نمای سمنت برد چگونه نمایی است؟
ژانویه 8, 2022
قاب پیش ساخته گچی فرسان در طراحی داخلی
نکات استفاده از ابزار قاب سازی پلی یورتان در دکوراسیون داخلی
فوریه 28, 2022

همه چیز در مورد نمای اسکای لایت

مجموعه farsan با تولید انواع مصالح پیش ساخته سبک در طراح و مجری انواع نماهای ساختمان به سبک های مدرن و کلاسیک می باشد . چنانچه قصد انجام پروژه اجرا یا نوسازی ساختمان خود را دارید می توانید از مشاوره متخصصان ما در مجموعه چه به صورت تلفنی یا آنلاین از طریق واتساپ بهره مند شوید .

به چه نمایی اسکای لایت گفته می شود ؟

اسکای لایت همان سقف شیشه ای است که یکی از انواع نماهای شیشه ای می باشد . با نصب اسکای لایت امکان استفاده از نور طبیعی خورشید در داخل ساختمان فراهم می شود و در واقع به عنوان نورگیری که در سقف ساختمان تعبیه شده است عمل می کند . در سال های اخیر با ایجاد تنوع در طراحی و اجرای نمای ساختمان ها و تمایل مردم به سبک های مینیمال و مدرن استفاده از نمای اسکای لایت در کنار نماهای اجرا شده با بتن اکسپوز و پانل های پیش ساخته جی اف ار سی بسیار متداول و رایج شده است و در ایجاد فضایی مینیمال و مدرن و زیبا بسیار نقش تاثیر گذاری داشته است .

اسکای لایت ها به چند دسته تقسیم می شوند ؟

نمای اسکای لایت یکی از انواع نمای کرتین وال بوده و در دو نوع ثابت و متحرک کاربرد دارد که عموما به صورت کشویی نیز امکان اجرای آن وجود دارد . سقف های شیشه ای ثابت از نوع متحرک آن ارزان تر بوده و از امنیت بیشتری برخوردار می باشد اما از نوع متحرک آن عموما در فضاهایی که نیاز به تهویه و جابه جایی هوا داشته باشد نصب و استفاده می شود . فرم های تخت ، شیب دار به صورت تک شیب و دو شیب ، هرمی و هرمی چند وجهی ، گنبدی و گنبدی نوک دار ، دایره ای ، سنتی نمونه های از تنوع سقف های شیشه ای اسکای لایت هستند که با توجه به سلیقه و نوع معماری ساختمان می توانند انتخاب و اجرا شوند .

اجزای تشکیل دهنده نمای اسکای لایت :

تمام سقف های شیشه ای چه ثابت باشند یا متحرک همگی از سه بخش گسکت یا قسمت آب بندی ، قسمت شیشه ای و در نهایت بخش پشتیبان تشکیل شده اند .
بخش شیشه ای که به عنوان سقف نمای اسکای لایت استفاده می شود قسمتی است که نور از آن عبور کرده و زیبایی و نور را وارد فضای داخلی ساختمان می کند . این بخش شیشه ای عایق صدا و حرارت بوده و از ورود اشعه های مضر خورشید جلوگیری کرده و دارای ضریب ایمنی بالا بوده و نظافت و تمیز کردن آن نیز به سهولت انجام می گیرد . قسمت پشتیبان به فریم هایی اتلاق می شود که به صورت طولی و عرضی در سقف نصب می شوند تا بخش شیشه ای در داخل آن ها جاگذاری شود . معمولا جنس این فریم ها از آلومینیوم یا فولاد می باشد و در نهایت از گسکت برای ممانعت از نفوذ اجسام خارجی به داخل در هنگام بارش باران و برف همچنین جلوگیری از اتلاف انرژی می باشد .

مقاومت سقف های شیشه ای چگونه تامین می شود ؟

این سقف ها از شیشه های نکن و حرارت دیده با استحکام بسیار بالا ساخته شده اند و جهت افزایش ضریب امنیت از چارچوب های فولادی یا آلومینیومی در این سقف ها استفاده می شود .

سقف های شیشه ای چه مزایایی دارند ؟

یکی از مزایای مهم این نما ، استفاده از نور مستقیم خورشید جهت تامین نور داخل ساختمان می باشد . قطعا نوری که از سقف وارد ساختمان می شود به مراتب بیشتر از پنجره ها می باشد . لذا در مکان هایی که اکثرا شرایط آب و هوایی ابری بوده و نیاز به نورگیر است استفاده از سقف شیشه ای پیشنهاد می شود .
اسکای لایت علاوه بر ظاهر بسیار زیبا و جلوه ی قشنگی که به فضای درونی ساختمان می دهد ، در برابر عوامل جوی نظیر فشار باد مقاومت بالایی دارد و همچنین عایق صوتی و گرمایی خوبی نیز محسوب می شود . از این رو به نوعی سازه ای سازگار با محیط زیست شناخته شده است .
نمای اسکای لایت به خاط اینکه به نمای ساختمان ظاهری مدرن و بسیار شیک و لوکس می دهد لذا توجه هر بیننده ای را به خود جلب کرده و بدین تریب باعث افزایش ارزش ملک می شود .
در کنار تمام مزایای ذکر شده باید اذعان کرد که از آنجا که هزینه تهیه مصالح نمای اسکای لایت و نصب و اجرای این نما بسیار سنگین بوده و اجرای آن باید توسط یک تیم متخصص و حرفه ای به درستی انجام پذیرد ، چرا که عدم نصب و اجرای درست باعث اتلاف انرژی و نفوذ سرما و گرما در فصل سرد و گرم سال می شود ، بنابراین جهت نصب سقف شیشه ای باید تمامی جوانب کار را ارزیابی نموده و سپس اقدام به انجام کار نماییم .

نمای اسکای لایت در چه مکان هایی کاربرد دارد ؟

نمای اسکای لایت علاوه بر ساختمان های مسکونی در مجتمع های تجاری ، اداری ، فروشگاه ها ، رستوران ها و کافه ها ، تالارها ، استخرهای روباز ، بالکن ها ، باغچه های روباز ، پت بام ها و … نیز به چشم می خورد که علاوه بر زیبایی خیره کننده ، از اتلاف انرژی هم جلوگیری می شود .

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که اسکای لایت چه تفاوتی با پنجره ی سقفی دارد ؟

در جواب باید گفت که پنجره های سقفی روی سقف های شیب دار نصب و اجرا می شود در حالیکه اسکای لایت یا نورگیر سقفی روی سقف تخت کاربرد دارد .

آیا سقف های اسکای لایت در نمای رومی نیز کاربرد دارند؟

استفاده از اسکای لایت در نماهای کلاسیک و نما رومی می تواند جلوه و شکوه نمای داخلی ساختمان ما را صد چندان کند . استفاده از شیشه به ویژه شیشه های رنگی در گنبدهای سقفی و … بسیار به چشم می خورد .

نمای اسکای لایت در نمای رومی

 

استین گلس چیست؟

شیشه استند گلاس به شیشه ای اطلاق می شود که از کنار هم قرار دادن و چسباندن شیشه های کوچک رنگی ساخته و مونتاژ می شود . که معمار می تواند بسته به سلیقه و خلاقیت خود طرح ها و شکل های مختلفی را با آن ها خلق کند . در گذشته بیشتر از این نوع شیشه در کلیساها و مسجد ها استفاده می د اما امروز کاربرد آن در نماهای ساختمان ها به ویژه نمای رومی بسیار دیده می شود .

نمای اسکای لایت در نمای رومی

آیا در نماهای اسکای لایت می توان پلاستیک را جایگزین شیشه کرد ؟

اسکای لایت های پلاستیکی از لحاظ هزینه مقرون به صرفه تر از اسکای لایت های شیشه ای هستند اما به مرور زمان دچار تغییر رنگ می شوند . بنابراین متناسب با بودجه و سلیقه شخصی مشتری می توان یکی از این دو جنس را انتخاب نماید .

Comments are closed.