تفاوت گچبری پیش ساخته با گچبری سنتی
جولای 31, 2021
نما رومی ساختمان دو طبقه ساده ایرانی
نمای رومی سیمانی بهتر است یا نمای رومی سنگی؟
دسامبر 11, 2021

نمای سنگی و ضوابط اجرایی سنگ نما

نمای سنگی - اجرای نمای سنگی - اجرای سنگ نما :

اجرای نمای سنگی ساختمان ها از گذشته ای دور تا اکنون همواره مورد استفاده و استقبال همگان بوده و یکی از قدیمی ترین سبک های مورد استفاده در نمای ساختمان ها می باشد که با توجه به زیبایی و جلوه ی بسیار زیاد خود ، طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است . استفاده از سنگ هایی نظیر تراورتن ، مرمر ، گرانیت ، کوارتزیت هم در نمای خارجی ساختمان و هم در نمای داخلی و در سبک هایی نظیر کلاسیک و نمای رومی پرکاربرد می باشد و عدم نیاز به هزینه نگهداری یکی از مهمترین ویژگی های سنگ و دلیل محبوبیت آن می باشد و تنها می توانید در صورت نیاز هر چند وقت یکبار نماشویی انجام دهید .

در سال های اخیر به علت گرایش مردم به نماهای مدرن و مینیمال ، همچنین هزینه بالا و گران بودن سنگ استفاده از ابزارهای پیش ساخته نظیر بتن اکسپوز بسیار متداول و رایج شده است . یکی دیگر از مصالح جایگزین نمای سنگی و متریال های سنتی دیگر جی اف ار سی می باشد . این مصالح نوین در کنار مقاومت بالا و مزیت های بی شماری که دارند بسیار مقرون به صرفه بوده و استفاده از آن ها از لحاظ اقتصادی پیشنهاد می شود .

مزایای استفاده از سنگ برای نمای ساختمان :

  1. مقاومت ، دوام و ماندگاری بالا
  2. عایق رطوبتی و حرارتی بالا
  3. تعمیر و نگهداری راحت و آسان
  4. زیبایی و چشم نواز بودن نمای سنگی

استفاده از سنگ در نمای ساختمان نیازمند رعایت یک سری ضوابط و دستورالعمل هایی می باشد که در ادامه به ذکر برخی از آن ها می پردازیم :

  1. سنگ هایی که برای نماسازی استفاده می شوند باید سالم ، بدون هوازدگی ، خلل فرج ، بدون پوسیدگی و مقاوم و عاری از موادی باشند که در اثر عوامل جوی نظیر رطوبت و باراندگی ، نور خورشید ، وزش باد و فرسایش تخریب شوند .
  2. اجرای نمای سنگی به جهت امکان یخ زدگی سنگ ، نباید در هوای سرد انجام بگیرد .
  3. استفاده از ماسه ی دوبار شسته شده و بدون خاک برای پشت سنگ یکی از ضوابط نمای سنگی می باشد تا از سقوط احتمالی سنگ نما جلوگیری به عمل آید . استفاده از نخاله های ساختمانی به جای دوغاب مخالف استانداردهای سنگ نما بوده و خطرآفرین می باشد . در تهیه ی این دوغاب علاوه براینکه باید سیمان زیادی به کار برد نباید از سیمان خشک جهت بالا بردن سرعت خشک شدن دوغاب استفاده شود .
  4. بعد از پایان سنگ کاری ، باید 2 تا 3 روز دوغاب سفت شده پشت نما آبیاری شود .
  5. خاکی که از فرزکاری روی سنگ می نشیند بعد از برش سنگ و قبل از اجرا تمیز بشود .
  6. نمایی که قرار است سنگ روی آن نصب بشود باید کاملا تمیز و عاری از آلودگی باشد تا سنگ و ملات به خوبی چسبیده شوند .
  7. اسکوپ تمام انواع سنگ ها اعم از گرانیت ، مرمر ، آهکی و ... همچنین تمام ابزارهای پیش ساخته نظیر ابزار گلویی ، ستون ها و سرستون ها و پا ستون ها ، ابزار پلی یورتان و ... باید به صورت مناسب و دقیق انجام پذیرد .
  8. از سیم اسکوپ سراسری برای نصب سنگ ها استفاده نشده و سیم اسکوپ جداگانه در چندین نقطه به کار گرفته شود .
  9. رنگ آمیزی نماهای سنگی و آجری ممنوع می باشد .
  10. به شاقول و تراز بودن سنگ ها هنگام سنگ کاری باید دقت شود .
  11. حداقل عرض سنگ بادبر 200 میلی متر ، حداقل ارتفاع سنگ بادبر 150 میلی متر و حداکثر بار سنگ 40 میلی متر ، حداقل ضخامت سنگ نمای ریشه دار 150 میلی متر و سنگ پلاک نما 20 میلی متر باید باشد .

و در نهایت اجرای سنگ نما باید با مصالح و مواد اولیه با کیفیت و توسط تیم متخصص و حرفه ای انجام شود تا انجام پروژه طبق موازین و استانداردهای موجود به بهترین شکل اجرا شده و هم از لحاظ زیبایی و بصری و هم از لحاظ ایمنی بدون نقص و مشکل باشد . جهت مشاوره و انجام پروژه های خود با مجموعه فرسان کو همین الان با ما تماس بگیرید .

ضخامت ملات پشت سنگ نما :

یکی از مهمترین عواملی که بسیار در کیفیت اجرای نمای سنگی تآثیر گذار می باشد ، میزان ضخامت ملات پشت سنگ نما است . چرا که ضخامت این دوغاب در نگهداشتن سنگ روی نما در شرایط جوی و محیطی مختلف موثر می باشد . مقدار ضخامت ملات پشت سنگ با توجه به نوع سنگ و وزن سنگ به کار رفته در نمای ساختمان متفاوت خواهد بود . به کارگیری نخاله های نامرغوب جهت پر کردن فضای دوغاب شده پشت سنگ یکی از عواملی است که در جدا شدن سنگ از نما اثر می گذارد . بهترین مواد جهت پر کردن ملات پشت سنگ ماسه شسته شده است و باید به این نکته اشاره کرد که به هیچ عنوان جهت تسریع کار از سیمان خشک برای ملات پشت سنگ استفاده نشود .

دلایل سقوط و ریزش نمای سنگی :

  1. نشست زمین و جابه جا شدن و حرکت ساختمان
  2. تغییرات جوی و آب و هوایی و انبساط و انقباض
  3. وقوع زلزله یا وزش شدید باد
  4. عدم چسبندگی مناسب سنگ به پشت نما

از چه ابزارهایی برای نصب نمای سنگی استفاده می شود ؟

نوار اندازه گیری ، چش یا پتک لاستیکی ، تراز ، ماله معمولی و حاشیه ای ، صفحه ی ضربه گیر ، دریل ، مته ، پیچ و رولپلاک و اره مرطوب از جمله وسایل مورد نیاز جهت نصب و اجرای نماهای سنگی می باشند. چنانچه جنس سنگ مورد استفاده در نما تراورتن باشد از آنجا که امکان ریزش این سنگ ها بر اثر عوامل جوی نظیر باد و طوفان و یا جاذبه ی زمین وجود دارد ، باید از اسکوپ استفاده شود که در ترمین نمای ساختمان نقش به سزایی دارد .

نحوه حفاظت و نگهداری از نمای رومی سنگی چگونه است؟

جهت محافظت از نماهای رومی سنگی ، به ویژه نماهایی که در آن ها سنگ تراورتن به کار رفته است ، از آن جا که نرم تر از سنگ گرانیت می باشند باید سطح آن ها با سیلر پوشانده شود. اجرای سیلر باید در دوره های 3 تا 5 ساله به طور متناوب جهت حفظ زیبایی و دوام نما انجام پذیرد که در مناطقی که شرایط جوی مرطوب و بارندگی زیاد می باشد و یا از سنگ تراورتن در نمای بیرونی استفاده شده است ، توصیه می شود این کار حتما در بازه های زمانی 3 ساله تمدید شود .

رایجترین انواع سیلرهای موجود در بازار به سیلرهای طبیعی و تقویتی شهرت دارند . سیلرهای تقویتی ظاهر نما را مرطوب و براق نشان داده و باعث تیره شدن سطح سنگ می شوند اما سیلرهای طبیعی بدون ایجاد کوچکترین تغییر در ظاهر نمای ساختمان ، از سطح آن محافظت می کنند .

Comments are closed.