نمای رومی
چرا باید نمای ساختمان های شهری با هم سازگاری داشته باشند؟
ژوئن 6, 2022
پروژه نمای رومی باغ تالار ملک با جی اف ار سی
جولای 17, 2022

نمای رومی به روزترین نما برای ساختمان های مدرن

نمای رومی

نمای رومی ایرانی | طراحی نمای رومی مدرن | نمای نیمه رومی | سردر نما رومی | نمای رومی و لندنی | تاج نمای رومی | نمای رومی جدید | نمای رومی ساختمان دو طبقه و سه طبقه | نمای رومی ساختمان یک طبقه و ویلایی | نمای لندنی

نمای رومی و نمای کلاسیک تولید شده در مجموعه فرسان کو از کیفیت بسیار بالا و طراحی زیبایی برخوردار هستند .

نمای کلاسیک رومی

گروه معماری نمای رومی و نمای کلاسیک فرسان کو با ارائه طرح های نمای ویژه ساختمانی با کیفیت فوق العاده و طراحی منحصر به فرد و خاص همواره کیفیت بالا و هزینه قابل رقابت با دیگر فعالین این حوزه را شعار عملکرد خود می داند و آماده ارائه مشاوره به دوست داران این صنعت می باشد .

نمای رومی به روزترین نما برای ساختمان های مدرن

تاریخچه نمای رومی در جهان از پیدایش تا به امروز :

پیرامون مبحث بوجود آمدن نمای رومی در ساختمانهای آپارتمانی و ویلایی ( ساختمان یک طبقه ) امروزی در کشور عزیزمان ایران ابتدا می بایست در خصوص فرهنگ و گذشته روم باستان و اساطیر روم آگاهی ابتدایی داشت . تا بتوان بیشتر با بوجود آمدن فرهنگ روم و به طبع آن سلیقه و ساخت و ساز و معماری قدیمی رومی که اخیرا در نماهای مدرن سازه های ایرانی که تحت عنوان نمای رومی و یا نمای کلاسیک اطلاق می شود پی برد .

اساطیر رومی به مجموعه ای از روایات قدیمی و سنتی اطلاق می شود که در اصل به افسانه ها و داستانهای سرچشمه گرفته از رم باستان و مذهب رومی این سرزمین ارتباط دارند . اسطوره های رومی بخاطر تاثیر گذاری و نفوذ اولیه دین و مذهب یونانی و یا همان خدایان و اساطیر یونان بر تمدن ایتالیا در دوران ماقبل تاریخ رم تا حدود زیادی گنگ و پیچیده است . نویسندگان رومی با تقلید آگاهانه از الگو و مدل ادبی یونانی از اساطیر یونان الگو گرفته و اسطوره ها و افسانه های رومی را با مذهب اتروسکی ها ارتباط داده و مقایسه نموده اند .

از حدود هزار و پانصد سال پیش از میلاد اقوام ایتالیایی کم کم در شبه جزیره ایتالیا ساکن شدند و البته اغلب آنها کشاورز بودند و همواره در حال جنگ با غارتگران شمالی بودند . این روم تازه تاسیس شده چهره آرمانی کشاورز و سرباز مصمم با نظم و وظیفه شناس ریشه در فرهنگ تاریخی ایتالیا دارد . ساختمان های ابتدایی از همان پیدایش اولیه بر اساس اصول و نظم خاصی بنا شدند البته در آن زمان نمای کلاسیک رومی در دیگر کشورهای دنیا معنا و مفهومی نداشت . به مرور زمان و با گذشت زمان طولانی که ارتباطات با کشورها بین حکومتهای مختلف بوجود آمد کم کم مناسباتی نیز در این کشورها برقرار شد . وارثان تمدن چند هزار ساله که پیش از اسلام و پس از آن آثار بی همتایی برای آیندگان برجا گذاشتند و چون نگینی در گنجینه های معماری جهان می درخشند . حالا به سکون رسیده اند و دیگر مورد توجه قشر جدید و فعلی کشور نیستند .

نمای رومی و نمای کلاسیک یکی از این دلایل بوجود آمده در معماری امروزی اثبات کننده این موضوع است . بعد از جنگ جهانی دوم ساخت و ساز نیاز اصلی کشور و انقلاب صنعتی که دستاوردهای مهمی چون آهن و شیشه را داشت معماران جوان را به سمت سودای جهانی شدن کشاند . آنها به مبارزه با هر نوع نشانه ی بومی برآمدند و با افتخار بیان می کردند که ما در هر جای جهان که باشد خانه ای یکسان طراحی می کنیم . ما در ثبت آمار کوشیدیم و پیشینیان در ثبت آثار . در سرزمین پارس ها کسانی که تمدن شان درست در نقطه مقابل تمدن روم قرار داشت ،حالا پرچم نمای کلاسیک و رومی را بالا می برند و اینگونه شد که همزمان با رواج سبک معماری رومی در جهان ، در ایران نیز طراحی به سبک رومی گسترش یافت .


علت محبوبیت نمای رومی در ایران چیست؟

نمای رومی و نمای کلاسیک امروزه در شهرهای کشور برای خود جایگاه ویژه ای باز کرده اند و یکی از پر طرفدارترین نماهای قابل استفاده در ساختمان محسوب می شوند . علت محبوبیت نمای رومی استفاده از جزئیات و ریزه کاری های پیچیده و تزئینی برای به حداکثر رساندن زیبایی و شکوه و همچنین عملکرد بهتر است که باعث شده یکی از سبک های منحصر به فرد در طراحی و معماری کلاسیک به شمار آید . در مناطق خاصی از تهران بویژه مناطق 1 و 2 و 3 به وفور می توان نمای کلاسیک و رومی را مشاهده نمود . به طور کل طراحی نمای ساختمان ها در این مناطق و مناطق لوکس نشین دیگر شهرها به سمت نمای رومی و نمای کلاسیک کشیده شده است . در سایر مناطق ایران نیز سلیقه ی مردم به استفاده از نمای رومی جهت تزئین ساختمان روز به روز در حال افزایش است و اکثرا آپارتمان ها ، ویلاها و منازل مسکونی با نمای رومی ساخته یا بازسازی می شوند .

البته در دنیا معماران شاخصی هستند که فقط با سبک کلاسیک طراحی میکنند و یا معمارانی که تنها با سبک رومی ساختمانها را طراحی می کنند . زادگاه معماری نمای کلاسیک رومی ایران نیست . معماری هر کشور نشان دهنده هویت و فرهنگ آن کشور است اما در حال حاضر و با گسترش نمای رومی و نمای کلاسیک در طراحی معماری کشور ما موجب شده که سلیقه مردم گرایش به این نوع نماها داشته باشد .

موضوع نمای ساختمان ها در شهر تهران از جمله موارد چالش برانگیز طی سال های گذشته و محل انتقاد بوده که چرا به خوبی ساماندهی نشده است . مشکلات بصری ، همخوانی و یا ناهمخوانی با فرهنگ و معماری اصیل ایرانی و ایمنی ساختمان ها بویژه در مقابل زلزله از جمله حساسیت های این موضوع در کلان شهر تهران است .

شاید بسیاری براین اصل پایبند باشند که طراحی نما می بایست با فرهنگ کشور متناسب باشد اما واقعیت این است که نمای کلاسیک و نمای رومی گستردگی جهانی دارد و کشور عزیزمان ایران را نیز شامل می شود . اگر نگاهی به تاریخ کوتاه ایران در روزگاران بسیار دور بیندازیم شاهد تخت جمشید خواهیم بود که متناسب با فرهنگ ایرانی ساخته شده بود . در واقع این روزها نمای رومی با سنگ تراورتن یا همان نمای رومی به دلایل متعدد از جمله وجود ذخایر سنگ تراورتن و ... مورد دقت قرار گرفته است .

پس بهتر است این سبک از معماری را با معماری و فرهنگ اصیل ایرانی همگام و همسو نماییم طراحی نمای ساختمان یک امر کاملا تخصصی و حرفه ای می باشد . چرا که نمای یک ساختمان پوسته ای عینی و قابل لمس توسط عموم مردم است و بعضا تعداد کثیری از عموم مردم کیفیت یک ساختمان و بنا و یا سازه را از روی نمای ظاهری و بیرونی آن حدس می زنند . ضمن اینکه طراحی نما فقط رعایت اصول زیباشناسی در معماری نیست و دقت به اقلیم منطقه ، سطح بودجه ، مصالح بوم آور و ... می بایست توسط مهندس معمار در نظر گرفته شود .

استفاده از سبک نمای رومی در طراحی نمای بیرونی ساختمان در ایران آنقدر دقیق و مهندسی و زیبا بوده که حتی مهندسین اروپایی و شاید رومیان باستان نیز به این نوع طراحی نمره بالایی می دهند و آن را تحسین نمایند .

نمای رومی هم از یک نوع خواست مردم ریشه می گیرد که باید بررسی شود که این خواست دقیقا چیست . مردم ایران و جهان برای چه به یزد و اصفهان سفر می کنند ؟ برای اینکه می دانند چیزی در این معماری هست که رابطه نزدیک با فرهنگ این کشور دارد . مردم کیفیت را تشخیص می دهند ولی به صورت لفظی شاید نتوانند بیان کنند . ما معماران وظیفه داریم که این حس و خواست بیان شدن را با طراحی خود به واقعیت برسانیم . اگر معماران به مردم جواب مناسب بدهند آنها هم کیفیت را احساس خواهند کرد . مردم با نمای رومی و یونانی و نمای کلاسیک درگیر نبودند و معماران بدون اینکه فهمی از ریشه این نما در اروپا داشته باشند بعنوان نمای مدرن و نمای اروپایی استفاده می کنند .

 

چنانچه به سبک های مدرن و مینیمال علاقمند هستید، پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله بتن اکسپوز در این سایت می باشد .

 

آشنایی با 10 مورد از مهمترین ویژگی های نمای رومی :

نمای رومی کلاسیک یک نمای باشکوه الهام گرفته از سبک کلاسیک روم و یونان است . از آن جایی که سبک کلاسیک بر شکوه و عظمت و جلال تمرکز دارد لذا استفاده از ستون های تزئینی کوتاه و ستون های با سطح مقطع دایره ، سرستون ها و کله گاوی ها ، قوس های بزرگ همراه با نقش های برجسته و استفاده از انواع کتیبه ، گلویی ، هلال و قاب پنجره از ویژگی های بارز نمای رومی ساختمان ها می باشد . سبک معماری کلاسیک با دقت به دوره های گوناگون دارای ستونهای مختلفی می باشد .

نمای رومی دارای یک سری ویژگی های بارز نسبت به سایر نماها می باشد که عبارتند از :

1) اولین و مهمترین ویژگی و مشخصه ی ساختمان های طراحی شده به سبک کلاسیک و نمای رومی داشتن تقارن و توجه به نسبت ها و قرینه سازی در طراحی و اجرای نما می باشد.

2) قوسی ها به شکل گرد و عریض اجرا می شوند .

3) ستونهای بهره گیری شده در معماری نمای رومی به شیوه های دوریک ، یونیک و قرنتی اجرا می شود .

4) دیوارهای نما بصورت ستونهای تزئینی در نمای رومی عمل می کنند .

5) از ابزار پلی یورتان و جی آر سی در ساخت نمای رومی استفاده می شود .

6) استفاده از گنبدهای ساده و طرح دار در نمای رومی داخلی و بیرونی ساختمان

7) ساختمان های به سبک نمای رومی ضمن داشتن تنوع بالای طرح عموما از تم های رنگی سفید ، کرم ، کرم روشن و قهوه ای در طراحی آن ها استفاده می شود .

8) پنجره های قاب دار ، قوس دار و بلند

9) نرده های سنگی یا سیمانی و یا پیش ساخته مخصوص نمای رومی کلاسیک

10) سقف های بلند و طرح دار نمای رومی که بر عظمت بنا می افزاید .


اصول طراحی نمای رومی :

با توجه به اینکه نمای رومی قدمت زیادی دارد اما به دلیل زیبایی منحصر به فرد این نما هنوز هم جزء پرطرفدارترین طرح های انتخابی جهت طراحی نما می باشد . این نما یک سری شاخص ها و ویژگی هایی دارند که نشان دهنده نما بوده و با توجه به آن ها می توانیم تشخیص بدهیم که نمای مورد نظر رومی می باشد از جمله ی این شاخص ها می توان به ستون های کوچک و بزرگ که از برجستگی های منظم تشکیل شده اند اشاره کرد. پاستون ها و سرستون ها ، قرنیزهای سنگی ، پنل های دکوراتیو ، قاب پنجره ها ، هلال ها و انواع مجسمه ها و کتیبه های سنگی نیز نشانه های دیگر نمای رومی کلاسیک می باشند .

  • ستون : در استفاده از ستون ها باید به اندازه و سایز ستون ها باید توجه کرد . این ستون ها می توانند استوانه ای یا به صورت اشکال هندسی باشند و معمولا به صورت قطعات پیش ساخته در کارخانه تولید شده و به صورت جداگانه به محل پروژه انتقال داده می شوند و کاربرد ستون های بزرگ بیشتر در ورودی ساختمان ها و ستون های کوچک در تراس ها و داخل ساختمان می باشد . ستون ها نقش بسیار موثری در به رخ کشیدن جلال و عظمت نمای رومی ایفا می کنند .
ستون نمای رومی

نقش ستون ها در نمای رومی

  • سرستون : سرستون ها یکی از اساسی ترین اجزاهای نماهای به سبک رومی می باشد که به ساختمان عظمت و زیبایی ویژه ای می بخشند و در ابعاد و اندازه های مختلف در بازار وجود دارند . سرستون های جی اف ار سی به دلیل مقاومت بالا و مقرون به صرفه بودن آن ها امروزه جایگزین بسیار مناسبی برای نمونه های سنگی و سیمانی آن شده اند .
سرستون نمای رومی

نقش سرستون ها در نما رومی

  • پاستون : پاستون ها در زیر ستون ها و نقش تکمیل کننده شکوه و جلوه نمای رومی را به عهده دارند و به حالت های دایره ای ، چهارضلعی ، پنج ضلعی و... ساخته می شوند .
پاستون نمارومی

نقش پاستون ها در نما رومی

  • کنسول : استفاده از باندهای ابزاری طولی در امتداد طبقات و مرزبندی ها (کنسول) در نمای رومی یکی دیگر از اصول طراحی این سبک از نماها می باشد .
  • کتیبه و مجسمه : کتیبه ها و مجسمه های رومی از بتن و سیمان در کارگاه ها ساخته می شوند و یکی دیگر از اصول طراحی نمای رومی می باشند و با شکل های تاریخی خود ، تداعی کننده ی شکوه قصرها و کاخ ها می باشند .لازم به ذکر است که استفاده از مجسمه برای تمام ساختمان های با نمای رومی مناسب نبوده و فقط برای ساختمان های با کاربری خاص نظیر بیمارستان ها ، کتابخانه ها ، دانشگاه ها و...طراحی و اجرا می شود .
  • قاب پنجره : قاب پنجره ها هم لازمه یک نما به سبک رومی بوده و مکمل نمای کلی ساختمان می باشد .
  • قرنیز :قرنیزها لبه های باریکی هستند که عموما در طراحی نمای رومی داخلی ساختمان نظیر راه پله ها کاربرد دارند . اما در نمای بیرونی ساختمان نظیر فضای سبز حیاط و در ورودی ساختمان و ... نیز به کار برده می شوند . بعضی از قرنیزها با قابلیت استفاده از نور LED نقش ویژه ای در نورپردازی و زیبایی نمای رومی ساختمان دارند .
  • نرده یا صراحی : استفاده از نرده ها در اجرای نمای رومی رایج می باشد . کاربرد نرده ها هم به جهت زیبایی و هم به جهت حفاظت و امنیت بالکن ها و حتی پشت بام نماهای رومی بسیار متداول می باشد .
  • هلال : هلال ها و قوس ها نیز با توجه به طرح نیم دایره ای خود در سر در ورودی ، بالا و اطراف پنجره ها ، تراس ها و ... با توجه به نوع طرح مورد نظر استفاده می شوند .
  • نور پردازی : توجه به نورپردازی نما نیز یکی دیگر از اصول بسیار مهم و کاربردی در طراحی نمای رومی اصولی و زیبا و استاندارد می باشد که در دید بصری و جلب نظر کردن مردم تاثیر بسزایی دارد . علاوه بر استفاده از نور پردازی مصنوعی در فرو رفتگی ها و برجستگی های نما ، باید به نوع تابش نور طبیعی خورشید در روز نیز از جهت میزان نور و سایه برای بهتر دیده شدن جزئیات نما نیز دقت کافی لحاظ شود .
  • قرینگی : توجه به قرینه بودن ستون ها ، سرستون ها ، مجسمه ها و کتیبه ها و ... در نمای رومی ساختمان ها کاملا مشهود و از اصولی می باشد که در طراحی این نما باید به آن توجه گردد .
  • رنگ : اهمیت استفاده از رنگ های متناسب با نمای رومی جزئی اجتنباب ناپذیر بوده و استفاده از رنگ های روشن نظیر سفید ، کرم ، طوسی روشن تداعی کننده ی نمای ساختمان به سبک های رومی می باشند . از رنگ های تیره بیشتر در پشت بام ها استفاده می شود . ذکر این نکته لازم است که انتخاب یک یا دو رنگ در طراحی نمای رومی ساختمان یکی دیگر از اصولی است که باید به آن توجه و دقت لازم مبذول گردد.

شما می توانید در زیر نمونه ابزار پیش ساخته تخصصی جهت نصب و اجرای نمای رومی که توسط مجموعه فرسان تولید و عرضه می شوند را در صفحه ی مخصوص به هر محصول مشاهده نمایید .


نحوه نصب نمای رومی :

رایج ترین روش های نصب نمای رومی مانند سایر سبک های نمای ساختمان ها هم به روش خشک و هم به روش تر یا دوغابی می باشد .
-در روش خشک ابتدا سطح نما شاسی کشی شده و پس از آن با نصب گیره پین دار در پشت سنگ یا جی آر سی ، آنها بصورت کشویی وارد شاسی می شوند. شاسی کشی در واقع وظیفه ی تحمل وزن نما را بوسیله ی انتقال آن به ساختمان دارد. در نصب نمای رومی شاسی کشی با استفاده از میلگرد ، نبشی و پیچ و مهره انجام می شود. شاسی کشی به انعطاف پذیری بیشتر نمای ساختمان در زمان زلزله کمک می کند.
-در روش تر یا دوغابی سنگ در سطح نما چیده شده و دوغاب پشت سنگ ریخته می شود. پس از خشک شدن ملات سنگ به نمای رومی می چسبد.

ضروری ترین ابزار آلات نصب نمای رومی :

جهت نصب انواع نمای های ساختمان جدای از مصالح و مواد اولیه نیاز به ابزار آلات نصب نما نیز می باشد که بسته به نوع نما از ابزار و وسایل مختلفی استفاده می شود که تعدادی از آن ها عبارتند از :

نوار اندازه گیری ، چش یا پتک لاستیکی ، تراز ، ماله معمولی و حاشیه ای ، صفحه ی ضربه گیر ، دریل ، اسکرید جهت برش ناهمواری های سطح زیرین جهت نصب سنگ نما ، چکش مخصوص آجر هنگام نصب نماهای آجری یا تلفیق با آجر ، مته ، پیچ و رولپلاک به ویژه برای نصب نمای های سنگی از جنس گرانیت که دارای وزن زیادی هستند ، دستگاه پولیش پس از اتمام کار و تمیز و درخشان کردن ظاهر نما و بسیاری از ابزارهای دیگر...

اره فارسی بر تولیدی شرکت فرسان : یکی دیگر از ابزارالات نصب نمای رومی اره فارسی بر مخصوص برش قطعات GFRG با قابلیت برش قطعات تا ارتفاع 20 سانتی متر می باشد . این دستگاه که از تولیدات شرکت فرسان  می باشد ، جهت برش ابزار زاویه های 45 و 90 درجه رو به داخل و بیرون کاربرد داشته و برای فارسی بر کردن ابزارهای گچی و ابزار پلی اورتان استفاده می شود .



مزایا و معایب نمای رومی :


مزایای نمای رومی:


  1. نمای رومی به خاطر داشتن سرستون ها و ستون های سنگی و باشکوه و یادآوری اساطیر روم و یونان باستان باعث القای حس تجمل و اصالت در نظر ببیننده می شود .
  2. مصالح مورد استفاده در سبک نمای رومی مانند سنگ ، جی آر سی و...بسیار سخت و محکم بوده و در شرایط مختلف آب و هوایی ( گرما ، سرما و رطوبت ) مقاومت خوبی دارند.
  3. با توجه به استحکام مصالح بکار رفته نمای رومی از ماندگاری بالایی برخوردار است . همچنین به دلیل داشتن سرستون و پاستون و بدنه ستون های محکم از جنس انواع سنگ ها استحکام و مقاومت نمای بیرونی ساختمان طولانی می باشد .
  4. باعث برجسته تر شدن بنا در یک منطقه می شود و البته این امر باعث افزایش ارزش افزوده بنا نیز می شود.
  5. یکی دیگر از امتیازات نمای رومی سهولت در نظافت و شستشوی این نما می باشد که با گذشت زمان و چند سال یکبار با نظافت و شستشوی نما ، دوباره زیبایی و شکوه خود را پیدا می کند .
  6. مصالحی مانند تراورتن و یا جی آر سی براحتی قابل دسترس هستند.
  7. نمای رومی با داشتن کتیبه ها و مجسمه های رومی ، قاب های زیبای در و پنجره ، قوس و هلال های عریض و گرد خود به ویژه در شب با نورپردازی های اصولی زیبایی چشم نواز و خیره کننده ای به ساختمان می دهد .

معایب نمای رومی:


  1. از بارزترین معایب نمای رومی ساختمانمی توان به هزینه ی بسیار بالای اجرای آن اشاره کرد . چرا که سنگ های به کار رفته در این نما به ویژه سنگ تراورتن بسیار گران وبا قیمت گزاف در بازار عرضه می شوند .
  2. اجرای نامناسب نمای رومی میتواند باعث جدا شدن قطعات در طول زمان شود و این امر خطرات مالی و جانی زیادی دارد پس حتما باید به نحوه ی اجرا و زیرسازی ها توجه خاص داشت.
  3. ساختمان های به سبک نمای رومی به دلیل استفاده از سقف های بلند و پنجره های بزرگ باعث اتلاف زیاد انرژی شده و به ویژه در مناطقی که دارای آب و هوای سرد می باشند این مسئله بیشتر نمود پیدا می کند .
  4. برخی کارفرمایان برای کاهش هزینه های خود از مصالح بی کیفیت استفاده می کنند که همین امر باعث تغییر در شفافیت و رنگ نمای رومی می‌شود که مایه کهنگی نما و ساختمان می‌شود.
  5. عدم توجه به معماری اصیل و سنتی ایرانی است که به تدریج به دست فراموشی سپرده می شود و متاسفانه مردم بدون توجه به منطقه سکونت و نوع آب و هوایی که آن ناحیه دارد ، اقدام به اجرای نمای رومی برای ساختمان های خود می کنند . که علاوه بر از بین رفتن نماهای زیبا و اصیل ایرانی باعث اتلاف انرژی در ساختمان نیز می شود .
  6. یکی دیگر از عیوبی که برخی برای نمای رومی برمی شمرند اگر چه پنهان اما قابل تآمل می باشد ، القای حس خشونت و جنگ طلبی به بیننده می باشد و علت آن را تداعی حس سلطنت طلبی و نظامی گری روم باستان قدیم می دانند .

در نهایت باید اشاره کرد که نمای رومی در ساختمان ها با کاربری های مختلف اعم از ویلایی ، آپارتمان ، تجاری و ... قابل استفاده است. میتوان برای کاهش هزینه های این نمای پر طرفدار و زیبا از محصولات جایگزین مانند جی آر سی که کیفیت بالایی نیز دارند بهره برد. که در ادامه به بررسی متداول ترین انواع متریال های قابل استفاده برای طراحی و اجرای نمای رومی می پردازیم .

انواع نمای رومی بر اساس نوع مصالح به کار رفته :

سنگ نمای تراورتن ، سنگ نمای گرانیت و سنگ نمای مرمر ، سیمان ، فوم پلی استایرن و ابزارهای پیش ساخته GFRC و GRC از جمله مصالح اولیه به کار گرفته در طراحی و نصب و اجرای نمای رومی ساختمان می باشند که با توجه به سازگاری با اقلیم و شرایط آب و هوای منطقه و دوام و ماندگاری ، مطابقت داشتن با محیط و ساختمان های اطراف ، قیمت و بودجه در نظر گرفته شده می تواند توسط کارفرما جهت اجرای نمای رومی ساختمان ها انتخاب شوند .

  • نمای رومی سنگی :

اجرای نمای ساختمان با سنگ از گذشته ای دور تا اکنون همواره مورد استفاده و استقبال همگان بوده که با توجه به زیبایی و جلوه ی بسیار زیاد خود ، طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است . سنگ هایی نظیر تراورتن ، مرمر ، گرانیت ، کوارتزیت ، سنداستون یا ماسه سنگ و سنگ چینی در نمای رومی سنگی کاربرد دارند اما کاربرد سنگ مرمر ، سنگ تراورتن و سنگ گرانیت هم در نمای خارجی ساختمان و هم در نمای داخلی و در سبک هایی نظیر کلاسیک و نمای رومی پرکاربرد می باشد و عدم نیاز به هزینه نگهداری یکی از مهمترین ویژگی های سنگ و دلیل محبوبیت آن می باشد .

استفاده از سنگ در نمای ساختمان مستلزم رعایت دستورالعمل های می باشد که در صفحه نمای سنگی به تفصیل به آن پرداختیم . یکی از مزیت های اصلی اجرای نمای رومی با سنگ استحکام و زیبایی و مقاومت آن ها می باشد . البته لازم به ذکر است که هزینه ی استفاده از سنگ نسبت به مصالح دیگر بالاتر می باشد که جهت کاهش این هزینه می توانیم از ترکیب نمای سنگی و نمای جی آر سی GRC استفاده کنیم که زیبایی و جلوه ی بصری چشم نوازی نیز به ساختمان می دهد .

مزایای نمای رومی سنگی :
  1. دوام و ماندگاری بالا
  2. مقاوم در برابر حرارت و رطوبت
  3. هزینه ی تعمیر و نگهداری کم
  4. تداعی کننده شکوه و عظمت و زیبایی
چگونه از نمای رومی سنگی مراقبت کنیم؟

جهت محافظت از نماهای رومی سنگی ، به ویژه نماهایی که در آن ها سنگ تراورتن به کار رفته است ، از آن جا که نرم تر از سنگ گرانیت می باشند باید سطح آن ها با سیلر پوشانده شود. اجرای سیلر باید در دوره های 3 تا 5 ساله به طور متناوب جهت حفظ زیبایی و دوام نما انجام پذیرد . رایجترین انواع سیلرهای موجود در بازار به سیلرهای طبیعی و تقویتی شهرت دارند . سیلرهای تقویتی ظاهر نما را مرطوب نشان داده و باعث تیره شدن سطح سنگ می شوند اما سیلرهای طبیعی بدون ایجاد کوچکترین تغییر در ظاهر نمای ساختمان ، از سطح آن محافظت می کنند .

استفاده از اسکوپ را در اجرای نمای رومی سنگی فراموش نکنید . اسکوپ یک از ابزارهای مکانیکی است که به سنگ های نما متصل می کنند که همین اتصال های مکانیکی ساده باعث افزایش طول عمر نمای رومی در سالیان متمادی شده و از سقوط سنگ های نما جلوگیری به عمل می آورد .


  • نمای رومی سیمانی :

در بحث کیفیت ، قطعا نمای رومی سنگی برنده این قیاس است ولی در بحث قیمت نمای رومی سیمانی مقرون به صرفه تر از نمای رومی سنگی است . سیمان نسبت به سنگ مقاومت کمتری در برابر گرما ، رطوبت و ... دارد و سنگ ها عایق بهتری به حساب می آیند . نمای سیمانی رومی ارزان‌ترین نوع نمای رومی می باشد که با کاهش قیمت مصالح به معمار این اجازه را می‌دهد تا شیک ترین ظاهر را برای نمای ساختمان اجرا نماید . به کسانی که با توجه به قیمت پایین تر نمای رومی سیمانی ، از سیمان برای طراحی نمای خارجی ساختمان خود استفاده می کنند ، سیمان سفید را برای اجرای طرح نمای سیمانی خود انتخاب نمایند که زیبایی فوق العاده ای به نمای ساختمان خواهد داد .

مزایای نمای سیمانی :
  1. هزینه ی نصب و اجرای پایین تر نسبت به نمای رومی سنگی
  2. داشتن نمایی کاملا یک دست و یکسان
  3. مدت زمان اجرای نمای رومی به دلیل انعطاف داشتن و شکل پذیری راحت تر سیمان کمتر از نما با سنگ می باشد .

  • نمای رومی با فوم پلی استایرن :

فوم پلی استایرن یکی دیگر از مصالحی است که در اجرای نمای رومی ساختمان ها کاربرد دارد . از ویژگی های این ماده اولیه نسوز بودن آن است . این فوم سبک ، ارزان و مقرون به صرفه می باشد . و با تنوع رنگ بالا ، زیبا و در طرح های مختلف در بازار عرضه می شود . این ماده اولیه قابلیت نصب سریع داشته و با ماندگاری بالا مناسب جهت کار در نما رومی ساختمان های ویلایی و برج ها در منناطق مختلف اعم از گرم و مرطوب می باشد .

ابزار پیش ساخته پلی یورتان نمای رومی
  • نمای رومی پیش ساخته :

درحال حاضر پیمانکاران با تجربه می دانند که استفاده از نمای رومی سنگی با توجه به زلزله های اخیر و به طبع آن سختگیری های مکرر سازمان های مربوطه و نوسانات بازار ارز دیگر مقرون به صرفه نیست . پیمانکاران با تجربه به استفاده از متریال های سبک مقرون به صرفه در عین حال زیبا روی آورده اند و نمای پیش ساخته رومی به انتخاب اول آن ها تبدیل شده است . ابزار پیش ساخته جایگزین گچبری های قدیمی شده اند و با هزینه های بسیار مناسب ، کیفیت بالا و زمان سریعتر می توان تغییرات مورد نظر را اعمال کرد. ابزارهای پیش ساخته در حال حاضر انواع زیادی دارند که بسته به متریال تشکیل دهنده ی آنها قیمت ها و کیفیت های مختلفی دارند. نمای رومی پیش ساخته گچی (GFRG) از تولیدات تخصصی گروه تولیدی فرسان بوده که با بهره گرفتن از تجربه ی مدیران این شرکت در زمینه ی تولید به ثمر نشسته است. ابزار پیش ساخته گچی (GFRG) ترکیبی از گچ پلیمری ، الیاف شیشه و مواد افزودنی دیگریست که باعث مقاومت بالاتر نسبت ابزار گچی ، مقاومت در برابر رطوبت و رنگ پذیری بسیار بالا می باشد. تنوع طرح ، قیمت مناسب و کیفیت بالا از ویژگی های دیگر ابزار پیش ساخته گروه تولیدی فرسان می باشد.

نمای رومی پیش ساخته با ابزارهای گچی معمولی که از ترکیب آب ، گچ و در تعدادی از مدل های محدود الیاف شیشه تشکیل شده اند. این ابزارها به دلیل عدم وجود مواد افزودنی در برابر رطوبت و ضربه مقاومت لازم را نداشته و دچار آسیب می شوند. ابزارهای گچی عموما نسبت به بقیه متریال های موجود در بازار قیمت پایین تری دارند. نمای رومی با ابزار پیش ساخته پلی یورتان پایه اصلی این محصولات مواد پلیمری می باشد که با استحکام و دانسیته بالا تولید میشوند. بصورت تخصصی پلی اورتان از ترکیب شیمیایی دو کامپوننت اولیه به همراه یک عامل خارجی با دمای جوش بسیار پایین مانند CO2 یا پنتان بوجود می آید. برخی از مدل های ابزار پلی یورتان انعطاف پذیر هستند. این ابزارها در مقایسه با سایر ابزارهای پیش ساخته موجود در بازار در برابر ضربه مقاوم تر بوده و همچنین در برابر رطوبت نیز مقاوم هستند. قیمت ابزار پیش ساخته پلی یورتان نسبت به سایر ابزارها بسیار بالاتر است.

نمای رومی پیش ساخته از فوم نسوز پلی استایرن انبساطی با یونولیت دانسیته 20 و روکش یکنواخت بتن پلیمری به ضخامت 4 میلیمتر ساخته می شود که مناسب هر شرایط جوی می باشد و در مقابل گرما ، سرما و ترک خوردگی کاملا مقاوم بنظر می رسد .

مزایای نمای رومی پیش ساخته :
  1. به دلیل تقویت بتون با الیاف شیشه و مواد افزودنی و پروسه تولید 3 الی 4 برابر بتون GRC ، مستحکم تر از بتون های معمولی است . و در برابر آتش سوزی مقاومت بالایی دارند .
  2. این ابزار عایق حرارتی و صوتی بسیار بالایی دارند .
  3. با ابزار پیش ساخته بسیار راحت تر می توان در طراحی و معماری خلاقیت و ابتکار به خرج داد .
  4. دارا بودن سطوح صیقلی بدون خلل و فرج که باعث می شود دیرتر کثیف شده  یا یخ بزنند ، یکی دیگر از مزایای نمای رومی پیش ساخته می باشد .
  5. رنگ آمیزی متنوع این ابزارها امکان پذیر است .
  6. به دلیل طراحی و تولید صنعتی پیش ساخته آن ها و همچنین پیش بینی مراحل نصب در مقایسه با سایر پوششهای نما سریعتر و آسانتر و صحیح تر نصب و مونتاژ می گردند .
 

    چرا سنگ تراورتن بهترین گزینه برای اجرای نمای رومی سنگی ساختمان می باشد ؟

    اما  انتخاب سنگ مناسب در اجرای نمای ساختمان با توجه به سبک موردنظر خود باید با دقت و تخصص انجام گیرد تا با توجه به هزینه ی بالای اجرای نما با سنگ نتیجه ی مطلوب شما حاصل گردد . به عنوان مثال استفاده از سنگ مرمر برای نمای بیرونی ساختمان مناسب نمی باشد و علت آن تغییر رنگ این سنگ به مرور زمان در معرض تابش نور خورشید می باشد . در حال حاضر سنگ تراورتن بهترین گزینه برای استفاده در نمای بیرونی ساختمان ها در نماهای سنگی کلاسیک و مدرن می باشد . این سنگ از جمله سنگ های رسوبی و تزئینی به شمار می رود و به دو صورت موج دار و بدون موج قابل برش دادن بوده و چون لیز نیست برای نمای بیرونی ساختمان ها ، کف ساختمان ، سرویس بهداشتی و حمام ، راه پله ها ، کانتر آشپزخانه و ... قابل استفاده می باشد .

    از جمله ویژگی های منحصر به فرد این سنگ می توان به موارد زیر اشاره کرد :
    -دارا بودن تنوع زیاد در رنگ و طرح و روشن بودن این سنگ
    -برش پذیر و ساب پذیر بودن آن
    -فراوانی و وفور معادن تراورتن
    -ارزان قیمت و مقرون به صرفه بودن این سنگ در مقایسه با سنگ های دیگر
    -مقاوم در برابر شرایط جوی و آب و هوایی مختلف
    -به دلیل داشتن حفرات و متخلخل بودن ملات به خوبی به آن می چسبد و از سقوط جلوگیری می کند .
    -به دلیل داشتن تخلخل عایق بسیار خوبی برای صدا و حرارت می باشد .

    چرا ابزار پیش ساخته جی آر سی بهترین جایگزین برای سنگ و سیمان در نمای رومی هستند؟

    این محصولات کاملا مقاوم در برابر سرما ، گرما ، رطوبت و ضربه بوده و جایگزین سنگ ، سیمان و… در نما می باشد. استفاده از محصولات جی آر سی صرفه ی اقتصادی زیادی برای کارفرمایان دارد. محصولات جی آر سی گروه تولیدی فرسان با کیفیت فوق العاده و ضمانت خرید و قیمت بسیار مناسب در خدمت شماست .

    جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید . تماس با ما


    قیمت نمای رومی پیش ساخته :

    به دلیل نوسانات بسیار زیاد قیمت ها در بازار ، سلیقه ی مشتری ، مساحت و تعداد طبقات ساختمان ، تنوع بسیار زیاد طرح ها و بسته به نوع مواد اولیه و مصالح انتخابی در اجرای نما و بسیاری از عوامل دیگر جهت استعلام قیمت و کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره ی رایگان با شماره های : ۰۹۱۲۱۲۶۴۴۵۴ و ۰۹۱۲۴۵۸۷۶۶۹ تماس حاصل فرمایید . تیم متخصص و حرفه ای فرسان کو در تولید و نصب نمای رومی و لندنی و کلاسیک ، مدرن و جی ار سی آماده ارائه خدمات مطابق با میل و سلیقه مشتری با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت می باشد . برای خرید مطمئن کافیست عکس و متراژ فضای مورد نظر را در واتساپ برای ما ارسال کنید تا راهنمایی های لازم جهت انتخاب طرح برای فضای شما ، انتخاب مدل ابزار پیش ساخته و محاسبه متراژ توسط کارشناسان ما انجام بگیرد و خریدی مطمئن و بدون دغدغه را تجربه کنید.


    برخی از نمونه پروژه های انجام شده ساختمان ها به سبک نمای رومی توسط مجموعه فرسان :

  • نمای رومی ویلایی :
  • امروزه در طراحی ویلا به ویژه ویلاهای دوبلکس و ... همانند آپارتمان ها نقش نمای رومی بسیار ویژه و چشمگیر می باشد . استفاده از سنگ های معدنی نظیر گرانیت و تراورتن در اجرای این نما سهم به سزایی دارد . اما در سال های اخیر شاهد استفاده از متریال های دیگری نظیر ابزار پیش ساخته و ابزار پلی یورتان در ساخت و اجرای نمای رومی مدرن و کلاسیک هستیم که با توجه به ویژگی های منحصر به فردی که دارند بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند . در صفحه مربوط به ابزار پلی یورتان به تفصیل در مورد خصوصیات این نوع از مصالح صحبت کردیم .


    نمای ویلا باغ رومی

    نمای ویلا باغ رومی

    نمای ویلایی دوبلکس رومی

    نمای ویلایی دوبلکس رومی

    نمای ویلایی کلاسیک

    نمای ویلایی کلاسیک

    نمای رومی ویلایی سه طبقه

    نمای رومی ویلایی سه طبقه

    نمای رومی ویلایی

    نمای رومی ویلایی

    نمای رومی دیوار حیاط

    نمای رومی دیوار حیاط


    • نمای رومی آپارتمان :
       

    • نمای رومی ساختمان دو طبقه :
       

    • نمای رومی داخلی :


    • نقش ستون ها در زیبایی و شکوه نمای رومی :

    عمارت مجلل و با شکوه الوین

    در پایین ویدئو عمارت الوین که نمونه ای زیبا از پروژه ی نمای رومی انجام شده با ابزار پیش ساخته توسط مجموعه فرسان است را مشاهده می نمایید .

    در فضای داخلی این پروژه به سبک نمای رومی برای قابسازی ها ، سقف ها ، ستون ها و... از محصولات گروه تولیدی فرسان استفاده شده است.

    جهت مشاهده ی ویدئوهای بیشتر می توانید از صفحات زیر بازدید نمایید :
    ویدئو های نمای رومی
    ویدئوهای ابزار پیش ساخته

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *