ابزار پلی یورتان
ابزار پلی یورتان گروه تولیدی فرسان کو با قیمت عالی
ژوئن 26, 2021
سقف کاذب چیست؟
ژوئن 27, 2021

جی اف ار سی | نمای GFRC یا جی آر سی چیست؟ قیمت بتن gfrc


اگر هنوز با بتن جی اف ار سی ( GFRC ) آشنا نیستید ، باید بدانید که این متریال مدرن شکل تخصصی بتن است که با الیاف شیشه مسلح شده است .

مجموعه فرسان کو با اجرای صدها پروژه موفق نمای ساختمان در سراسر کشور به عنوان یکی از تولید کنندگان پیشگام نمای جی اف ار سی gfrc در ایران می باشد . جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در رابطه با قیمت تمام شده نمای جی آر سی مستقیم از کارخانه می توانید با کارشناسان ما در فرسان کو با شماره های۰۹۱۲۱۲۶۴۴۵۴ و ۰۹۱۲۴۵۸۷۶۶۹ تماس گرفته و پس از دادن اطلاعات کامل در مورد پروژه مورد نظر و نوع متریال و متراژ و ... از قیمت نهایی و تمام شده نمای gfrc در تهران و شهرستان ها مطلع شوید . از طریق واتساپ و به صورت آنلاین نیز امکان مشاوره و استعلام قیمت وجود دارد .



نمای جی اف ار سی GFRC چیست؟ جی آر سی چیست؟

در سال های اخیر متریال های نوین بسیاری با هدف تولید و ساخت مصالح سبک و پیش ساخته با مقاومت فیزیکی بالا نسبت به مصالح مشابه پا به عرصه صنعت ساختمان سازی گذاشته اند . یکی از مناسب ترین مصالح مدرن و امروزی جهت نمای ساختمان ها ، بتن مسلح شده با الیاف شیشه جی آر سی یا جی اف آر سی با استحکام بالا و عایق گرما و رطوبت و صدا می باشد که جایگزین بسیار مناسبی برای نماهای بتنی سنتی به شمار می رود .

پنل جی اف ار سی یک ماده کامپوزیتی بر پایه سیمان است که با الیاف شیشه ای مقاوم در برابر عوامل شیمیایی و قلیایی تقویت شده اند . ترکیب اصلی بتن جی آر سی یا همان جی اف ار سی (GFRC) از سیمان سیاه و یا سیمان سفید و سنگ دانه های سیلیسی دارای دانه بندی مشخص و الیاف شیشه است . گاها برای ارتقاء ویژگی این بتن از مواد افزودنی و پیگمنت ها نیز استفاده می شود .



جی اف ار سی مقاومت ترین متریال در شرایط آب و هوایی مختلف :

بتن gfrc در برابر عوامل محیطی مختلف از استحکام بسیار خوبی برخوردار است و طول عمر و ماندگاری بالایی دارد ، در کلیپ زیر می توانید میزان مقاومت و پایداری بتن جی اف ار سی و بتن اکسپوز را در مقایسه با بتن معمولی مشاهده نمایید .



محاسبه قیمت جی اف ار سی :

قیمت نهایی و تمام شده اجرای نمای جی اف ار سی به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به آن می پردازیم :
- ابعاد و طرح متریال gfrc که انتخاب می شود در محاسبه قیمت نمای جی اف ار سی تاثیر دارد. ممکن است تمایل به سفارش پنل مورد نظر خود در ابعاد بزرگ تر و یا طرح دلخواه داشته باشید که در قیمت تمام شده متریال موثر خواهد بود . چرا که ابعاد بزرگ تر نیاز به نیروی انسانی و مواد اولیه بیشتر بوده و همچنین هزینه حمل و نقل آن نیز افزایش می یابد .
- هزینه نصب جی اف ار سی با توجه به طرح و ابعاد و سبک نما و متراژ و مساحت بنا متغیر می باشد .
- هزینه زیر سازی نما ، چنانچه نمای gfrc نیاز به زیرسازی داشته باشد و سایر مصالح ریز مورد استفاده در قیمت تمام شده اثر محسوس دارد .
- قطعات پیش ساخته جی ار سی با کیفیت بالاتر طبیعتا قیمت بالاتری خواهند داشت .
- هزینه نقشه بردار . با یک طراحی اصولی و دقیق می توان تا میزان قابل توجهی هزینه شاسی کشی ، قوطی کشی و اجرای نما را کاهش داد.
و در نهایت با مشاوره و استعلام قیمت مستقیم از چندین تولیدکننده جی آر سی و مقایسه قیمت و کیفیت محصول ارائه شده از طرف آن ها ، می توانید بهترین انتخاب را جهت خرید این متریال مدرن داشته باشید .

 
 

مزایای پنل جی اف ار سی :

امروزه یکی از دغدغه های اصلی صنعت ساخت و ساز اعم از سرمایه گذاران ، مهندسان مجری ، مشاوران و معماران ، ظاهر و نمای ساختمان می باشد چرا که اولین چیزی که در هنگام مشاهده ی یک بنا جلب توجه کرده و به چشم می آید نمای سازه می باشد . به صورت اجمالی علت اینکه این محصول امروزه مورد توجه معماران و طراحان دکوراسیون و مهندسین شده است را می توان به موارد زیر خلاصه کرد:

  1. به دلیل تقویت بتن با الیاف شیشه و مواد افزودنی و پروسه تولید بتن جی آر سی 3 الی 4 برابر مستحکم تر از بتون های معمولی است .
  2. بسیار سبک بوده و نسبت به دمای هوا و حرارت آتش عایق قوی و مقاوم در برابر سیل و زلزله و سایر بلایای طبیعی می باشد .
  3. نصب جی آر سی بسیار آسان بوده و زمان بر نمی باشد .
  4. متریال جی اف ار سی نسبت به سنگ و سرامیک از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه تر می باشد به دلیل اینکه امکان تولید آن در ابعاد سفارشی مقدور می باشد در نتیجه مدیریت کردن هزینه های پرت و زائد در زمان نصب gfrc راحت تر است .
  5. جهت مرمت و بازسازی بناهای قدیمی بتن های جی آر سی گزینه ی بسیار مناسبی است .
  6. به خاطر ساختار تشکیل دهنده جی آر سی مناسب برای استفاده در تمامی شرایط آب و هوایی و اقلیمی بوده و سازگار با محیط زیست می باشد .
  7. جی اف ار سی بخاطر پوشش نانویی که دارد از آلودگی مبرا بوده و استفاده از آن آسیبی به محیط زیست وارد نمی کند .
  8. جی آر سی هم به واسطه ضریب عایق بالای GFRC و هم به لحاظ استفاده از عایق پشم سنگ به بهترین نحوه وظیفه عایق حرارتی را انجام می دهد .
  9. ضریب عایق صوتی در جی اف ار سی بالا بوده و به طور متوسط هر 10میلیمتر ضخامت پوسته 30DB عایق صوتی ایجاد می نماید .
  10. جی آر سی به خاطر داشتن بافت ها و طرح های متنوع و زیبا در رنگ های مختلف تمامی سلیقه ها را راضی نگه داشته و طرفداران بسیاری دارد .
  11. پنل gfrc به لحاظ طراحی و تولید صنعتی پیش ساخته و همچنین پیش بینی مراحل نصب ، در مقایسه با سایر پوششهای نما سریعتر و آسانتر و صحیح تر نصب می گردد و دارای مونتاژ سریع می باشد .
  12. یکی از مزایای پنل جی اف ار سی غیر قابل احتراق بودن آن و مقاومت در برابر ضربه و یخبندان و صدا می باشد .
جی ار سی

استفاده از جی آر سی در محوطه استخر

معایب gfrc :

  1. جی آر سی نسبت به بتن معمولی به دلیل اضافه کردن مواد افزودنی مختلف نظیر فایبرگلاس ، پلیمرهای اکریلیک و ... هزینه تولید بالاتری دارد .
  2. در طولانی مدت از مقاومت بتن مسلح شده جی اف ار سی کاسته می شود .
  3. جهت انجام فرایند اختلاط بتن gfrc نیازمند نیروهای متخصص و کاربلد بوده و توسط افراد آماتور انجام اینکار امکانپذیر نمی باشد .
  4. بتن جی آر سی معمولا به صورت خام مورد استفاده می شود . اما چنانچه از جی ار سی های رنگ شده در نمای ساختمان استفاده شود ، به مرور زمان امکان تغییر رنگ آن به دلیل کم رنگ شدن رنگ دانه های رنگی وجود دارد .
  5. نصب جی اف ار سی به وسیله ی یک لنگرگاه باید انجام شود .
 
 

علت جایگزین شدن جی آر سی به جای سایر محصولات ساختمانی چیست؟

- پنل های جی اف ار سی به علت استحکام مناسب ، یک انتخاب عالی برای ایجاد اشکال و کاربردهای تزیئنی و پیچیده در ساختمان های بلند در مناطقی که زلزله خیز هستند می باشد.

-هیچ محدودیتی در استفاده از محصولات جی آر سی وجود ندارد چرا که به طور کامل مسئله بریدگی و مواد باقیمانده و اضافی را که بر روی بودجه مالی ساختمان به صورت نامطلوبی تاثیر می گذارد و اکثرا باعث افزایش هزینه بیش از هزینه محاسبه شده می شود را حذف می کند .

- وزن پانل های پیش ساخته جی اف ار سی حدود یک چهارم ابزارهای پیش ساخته معمولی است که این ویژگی باعث سهولت حمل مصالح به محل نصب بدون نیاز به بالابر می شود و کارگران به راحتی به علت سبکی قطعات آن ها را نصب می کنند .

- ضخامت قطعات جی آر سی حداقل ضخامتی است که یک کف پوش صاف می تواند داشته باشد تا هنگام حمل و نصب نشکند حتی تایل های مورد استفاده روی دیوار را می توان بسیار نازک تر هم ساخت.

- نمای gfrc را می توان بر روی ساختمان هایی با اسکلت فلزی (فولادی) و بتنی (بتن آرمه) نصب و اجرا کرد .

شما می توانید جهت استفاده از جی آر سی و یا جی اف ار سی (GFRC) از محصولات تولیدی فرسان کو بهره مند شوید و جهت اطمینان از کیفیت محصول نصب و اجرای آن را نیز به شرکت واگذار نمایید تا بتوانید همواره با خیالی آسوده اجرای نمای ساختمان را به شرکتی مناسب و مورد اطمینان واگذار کنید .

محصول جی آر سی یا جی اف ار سی مجموعه فرسان کو از بالاترین کیفیت و خدمات پس از فروش در صنعت ساخت و ساز در سراسر کشور است و آماده ارائه خدمات فروش ، نصب و اجرا و خدمات پس از فروش است . علاوه بر آن ابزار پلی یورتان نیز یکی دیگر از محصولات تولیدی مجموعه فرسان کو می باشد که امروزه جایگزین بسیار مناسبی برای گچبری های سنتی شده است . همواره شعار مجموعه فرسان کو استفاده از ابزار پلی یورتان با کیفیت و با هزینه مناسب و به صرفه برای معماران و مهندسین باتجربه می باشد .

پنل های جی اف ار سی که توسط مجموعه فرسان تهیه و به بازار عرضه می گردد :

جنس بتن جی آر سی / جی اف ار سی چیست ؟

GFRC مشابه فایبرگلاس خرد شده (نوعی که برای تشکیل بدنه قایق و سایر اشکال سه بعدی پیچیده استفاده می شود) است، اگرچه بسیار ضعیف تر است. از ترکیب مخلوطی از ماسه ریز، سیمان، پلیمر (معمولاً پلیمر اکریلیک)، آب، سایر مواد افزودنی و الیاف شیشه ای مقاوم در برابر قلیایی (AR) ساخته می شود.

gfrc جنسی مشابه فایبرگلاس خرد شده از نوعی که برای ساخت بدنه قایق ها همچنین اشکال سه بعدی پیچیده استفاده می شود ، البته بسیار ضعیف تر از آن دارد . نام قطعات پیش ساخته بتنی جی اف ار سی مسلح به الیاف شیشه (شایلن) است که شامل یک بخش اصلی پوسته به ضخامت 18 الی 40 میلیمتر با توجه به نوع طرح کاملا کلاسیک تا کاملا مدرن و بخش دوم قسمت نصب شامل فرم فلزی و یا نصب بصورت اسکوپ و دوغابی (روش سنتی) می باشد .

کاملا روشن است که بتن تسلیح شده توسط الیاف شیشه بواسطه اشتراک سیلیس در سیمان بکار رفته و الیاف ، یک کریستالیزاسیون بین بتن و الیاف ایجاد می کند و همین موضوع باعث می شود مقاومت کششی بتن بالا برود و به همین علت از ترک های سطحی و عمقی در بتن تا حد مناسب جلوگیری می شود . جی‌ آر سی از خانواده‌ مواد کامپوزیتی تقویت شده با پایه سیمانی است که در ترکیب با فایبرگلاس‌های قلیایی مقاوم شده است . از آن جا که محصولات جی‌ آر سی را می توان تا مقاطعی به نازکی 6 میلیمتر ( یک چهارم اینچ ) تبدیل کرد ، لذا وزن این محصول خیلی کمتر از محصولات بتنی پیش‌ساخته قدیمی می شود که با این ترکیب مناسب برای استفاده در زمینه های مختلف معماری و مهندسی می باشد .

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که بتن جی ار سی با بتن الیافی تفاوت دارد و این تفاوت در نوع الیاف به کار رفته شده می باشد . در فراوری بتن الیافی از هر نوع الیافی مانند شیشه ، فلز یا پروپیلن استفاده می شود اما در بتن جی آر سی فقط و فقط از الیاف شیشه برای فرآوری استفاده می گردد .



پروژه نمای رومی بسیار زیبا اجرا شده با نمای جی اف ار سی با ماندگاری بالا توسط مجموعه فرسان :



مواد تشکیل دهنده بتن جی آر سی / grc / gfrc :

اگر زیاد با بتن کار کرده باشید حتما می دانید که پیدا کردن یک ترکیب مناسب چقدر می تواند دشوار باشد چرا که عوامل بسیاری در داشتن یک ترکیب ایده ال بتن تاثیر گذار است که دانستن آن ها نیازمند سال ها تجربه و تخصص است . اما به طور کلی می توان گفت که بتن جی اف ار سی از مواد تشکیل دهنده ی زیر ترکیب و ساخته شده است :

- ماسه ریز : شن و ماسه مورد استفاده در gfrc باید اندازه متوسطی داشته و شسته شده باشد .
- سیمان : نسبت سیمان و ماسه در ترکیب بتن جی آر سی مساوی بوده و از سیمان سفید استفاده می شود .
- پلیمر : از پلیمر اکریلیک به دلیل این که نسبت به آب غیر قابل نفوذ بوده و در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید زرد نمی شود ، استفاده می شود . میزان پلیمر مورد استفاده معمولا 6% وزنی مواد سیمانی می باشد .
- نسبت آب به سیمان 35% است که در این میان باید محتوای آب پلیمر اکرلیک نیز در نظر گرفته شود .
- الیاف شیشه : جزء ضروری و جدایی ناپذیر بتن جی اف ار سی هستند که در روش اسپری در زمان اجرا به وسیله سمپاش به مخلوط اضافه می شوند و در روش پیش ساخته و یا ترکیبی الیاف را در هنگام ریخته گری با خود ترکیبات مخلوط می کنند .
- محتوای فیبر : محتوای فیبر متفاوت بوده و باعث افزایش استحکام شده اما کارایی را کاهش می دهد . که محاسبه مقدار آن در ترکیب gfrc بسیار پیچیده است .
- سایر مواد افزودنی : روان کننده هایی نظیر پوزولان ها و فوق روان کننده ها نیز ممکن است در ترکیب این بتن به کار گرفته شود .


وزن قطعات پیش ساخته GFRC / جی ار سی چقدر است ؟

یکی از مهمترین عامل ها در تولید قطعات نما وزن قطعات مورد استفاده در نمای ساختمان ها می باشد . معمولا قطعات پیش ساخته grc با وزن مخصوص حدود از 1900 تا 2200 تولید می شوند . بدین معنی که یک قطعه 1m*1m به ضخامت 1.5 سانتی متر وزنی معادل 28 کیلوگرم خواهد داشت . اما از ان جا که سبک سازی ابنیه ها امروز یکی از اولویت های معماران و طراحان و مهندسان ساختمانی می باشد بنابراین مهمترین نکته این است که بدانی آیا این وزن پنل را می توانیم کاهش دهیم ؟ در صورت مثبت بودن جواب به چه شکل این کاهش وزن انجام می شود ؟

در پاسخ باید بگوییم که بله این امکان کاهش وزن وجود دارد و یکی از روش ها برای این کار ایجاد تخلخل می باشد . اما ایجاد تخلخل معمولا باعث می شود که مقاومت محصول کاهش پیدا کند ، ولی چون قطعات پیش ساخته جی اف ار سی به خودی خود با مقاومت بالایی تولید می شوند پس ایجاد تخلخل اثر محسوسی در کاهش مقاومت آن نخواهد گذاشت و می توانیم با این روش وزن قطعات را پایین بیاوریم . در واقع یکی از مهمترین حسن های پنلgfrc این است که با توجه به نیاز مشتری که می تواند تمرکز روی وزن قطعه ، نوع قطعه ، طراحی قطعه و خیلی موارد دیگر باشد ، طراحی و ساخت پنل های بتنی انجام شود .

 
 

پنل های جی آر سی چگونه ساخته و تولید می شوند ؟

دو فرایند اساسی قالب گیری برای ساخت بتن جی آر سی استفاده می شود که عبارتند از فرایند افشانه کردن یا همان اسپری کردن و فرایند پرمیکس یا همان اختلاط .
و از بین این دو روش ، از آن جایی که تایل های جی اف ار سی در مقاطع نازک به کار برده می شوند ، بنابراین باید ترکیبات به طور یکنواخت و در تمامی جهات مورد نظر پخش شده و پاشیده شوند . بنابراین استفاده از فرایند افشانه کاربردی تر و رایج ترین روش جهت ساخت جی آر سی می باشد . همچنین امکان تولید قطعات منحنی و پیچیده gfrc با استفاده از روش spray راحت تر است .
به طور کلی باید گفت چون مسلح شدن بتن با الیاف شیشه باعث پایین آمدن کارایی بتن به مقدار قابل توجهی می شود ، برای حل این مشکل باید از مخلوط های دانه ریزتر استفاده کرد و در ضمن باید فوق روان کننده های با کیفیت مناسب نیز به ترکیبات قالب جی اف ار سی اضافه نمود . در گذشته هنگامه که جی آر سی برای اولین بار به صورت صنعتی تولید و به بازار عرضه شد ، نسبت ماسه به سیمان در آن 1 به 3 بود به مرور زمان جهت کاهش میزان جمع شدگی در پنل های جی اف ار سی تلاش کردند که نسبت ماسه به سیمان را به 1 به 2 و حتی 1 به 1 برسانند .

آیا امکان رنگ آمیزی بتن جی اف ار سی بعد از ساخت و تولید وجود دارد؟

اصولا تایل های جی آر سی grc بعد از ساخت نیاز به هیچگونه پوشش رنگی ندارند چرا که این پنل ها همراه با رنگ که شامل رنگدانه های صنعتی و پیگمنت هستند ، به صورت بافتی یکپارچه و یکنواخت از ابتدا تولید می شوند . بنابراین استفاده از پوشش رنگ بر روی قطعات پیش ساخته جی اف ار سی gfrc پیشنهاد نمی شود و در صورتی که کارفرما رنگ خاصی را مدنظر داشته باشد ، می توان از رنگ های مخصوص نما از قبیل جوتن و نظایر آن بر روی قطعات نما استفاده نمود که قطعا کیفیت رنگی که پیگمنت ها به پانل های جی آر سی می دهند بسیار بالاتر از این رنگ های پوشی می باشد .

 
 

بتن GFRC چیست؟ و چه ویژگی ها و خصوصیاتی دارند ؟

دوز بالای الیاف شیشه در این متریال منجر به استحکام کششی بالا می شود علاوه بر آن محتوای پلیمری بالا ، بتن جی اف ار سی را انعطاف پذیر و در برابر ترک خوردگی مقاوم می کند و با تقویت مناسب با استفاده از اسکریم استحکام نیز بیشتر می شود و این بتن را برای استفاده در پروژه هایی که حساسیت کار بسیار بالا بوده و ترک های قابل مشاهده در آن ها قابل چشم پوشی نمی باشند ، مناسب می سازد .

بتن های جی آر سی با بتن های الیافی تفاوت دارند چرا که برای تولید بتن های الیافی از هر نوع الیافی نظیر فلز ، پروپیلن و همچنین شیشه استفاده می شود ، در حالیکه فقط از الیاف شیشه برای پنل های جی اف ار سی استفاده می کنند . پنل های GFRC از یک پوسته بتنی فیبر شیشه ای کامپوزیت یک اینچی تشکیل شده اند که به صورت مکانیکی به وسیله ی پین های فولادی انعطاف پذیر به یک قاب فولادی محکم متصل می شوند .

از جمله خصوصیات نمای جی آر سی (GFRC) افزایش مقاومت کششی و همچنین عدم ترک و عدم ایجاد خلل و فرج در نما به دلیل ترکیب سیمان و سیلیس و الیاف شیشه می باشد . حدود 10 درصد حجمی مخلوط بتنی را در جی آر سی الیاف شیشه تشکیل می دهد . این میزان الیاف شیشه مقاومت کششی را تا دو برابر و مقاومت در برابر ضربه را تا 10 برابر افزایش می دهد . همچنین مقاومت خستگی بتن مسلح شده با الیاف شیشه در تولید جی اف ار سی قابل رقابت با بتن مسلح شده با فولاد می باشد . با این امتیاز که چیزی حدود 75 درصد از بتن مسلح با فولاد سبک تر است .

از آن جا که می توان قطعات جی آر سی را به صورت تخت ، منحنی ، پارامتریک و سه بعدی تولید کرد لذا از متریال GFRC می توان در ساخت انواع اجزای نمای رومی مثل ستون و سرستون و پاستون و قاب پنجره ، کنسول سراحی ، حفاظ بالکن و غیره و همچنین انواع اجزای نمای مدرن مثل قطعات یک تکه بتن در ابعاد یک در یک و ضخامت 2 تا 5 سانتی متر و حتی بزرگتر از آن و یا تولیدات مشابه طرح چوب و یا آجر و همچنین تولیدات قطعات هندسی و گره اسلامی و گنبدها وغیره استفاده کرد .

 
 

چه تفاوت هایی بین بتن جی اف ار سی و بتن معمولی وجود دارد؟

1. اولین و بارزترین تفاوت این دو بتن را می توان در جنس بتن جی آر سی دانست که همان طور که گفته شد با جایگزین شدن الیاف شیشه ای به جای فولاد به طور قابل ملاحظه ای مقاومت کششی و خمشی بتن بهبود یافته و با کاهش چگالی بتن حجم کمتری را اشغال می نماید و در مواردی که نیاز به نصب نمای نازک می باشد کاربردی می باشند .
2. به علت یکنواختی و همگونی بافت مواد در بتن جی اف ار سی ، پنل های GFRC از یکپارچگی و دوام بالایی نسبت به بتن معمولی برخوردار هستند و از آنجا که نصب آن ها آسان بوده و نیاز به تشکیلات آرماتور بندی ندارد جهت استفاده در نمای ساختمان های مرتفع مناسب می باشد .
3. بتن های جی آر سی نسبت به بتن های معمولی سازگاری بیشتری با شرایط محیطی مختلف داشته و در برابر زلزله ، طوفان ، سیل ، رطوبت بالا ، آتش ، مواد شیمیایی و ... دوام و ماندگاری بیشتری از خود نشان می دهند و حتی نسبت به سنگ و سایر مواد سنتی بسیار سازگارتر با محیط زیست بوده و مطابق با توسعه پایدار در طبیعت عمل می کنند .
4. بتن معمولی به علت استفاده از فولاد در ساختار آن در محیط های نمکی و مرطوب مقاوم نبوده و زنگ می زند و بنابراین در این محیط ها قابل استفاده نمی باشد .
5. سطح بتن های جی اف ار سی دچار ترک و سایش نمی شوند بنابراین در برابر آتش سوزی از مقاومت بالایی برخوردار هستند . علاوه بر آن در برابر انجماد و یخ زدگی نیز نسبت به بتن معمولی مستحکم تر هستند .
6. نکته دیگر آنکه پنل های جی آر سی عایق های صوتی خوبی هستند و از انتقال صدا جلوگیری می کنند .
7. مقاومت بالا ، سبکی وزن و قابلیت شکل پذیری و انعطاف پذیر بودن بتن جی اف ار سی باعث می شود بار بیشتری را تحمل کرده و در نتیجه در مبلمان شهری بسیار به چشم بخورند .
8. هر چند که چگالی نسبی بتن جی ار سی مشابه بتن معمولی است ، اما بتنgfrc توانایی ساخت پانل های سبک که بسیار از پانل های بتنی سنتی نازک تر و سبک تر هستند را دارد .


GFRC و GRC چه تفاوتی با هم دارند ؟

پاسخ این سوال برای خیلی از کسانی که قصد خرید این متریال را دارند و دچار سردرگمی شده اند این است که این دو نام هیچ تفاوتی با هم نداشته و هر دو به یک متریال دلالت دارد . همان طور که در فارسی جی آر سی و جی اف آر سی هیچ فرقی با هم نداشته و هر دو معرف یک ماده ساختمانی می باشند . در توضیح کاملا تر باید گفت که GRC مخفف Glass Reinforced Concrete به معنای بتن مسلح شیشه ای می باشد و GFRC علامت اختصاری Glass Fiber Reinforced Concrete است که به بتن تقویت شده با الیاف شیشه اشاره دارد و هر دو یک ماده یکسان هستند که در قطعات بتنی نازک از با ترکیب سیمان OP تقویت شده و مخلوط سنگدانه در یک فرایند پاششی ساخته می شوند . در این متریال الیاف شیشه ای مقاوم به قلیایی ، باعث ایجاد دوام و مقاومت جی آر سی شده که بر خلاف فولاد ، الیاف شیشه هرگز دچار زنگ زدگی نشده و ضخامت آن در سراسر پانل به یک اندازه و یکنواخت می باشد .

 
 

موارد استفاده جی اف ار سی :

- به دلیل داشتن مقاومت خمشی ، کششی و ضربه ای بالا می توان از جی آر سی برای تولید محصولات بتنی معماری سبک و قوی مانند پانل های ساختمانی استفاده کرد .
- از جی اف ار سی می توان در نمای ساختمان های مسکونی و نمای ساختمان های اداری و نمای ساختمان های تجاری ، مناطق تفریحی نظیر پارک ها و باغ ها و ... استفاده نمود .
- gfrc در اماکن مذهبی و مساجد نیز کاربرد دارد .
- جی اف ار سی را می توان در بدنه ایستگاه های مترو ، پارکینگ ها و تونل ها استفاده نمود .
- از جی آر سی در ساخت نمای ساختمان های خاص نظیر موزه ها ، استادیوم ها ، سالن های کنسرت و ... استفاده می شود .
- استفاده از جی اف ار سی به دلیل نفوذپذیری بسیار کم و مقاومت بالا در محیط های با شرایط خوردگی و تهاجمی بالا نظیر استخرها و مخازن آبی به جهت ممانعت از خروج آب رواج دارد .
- به دلیل خواص منحصر بفردی همچون استحکام کششی ، تطبیق پذیری و وزن سبک می توان از این متریال جهت ساخت محصولات بتنی تزئینی مانند پانل های دیواری نما ، دور شومینه ، روکش های روشویی ، میزهای بتنی و ... استفاده کرد .
- gfrc را در کف ساختمان ها همچنین نمای داخلی حمام و سرویس های بهداشتی به علت مقاومت بالا در برابر نفوذ آب و رطوبت به کار می برند .
- از جی آر سی در ساخت پروفیل ها و ابزارهای تزیئنی داخلی نظیر ابزار گلویی ساده و طرحدار ، نور مخفی ها و ابزارهای پیش ساخته در سقف های کاذب و کناف ، گنبدهای ساده و طرح دار ، دور لوسترهای بزرگ و کوچک و سایر بخش های داخلی ساختمان جهت زیبا سازی و پوشاندن عیوب موجود در ساختمان چه در معماری مدرن و چه در معماری کلاسیک بسیار کاربرد دارد .

تاریخچه قطعات بتن جی اف ار سی :

کاشفین این محصول روس ها بودند . روس ها برای مسلح کردن بتن از الیاف بازالت استفاده می کردند . بعد از جنگ جهانی دوم و افزایش چشمگیر ساخت و سازها و کمبود مصالح بتن جی اف آر سی جایگزین دیگر محصولات ساختمانی در اروپا شد . اما کشورهای اروپایی به دلیل شرایط اقلیمی و محیطی با کمبود الیاف بازالت مواجه بودند در نتیجه از الیاف شیشه به عنوان جایگزین بازالت استفاده کردند . جی‌ آر سی | جی ار سی که در قرن بیستم رواج پیدا کرده برای بیش از 30 سال در معماری ، مهندسی و زیبایی‌شنایی ساختمان‌های لوکس و مدرن در سراسر جهان نقش بارزی داشته است . امروزه جی‌ آر سی در بیش از 100 کشور تولید می‌ شود.

بطور کلی میتوان گفت که نمای جی ار سی و یا جی اف ار سی یکی از نماهای متداول که از سالهای دور در کشورهای اروپایی پرکاربرد بوده است نمای جی آر سی یا جی اف آر سی که مخفف GLASS FIBER REIN FORCED CONCRETE (GFRC ) مسلح با الیاف شیشه می باشد که در سالهای اخیر در کشورهای حوزه خلیج فارس ، ترکیه و... به علت خصوصیات ویژه از جمله کند کردن روند فرسایشی نمای ساختمان ، جلوگیری از هدر رفت انرژی و کاهش هزینه های نصب و اجرای نما ، در اجرای انواع طرحهای نما جایگاه خود را پیدا کرده است . در کشورهای مسلمان در حال پیشرفت همچون مالزی ، عربستان ، امارات متحده عربی ، قطر و ... نیز به دلیل امکان استفاده در معماری اسلامی از محبوبیت بالایی برخوردار شد .

در کشور ما ایران نیز استفاده از پنل جی آر سی gfrc در یک دهه اخیر افزایش زیادی پیدا کرده است و امروزه قطعات جی آر سی و بتن اکسپوز از جمله مصالح مناسب جهت استفاده در نمای بیرونی و همچنین دکوراسیون داخلی ساختمان ها به سبک مدرن و مینیمال محبوبیت زیادی پیدا کرده است . به عبارت دیگر جی اف ار سی را می توان زیر مجموعه ی بتن اکسپوز به شمار آورد که قابلیت تولید در هر وزنی را داشته و امروزه بخاطر شکل پذیری و عدم ترد شکنی همچنین نفوذ پذیری کمی که دارد در مقایسه با سنگ های طبیعی و سنگ های مصنوعی ارزان تر و متداول تر شده است .

 
 


علاوه بر آسیب ناپذیر بودن محصولات تولیدی فرسان در برابر عوامل طبیعی چون زلزله ، شرایط آب و هوایی گرم و سرد شرکت فرسان توانسته با افزایش میزان تولید برای اولین بار در کشور خط تولید نماهای GFRC در سبکهای کاملا کلاسیک و مدرن را با استفاده از محصولات داخلی و بدون نیاز به واردات راه اندازی نماید. گروه تولیدی فرسان با داشتن سالها تجربه پیشگام در تولید متریال جی آر سی GFRC و ارسال مستقیم از کارخانه به تمامی نقاط کشور از جمله شمال کشور (گیلان-ساری) ، شیراز ، مشهد ، جی اف ار سی اصفهان و نمایندگی در مازندران می باشد . که در بحث تولیدات نمای رومی مرقوم به صرفه تر با مقاومت بالاتر و سبک تر نسبت به انواع سنگ می باشد .



 
 

چطور پنل جی آر سی را نصب کنیم؟

همان طور که کیفیت مصالح مورد استفاده در نمای ساختمان مهم می باشد به همان اندازه نحوه اجرا و نصب اصولی نما نیز بسیار حائز اهمیت است ، چرا که با گذشت زمان نمای ساختمان در معرض گرما ، رطوبت ، سرما و یخبندان قرار خواهد گرفت و نما با نصب غیر اصولی دچار فرسایش و خرابی خواهد شد و نماهای جی آر سی نیز از این قاعده مستثنی نیستند . در رابطه با نصب gfrc این مصالح به صورت پنل های پیش ساخته با توجه به رنگ و ابعاد مورد نظر در کارخانه ساخته می شوند و سپس به محل نصب منتقل شده و به روش مناسبی با توجه به موقعیت و شرایط مکانی و ابعاد تایل های جی اف ار سی نصب می شوند .

جی اف ار سی را به دو روش میتوان نصب نمود :

روش اول : که در نماهای رومی هم کاربرد بیشتری دارد روش تر یا به اصطلاح دوغابی می باشد که در این روش مانند نصب سنگ قطعات اول اسکوپ میشود و بعد با دوغاب پشت کار پر میشود .

روش دوم : که روش خشکه چینی می باشد نیاز به زیر سازی پشت کار و نصب قطعات با جوش و یا پیچ و مهره به زیر سازی مربوطه می باشد . در نصب این محصول گاها معماران عزیز از پنلهای مختلف مثل جوش قطعات در زیرسازی و یا اتصال آنها بوسیله پیچ و ... بهره می گیرند و گاهی نیز جهت کاهش هزینه ها بوسیله همان سیستم قدیمی از طریق ملات و دوغ آب  آن را اجرا می نمایند .

به طور متداول و رایج نصب و اجرای قطعات پیش ساخته grc با ابعاد 0.25 تا 2 متر مربع به وسیله پیچ و مهره و نبشی یا چسب های متصل کننده پنل ها صورت می پذیرد و برای قطعات جی اف ار سی با ابعاد بزرگتر با روش لامل گذاری یا شاسی کشی و یا اتصالات فلزی تایل ها در محل مورد نظر نصب و فیکس می شوند .



در طراحی و اجرای نمای جی آر سی چه نکاتی باید مورد توجه قرار بگیرد؟

لازم به ذکر است از آن جا که جهت ساخت مصنوعات این نوع بتن الیافی باید یک سری الزامات و قوانین رعایت شود که در مقاومت نهایی و کیفیت تایل جی اف آر سی نقشی تعیین کننده دارد ، بنابراین هر شخص یا شرکتی بدون داشتن تخصص کافی در این زمینه و صرفا با آگاهی بر مسائل کلی نمی تواند اقدام به طراحی و ساخت قطعات جی آر سی نماید . به طور مثال برای ساخت پنل های جی اف ار سی باید دستورالعمل ها و نکات بسیار مهمی از منابعی نظیر انجمن بتن پیش ساخته آمریکا PCI و همچنین ACI که بسیار ضروری و حیاتی هستند ، مد نظر قرار بگیرد . در اجرای این نماها نیز باید ضوابط مهمی نظیر ضابطه 714 و کدهای ساختمانی ایالت متحده در مورد نحوه و روش طراحی سازه ای و لرزه ای زیرسازی قطعات GFRC رعایت شده و به کار گرفته شوند .

نصب ابزار پیش ساخته جی ار سی

2 Comments

  1. محمد گفت:

    ممنون بابت مقالتون، با توجه به مقاومت بالای این متریال نوین به من کمک کرد تا با اطمینان بیشتری از نمای gfrc برای ویلام که در شمال کشور و تحت تاثیر رطوبت و بارندگی هستش استفاده کنم.

    • farsanco گفت:

      بله دوست عزیز!شما می توانید با خیال راحت از پنل های جی ار سی برای نمای ویلای خود استفاده کنید. چنانچه نیاز به راهنمایی بیشتر و مشاوره داشتید با شماره : ۰۹۱۲۴۵۸۷۶۶۹ در واتساپ یا تلفنی تماس بگیرید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *