استفاده از انواع سیمان در ساخت بتن
آشنایی با انواع افزودنی های بتن در صنعت ساختمان
جولای 13, 2023
بازسازی و ترمیم نمای داخلی با متریال پیش ساخته بتنی
تفاوت میکروسمنت با بتن اکسپوز و جی آر سی چیست؟
جولای 23, 2023

واش بتن و کارکردهای آن

اجرای حیاط ویلا با واش بتن مقاوم و با دوام

کفپوش یکی از موارد مهمی است که در محوطه سازی به آن توجه می شود و نقش مهمی در زیبایی و جذابیت فضا ایفا می کند . کفپوش های موجود در بازار بسیار متنوع بوده که یکی از پرطرفدارترین نوع کفپوش ها ، کفپوش بتنی است . کف های بتنی که به عنوان سطح مورد استفاده قرار می گیرند از دوام خوبی برخوردار بوده ، دیرتر دچار ساییدگی و ترک خوردگی می شوند و ظاهر یکنواختی دارند . کفپوش های بتنی به دلیل سختی بالایی که دارند برای مناطق پر تردد گزینه مناسبی هستند .

محصولات بتنی که برای کاربری های مختلف در بازار وجود دارند و پیشنهاد می شود متنوع هستند . بتن آسفالتی ، بتن آجر ، بتن آهکی ، بتن هوشمند ، بتن هوادار ، بتن الیافی ، بتن اسفنجی تنها چند نمونه از این محصولات می باشند . در سال های اخیر یکی از  محصولات بتنی که بسیار مورد استقبال عموم قرار گرفته ، قطعات پیش ساخته  بتن اکسپوز می باشد که امروزه در سبک های مینیمال و خام بسیار محبوبیت پیدا کرده است .

واش بتن چیست؟

واش بتن نوعی بتن شسته شده دکوراتیو یا تزئینی با بافت و ظاهر منحصر به فرد و زیبا می باشد که در سال های اخیر به عنوان یک کف پوش تزئینی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است . این نوع کفپوش تزئینی با شستن لایه رویی خمیر سیمان و داشتن سنگ دانه نمایان یا سنگ های کوچک در سطح از پوشش های بتنی سنتی متمایز می شود. سنگ دانه مورد استفاده در واش بتن رنگ و اندازه های مختلفی دارد که شن ، سنگ خرد شده ، مهره های شیشه ای و صدف های دریایی نمونه های متداول سنگ دانه های واش بتن می باشند.

استفاده از کفپوش های تزئینی و چند منظوره واش بتن به علت دوام و ظاهر منحصر به فرد هم در محیط های مسکونی و هم مراکز تجاربی بسیار متداول و رواج یافته و از منظر دیگر به دلیل دوام و مقاومت بالا در محیط های شلوغ و پرتردد نظیر پیاده رو ها و جاده ها نیز بسیار محبوبیت پیدا کرده است . واش بتن ها انواع مختلف و متنوعی دارند که واش بتن درجا ، واش بتن ویبره ، واش بتن پرسی ، جدول واش بتن ، موزاییک واش بتن ، دور درختی واش بتن ، پله واش بتن ، گلدان واش بتن ، واش بتن نورانی و واش بتن آنتیک نمونه هایی از این نوع بتن می باشند .

مزایا و برتری های واش بتن چیست؟

  • همان طور که قبلا هم ذکر شد دوام و ماندگاری بسیار بالای واش بتن یکی از مهمترین مزیت های این متریال می باشد . که آن را قابل استفاده در مناطق پرتردد ، پیاده روها و جاده ها می کند .
  • این بتن به علت سهولت در نگهداری یک انتخاب عالی است چرا که جارو زدن و شستشوی گهگاهی با فشار آب همه آن چیزی است که برای نظافت این کفپوش مورد نیاز است .
  • تنوع گسترده در تولید انواع این کف پوش و قابلیت ساخت سفارشی آن از طریق ترکیب مناسب سنگ دانه و مخلوط سیمان این امکان را فراهم می کند که پرداخت های بی نظیر و جذابی را ایجاد نماید که کاربردی در هر نوع سبک معماری از کلاسیک و نمای رومی تا سبک های مدرن و به روز .
  • از آنجا که این کفپوش را می توان در طرح و رنگ و بافت متنوع ساخت لذا می تواند هم با فضای اطراف مطابقت و هم خوانی داشته باشد و هم با تضاد قابل ملاحظه ای با محیط پیرامون به کار گرفته شود .
  • اجرای این کفپوش در سطح های بزرگ بسیار مقرون به صرفه بوده و هزینه روسازی را به مقدار قابل توجهی پایین می آورد .
  • عدم لغزش روی واش بتن نسبت به سایر موزاییک ها
  • امکان مرمت و تعمیر در صورت بروز هرگونه آسیب

در کنار تمام مزایایی که دارد دوام کم این کفپوش در برابر اختلاف دما و توان مقاومتی پایین آن نسبت به تنش حرارتی از جمله معایب این کفپوش به شمار می رود و در مناطق سردسیر به کار گرفتن این موزاییک های بتنی توصیه نمی شود . جذب آلودگی و عدم قدم زدن و پیاده روی راحت نیز از جمله مشکلاتی است که در واش بتن ها با سنگ دانه های درشت با آن مواجه هستیم که می توانیم با جایگزینی سنگ دانه های ریز در رفع این نقیصه اقدام نماییم .

نحوه ساخت و تولید واش بتن :

روش های مختلفی برای تولید این کفپوش وجود دارد روش های ساخت درجا ، پرسی ، ویبره ای و آنتیک از انواع فرایند ساخت این بتن محسوب می شوند . در کل واش بتن از ترکیب سیمان یا بتن با سنگ دانه های معدنی ، چسب بتن و سایر افزودنی های بتن نظیر روان کننده های کربوکسیلاتی در پرداخت های متنوع و جذاب تولید می شود . ترکیب فوق را برای مدت زمان معینی استراحت می دهند . سپس سطح آن را با شلنگ آب فشار قوی می شویند که لایه رویی سیمان جدا شود . بعد از مرحله شستشو به بتن اجازه می دهند که خشک شود سپس با درزگیر مخصوص که از سطح محافظت کرده و از نفوذ رطوبت و لکه ها به سطح ممانعت می کند ، آب بندی را انجام می دهند .

موارد استفاده واش بتن :

– به علت دوام بالا کاربردی به عنوان کفپوش راهروها ، پارکینگ ها ، پشت بام ها و حیاط ساختمان ها ، روف گاردن ها ، پمپ بنزین ها

– به دلیل مقاومت بالا در سطوح پاسیوها و اطراف استخر کاربرد دارد.

– به علت نگهداری آسان و راحت قابل استفاده در مراکز تجاری و اداری ، فرودگاه ها و مراکز درمانی می باشد .

روش نگهداری و نظافت از واش بتن به چه صورت است؟

نگهداری این کفپوش نیز مانند سرامیک مستلزم رعایت یک سری نکات می باشد که از جمله مهمترین آن ها عدم استفاده از شوینده های قوی اسیدی و نمکی جهت تمیز کردن آن ها می باشد . جهت تمیز کردن آلودگی های جزئی و سطحی می توان از پاک کننده های خانگی و در موارد کثیفی های بسیار زیاد اسید موریاتیک که با آب مخلوط شده باشد پیشنهاد می شود .

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با موارد مرتبط با بتن پیشنهاد می کنیم مقالات زیر را مطالعه نمایید :

Comments are closed.