمانی یا ویلایی )، مراکز تجاری و تفریحی ، نمایشگاه ها ، اماکن عمومی همچون فرودگاه ها ، پایانه های مسافربری ، ترمینال ها ، ایستگاه های مترو می باشد .

همچنین از نمای کامپوزیت به عنوان سقف کاذب یا یک روکش نمای باکیفیت در کرتین وال های دارای تهویه در پشت ، جداکننده فضا و پارتیشن های داخلی و خارجی ، ساخت مخازن ، روکش های فلزی ، تابلوهای تبلیغاتی و بیلبوردها ، تابلو های راهنمایی ،سکوهای نمایشی و … مورد استفاده قرار می گیرد .

گروه تولیدی فرسان متخصص در طراحی ، ساخت انواع ابنیه سبک و پیش ساخته که امروزه استفاده از آنها بسیار در ساخت و ساز متداول و رایج است ، بوده و مجری طراحی و اجرا انواع نماهای ساختمان به صورت کلاسیک و مدرن می باشد ،  می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع نمای مناسب جهت ساختمان خود و مشاوره و استعلام قیمت با ما تماس بگیرید و از پاسخ های کارشناسان ما برخوردار شوید تا انتخاب درست و مقرون به صرفه ای داشته باشید .

Comments are closed.