نمای کامپوزیت فرسان کو
نمای کامپوزیت یا آلومینیوم چه نوع نمایی است؟
اکتبر 14, 2023
ژل میکروسیلیس یا مکمل بتن
ژل میکروسیلیس یا مکمل بتن و کاربردهای آن
اکتبر 21, 2023

در رابطه با نمای مینرال چی می دونید؟

نمای مینرال

نمای مینرال چیست؟

نمای مینرال همانند نمای جی اف ار سی و نمای ساختمان بتن اکسپوز یکی دیگر از نماهای مدرن و نوین شناخته شده در جهان می باشد که در سال های اخیر در ایران نیز مورد توجه و استقبال عموم قرار گرفته است و به تازگی در ساخت و ساز و ساختمان سازی به کار گرفته می شود . در گذشته سنگ ، آجر و شیشه از جمله مصالح ساختمانی رایج در اجرای نمای ساختمان ها بودند اما با پیشرفت علم و تکنولوژی و ساخت و تولید انواع مصالح سبک و پیش ساخته نظیر پنل و تایل بتن اکسپوز ، gfrc ، نمای کامپوزیت ، نمای سمنت برد ، نمای مینرال و امثال آن که علاوه بر فاکتور زیبایی و جذابیت از وزن کم و سبکی و مقاومت و استحکام بالایی برخوردار هستند کم کم جایگزین مصالح قدیمی شده اند .

نمای مینرال که از ترکیب ذرات سنگ مرمر ، گرانیت و کوارتز با رنگ های کاملا طبیعی خود این سنگ ها تشکیل شده است ، در واقع یک عایق پوشاننده ی تزیینی ، شیک و مدرن است که در نمای داخلی و بیرونی ساخمان ها از آن استفاده می شود . این نما در نگاه اول ممکن است به صورت نمای سنگ گرانیت به چشم بیننده به نظر برسد و با کمی دقت و توجه بیشتر متوجه تفاوت آن خواهد شد . سنگ دانه گرانیت مورد استفاده در این نما جز مقاوم ترین سنگ ها پس از الماس و یاقوت کبود می باشد و در برابر عوامل محیطی مثل باران اسیدی ، گرما و سرما و یخ زدگی از استحکام بالایی برخوردار است . همچنین این سنگ برخلاف سنگ مرمر در برابر قارچ ها و کپک ها  از مقاومت خوبی برخوردار است .

ساختار تشکیل دهنده مینرال :

مواد اصلی تشکیل دهنده نمای مینرال ترکیبی از بهترین سنگ های معدنی می باشد و در ساختار این نما سنگ ریزه های معدنی ، گرانیت و نظایر آن با رزین های صنعتی یا پلیمرهای اکریلیکی ، روان کننده ها و مواد آنتی یو وی ترکیب شده است که باعث استحکام و مقاومت آن می شوند . نمای مینرال که در دانه بندی های درشت ، متوسط ، ریز و میکرودانه ساخته و به بازار عرضه می شود ، با دارا بودن خصوصیات فیزیکی و شیمیایی مطلوب ، قابل اجرا بر روی تمام سطوح سنگی ، گچی ، سیمانی ، بتنی ، فلزی ، چوبی ، پلاستیکی ، شیشه ای و … می باشد .

از آن جا که در پروژه های بزرگ ساختمان سازی یکی از دغدغه های انبوه سازان هزینه بالا و سنگین نمای ساختمان با مصالح قدیمی نظیر سنگ و آجر و همچنین زمان زیاد اجرای آن ها و اتلاف وقت می باشد به همین دلیل معمولا انبوه سازان و معماران جهت نمای ساختمان های مسکن مهر یا نمای برج ها ، مدارس ، هتل ها ، رستوران ها ، ورزشگاه ها ، استخرها و نظایر از نمای مینرال در طرح ها و رنگ های متنوع متناسب با سلیقه افراد و نوع کاربری سازه ، استفاده می کنند . چرا که علاوه بر سرعت بالای اجرای کار ، تا حد زیادی هزینه ی اجرا نیز کاهش می یابد . جالب است بدانید نمای سنگی نسبت به نمای مینرال تا 40 برابر باعث افزایش وزن ساختمان می شود .

نمای مینرال

اجرای نمای مینرال :

روش آماده کردن و اجرای این نما بدین صورت است که ابتدا محصول مینرال را بعد از خارج کردن از بسته بندی خود در یک سطل یا ظرف مناسب ریخته سپسبه آن مقدار مشخصی آب اضافه می کنند و آن را با آب کاملا مخلوط کرده و ترکیب یکنواختی را به عنوان ملات درست می کنند و سطح مورد نظر را با این ملات از بالاترین نقطه به سمت پایین به صورت یک لایه نازک و یک دست آغشته می نمایند و به همین دلیل نحوه آماده کردن آن بسیار با نمای گچی و سیمانی مشابهت دارد . این آغشته کردن ملات و اجرای نما به دو روش یکی با استفاده از ماله استیل که به مینرال مال شناخته شده است و دیگری استفاده از پیستوله و نازل مخصوص این کار که به مینرال پاششی مشهور است ، صورت می گیرد .

روش ماله ای بسیار ساده بوده و نیاز به تخصص و مهارت خاصی همچنین تجهیزات مخصوص ندارد لذا متداول تر و رایج تر می باشد . روش پاششی بیشتر برای سطوح دارای ناهمواری یا بخش هایی که امکان ماله کشی وجود ندارد ، کاربرد دارد .

در این میان مواردی همچون صاف و یک دست بودن سطحی که نمای مینرال روی آن قرار است اجرا شود ، خشک و تمیز و عاری از گرد و خاک بودن سطح مورد نظر و آماده سازی سطح با استفاده از پرایمر جهت حصول نتیجه مطلوب نیز باید مورد توجه قرار بگیرد . در ضمن اجرای این نما باید در طول روز ، به دور از تابش نور مستقیم خورشید و در دمای حداکثر 5 درجه سانتیگراد انجام شود .

نمای مینرال

مزایای و ویژگی های برتر نمای مینرال :

  • سرعت بالا در اجرا
  • قابلیت اجرا بر روی سطوح مختلف
  • هزینه اجرای کمتر نسبت به گچ و سیمان
  • مقاومت در برابر اشعه های مضر نور خورشید
  • مقرون به صرفه و اقتصادی بودن نما
  • کمک به کاهش وزن ساختمان
  • مقاوم در برابر حرارت و آتش سوزی
  • ایمن در برابر زلزله
  • قابلیت اجرا هم در نمای داخلی ساختمان هم در نمای بیرونی
  • سازگار بودن با محیط زیست به دلیل عدم استفاده از مواد سمی و نفتی که امروزه یکی از مولفه های بسیار مهم در انتخاب متریال مناسب محسوب می شود .
  • رنگ بندی بسیار متنوع که تمام سلیقه ها را پوشش می دهد .

در کنار این مزیت ها ناپایداری رنگ نما و رنگ پریدگی آن در برابر تابش های شدید و مداوم نور خورشید ، در صورتی که متریال تشکیل دهنده نما رنگ طبیعی نداشته باشد ، از جمله معایب این نما به شمار می رود . چنانچه از پودرهای آنتی استاتیک در ترکیب تشکیل دهنده این نمای استفاده نشود ، گرد و غبار و آلودگی را نمای مینرال به خود جذب می کند . چنانچه در ساختار تشکیل دهنده آن پودر رزین به کار گرفته نشود در برابر رطوبت آسیب پذیر بوده و در صورت مجاورت داشتن با رطوبت امکان تبله کردن نما وجود دارد .

نماهای مینرال جایگزین بسیار مناسبی برای رنگ محسوب می شوند و مشکلات تغییر شکل و فرم رنگ و هزینه های نگهداری و بازسازی و تعمیر رنگ را ندارند . جهت نگهداری مینرال در انبار قبل از استفاده باید آن را در سطل در بسته و در محیط خشک و به دور از نور خورشید و یخ زدگی قرار داد .

Comments are closed.