اجرای حیاط ویلا با واش بتن مقاوم و با دوام
واش بتن و کارکردهای آن
جولای 16, 2023
رنگ خاکستری متریال بتن اکسپوز با سطح صاف و صیقلی
تاثیر رنگ خاکستری بتن اکسپوز در دکوراسیون داخلی
جولای 31, 2023

تفاوت میکروسمنت با بتن اکسپوز و جی آر سی چیست؟

بازسازی و ترمیم نمای داخلی با متریال پیش ساخته بتنی

میکروسمنت یکی از متریال های نوین و مدرن است که علاوه بر ظاهر زیبایی که دارد به دلایل بسیاری که در ادامه به آن می پردازیم امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است .

مصالح ساختمانی به کلیه متریال ها و مصالحی گفته می شوند که در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند . آشنایی با این مصالح و انواع آن ها و شناخت دقیق و اصولی از میزان مقاومت و ماندگاری و مزایا و معایب هر کدام از آن ها برای کسی که قصد ساختمان سازی دارد امری واجب و ضروری می باشد تا با توجه به نیاز و بودجه ای که برای این کار اختصاص داده است بهترین انتخاب را نماید .به طور کلی مصالح ساختمانی به دو دسته ساده و مرکب تقسیم می شوند . مصالحی مانند گچ ، ماسه و آجر که مستقیم از طبیعت به دست می آیند و دارای مواد تشکیل دهنده و ساختار یکسان و یک دستی هستند جز مصالح ساختمانی ساده محسوب می شوند و مصالحی نظیر بتن ، ملات و ایزوگام که از ترکیب چند ماده به دست می آیند را مصالح ساختمانی مرکب می شناسیم . در سال های اخیر استفاده از مصالح ساختمانی پایه سیمانی و بتنی مانند بتن اکسپوز بسیار متداول شده است که طبیعتا جز مصالح ساختمانی مرکب می باشند . مصالح پایه سیمانی یا بتنی رایج که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از :

  • بتن اکسپوز
  • میکروسمنت
  • جی اف ار سی

در ادامه توضیح مختصری در رابطه با هر کدام از این متریال های ساختمانی می دهیم و تشریح می کنیم که هر کدام از این مصالح ساختمانی چه کاربردی داشته و برای چه مقاصدی مناسب هستند و تفاوت آنها در چیست.

استفاده از بتن اکسپوز در کفپوش نمای داخلی ساختمان

استفاده از بتن اکسپوز به عنوان کفپوش در نمای داخلی ساختمان

میکروسمنت :

میکروسمنت پوششی است بسیار نازک به اندازه 1 الی 3 میلی متر که از سیمان ، رزین ، مواد افزودنی و رنگدانه های معدنی ساخته شده است . از لحاظ ظاهری شباهت بسیار زیادی به سیمان و بتن دارد . این پوشش دکوری یک محصول دو جزئی از ترکیب مواد پلیمری و مواد پودری با ظاهر مات و براق و نیمه براق همچنین رنگ و بافت متنوع می باشد که هم برای نمای خارجی و هم نمای داخلی ساختمان ها کاربرد دارد و قابل استفاده برای تمام سبک های معماری از سنتی و کلاسیک و نمای رومی گرفته تا سبک های مدرن و مینیمال مناسب می باشند .

ویژگی بارز و منحصر به فرد میکروسمنت بدون درز بودن آن و در نتیجه نظافت بسیار راحت این پوشش می باشد . یکی دیگر از ویژگی های این پوشش چسبندگی زیاد آن می باشد که باعث می شود روی تمامی سطوح حتی کاشی قابل استفاده باشد . از آنجا که اجرای میکروسمنت توسط نیروی انسانی به وسیله ماله های مخصوص صورت می گیرد لذا هیچ دو پوششی مانند هم نبوده و هر کدام از ظاهری منحصر به فرد برخوردار هستند . میکروسمنت در تمام سطوح افقی ، عمودی و مورب قابل اجرا می باشد .

میکروسمنت

استفاده از میکروسمنت به عنوان دیوارپوش در دکوراسیون داخلی

 

مزایای میکروسمنت :

مقاومت در برابر خراش ، ضربه و مواد شیمیایی ، غیر قابل نفوذ و لغزنده نبودن آن ، آنتی باکتریال بودن ، نصب سریع و آسان ، سبک بودن ، شستشوی راحت با آب و صابون ، قابلیت استفاده در تمام سطوح موزاییک ، کاشی ، سنگ و … ، کاربردی برای کف ، دیوار و سقف ، تنوع در رنگ ، طرح و بافت از جمله مزایا و برتری های پوشش دکوری میکروسمنت به شمار می روند .

قیمت میکروسمنت :

عوامل متعددی در قیمت پوشش میکروسمنت دخیل هستند از جمله می توان به موارد زیر می توان اشاره کرد .

– اگر سطحی که باید میکروسمنت روی آن اجرا شود از شرایط مناسب جهت کار برخوردار نباشد ، باید این آماده سازی انجام شود که نیاز به مواد اولیه و نیروی کار و زمان بیشتر و در نتیجه هزینه بالاتری دارد .

– چنانچه محیط دارای چین و شکن و ستون و زاویه بیشتری باشد ماله کشیدن سخت تر بودن و زمان و هزینه بیشتری طلب می کند .

بتن اکسپوز :

بتن اکسپوز و میکروسمنت دو متریالی هستند که عموما به دلیل رنگ خنثی و ظاهری مشابهی که دارند عموما با هم اشتباه گرفته می شوند . اما تفاوت آشکاری که این دو پوشش بتنی با یکدیگر دارند از لحاظ ضخامت و وزن می باشد  که وزن و ضخامت بتن اکسپوز نسبت به میکروسمنت بیشتر است . بتن اکسپوز نیز مانند دو متریال دیگر نوعی پوشش بتنی نما است که تمام کننده کار می باشد و بعد از آن دیگر لایه دیگری روی کار نمی آید و پوشش نهایی ساختمان های اداری ، مسکونی ، تجاری و … محسوب می شود به همین علت با نام بتن نما نیز می شناسند . دارا بودن رنگ خنثی ، تنوع در بافت ، پوشش صاف و صیقلی ، تخلخل کم ، عایق آب و رطوبت ، دوام و ماندگاری زیاد از جمله ویژگی های بارز این بتن می باشد .

بتن اکسپوز فرسان کو

استفاده از بتن اکسپوز در نمای بیرونی ساختمان ویلایی

جی اف آر سی :

قطعات پیش ساخته بتنی جی آر سی با الیاف شیشه مسلح شده اند و همانند دو پوشش بتنی بالا هم در نمای ساختمان ها و هم در دکوراسیون داخلی در انواع سبک های معماری چه کلاسیک چه مدرن قابلیت استفاده دارند . استحکام سه چهار برابری نسبت به بتن معمولی ، نصب سریع و آسان ، امکان استفاده در تمامی شرایط آب و هوایی ، سبک بودن و عایق صوتی خوب از جمله مزیت های این قطعات پیش ساخته می باشد . گروه تولیدی فرسان با هدف بهینه سازی مصالح سال ها در تولید این مصالح بتنی فعالیت گسترده ای دارد .

تفاوت میکروسمنت و بتن اکسپوز و نمای جی اف ار سی :

  • میکروسمنت برخلاف بتن اکسپوز و جی اف ار سی به صورت پیش ساخته تولید و به محل نصب انتقال داده نمی شود بلکه به صورت اجرا در محل به کار می رود.
  • بر خلاف میکروسمنت نصب بتن اکسپوز و جی اف آر سی به دو روش نصب خشک و تر انجام می شود .
  • آماده سازی سطح زیری کار برای اجرای میکروسمنت نسبت به بتن اکسپوز و جی اف ار سی پیچیده تر و زمان برتر بوده چرا که ضخامت بسیار کمی داشته و باید لایه زیرین کاملا یکنواخت و با حداقل موج باشد .
  • میکروسمنت در مقایسه با بتن اکسپوز و جی اف ار سی از وزن بسیار کمتری برخوردار می باشد .
  • برای استفاده در کف برای مناطق شلوغ و پرتردد بتن اکسپوز توصیه می شود و استفاده از قطعات پیش ساخته بتن اکسپوز در کف سازی محوطه ها و محوطه سازی بسیار پرکاربرد است چرا که مقاومت و استحکام بیشتری نسبت به میکروسمنت دارد . به کارگیری جی اف ار سی نیز از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نمی باشد .
  • از لحاظ قیمت جی اف ار سی به دلیل استفاده از الیاف شیشه در ترکیب آن از بتن اکسپوز و میکروسمنت گران تر بوده و زمان ساخت و نصب آن نیز بیشتر می باشد . قیمت بتن اکسپوز در قیاس با پوشش میکروسمنت بالاتر بوده و در نهایت ارزان ترین پوشش بتنی در میان این سه متریال میکروسمنت می باشد .
  • قطعات جی اف آر سی از نظر ساختار ، ترکیب مواد ، وزن و کیفیت تفاوت چندانی با بتن اکسپوز ندارند . شاید تنها برتری جی آر سی را نسبت به قطعات بتن اکسپوز بتوان در تولید قطعات پیچیده و منحنی دانست .
  • هم جی اف ار سی و هم بتن اکسپوز دارای پانل ها و تایل های طرح دار با کیفیت مشابه هستند اما از لحاظ برآورد هزینه بتن اکسپوز به صرفه تر می باشد .
  • دوام و مقاومت هر سه نوع پوشش بتنی در مقابل ضربه و زلزله بسیار مطلوب و برابر می باشند .
  • هر سه نما دارای سطح ایمنی بالاتری در مقایسه با نمای سنگی می باشند .
  • بتن اکسپوز و gfrc به دلیل ضخامت بیشتری که نسبت به میکروسمنت دارند از ماندگاری بیشتری برخوردارند .

 

Comments are closed.