نمای سنگی و ضوابط اجرایی سنگ نما
دسامبر 8, 2021
نصب نمای رومی
رایج ترین روش های نصب نمای ساختمان
ژانویه 3, 2022

نمای رومی سیمانی بهتر است یا نمای رومی سنگی؟

نما رومی ساختمان دو طبقه ساده ایرانی

اجرا انواع نمای رومی سنگی ، نمای رومی سیمانی ، نمای رومی با ابزار پیش ساخته تولید شده توسط مجموعه فرسان کو ، با تیم مجرب و حرفه ای ، جهت مشاوره ، کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت تماس بگیرید .

همان طور که پیش تر در مورد نمای رومی به تفصیل گفتیم ، نمای رومی یکی از مدرن ترین نماهای ساختمان می باشد که به ساختمان ها شکوه و عظمت فوق العاده ای عرضه می کند و از جلوه ی بصری بی نظیری برخوردار می باشد . این نما برگرفته از سبک کلاسیک روم و یونان بوده که با توجه به سازگاری با اقلیم و شرایط آب و هوای منطقه و دوام و ماندگاری ، مطابقت داشتن با محیط و ساختمان های اطراف ، قیمت و بودجه از مصالح و مواد اولیه ی مختلفی جهت نصب و اجرای این سبک از نما استفاده می شود که می توان به سنگ نمای تراورتن ، سنگ نمای گرانیت و سنگ نمای مرمر ، سیمان و ابزارهای پیش ساخته GFRC یا جی اف ار سی اشاره کرد . استفاده از نمای سیمانی برای ساختمان های یک طبقه و ویلایی امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است . در کنار نماهای کلاسیک و رومی ، در سال های اخیر تمایل مردم به سمت سبک های مدرن و مینیمال نیز رو به فزونی می باشد . از جمله مصالح مورد استفاده در طراحی و اجرای این سبک های نوین معماری بتن اکسپوز پیش ساخته می باشد .

مقایسه سنگ و سیمان برای اجرای نمای رومی ساختمان :

  1. مقاومت در برابر حرارت ، سرما و رطوبت : سنگ ها در مقایسه با سیمان عایق حرارتی بهتری بوده و در برابر رطوبت نیز از مقاومت بالاتری برخوردار می باشند . بنابراین گزینه ی اول جهت کار در جایی که ایمنی و عایق بودن ساختمان اهمیت اساسی داشته و در اولویت می باشد ، استفاده از انواع سنگ ها به ویژه سنگ تراورتن به دلیل داشتن خلل فرج پیشنهاد می شود .
  2. طول عمر و ماندگاری : قطعا سنگ ها نسبت به سیمان از دوام و کیفیت بالاتری به دلیل این که از دل طبیعت به وجود می آیند ، برخوردار می باشند .
  3. هزینه تعمیر و نگهداری کم تر : چنانچه نمای سنگی نیاز به تعمیر و بازسازی پیدا کند ، هزینه ی آن در مقایسه با نمای سیمانی کمتر و انجام آن راحت تر است . همچنین شستشو و نظافت نمای سنگی نسبت به نمای سیمانی سهل تر و آسان تر می باشد .
  4. شکوه و عظمت : از آن جا که نمای رومی تداعی کننده ی ابهت و جلال و عظمت باید باشد ، سنگ ها این حس را به بهترین شکل به بیننده انتقال داده و تداعی می کنند . اما وقتی که ملاک و میزان یک دست بودن نمای ساختمان باشد ، از آنجا که سنگ ها طبیعی بوده و ذاتا ساختار یکسانی ندارند لذا نمای سیمانی به ما نمایی یکسان و یکدست می دهد .
  5. هزینه نصب و اجرا : طبیعتا نمای رومی که با سیمان انجام شده باشد هزینه ی بسیار کمتری نسبت به نمای رومی سنگی صرف آن شده است .
  6. مدت زمان اجرای نما : از آنجا که سیمان نرم بوده و از انعطاف بیشتری برخوردار است لذا شکل پذیری آن نیز در اجرای نما راحت تر و مدت زمان اجرای نما کمتر خواهد بود .

در پایان ذکر این نکته ضروریست که در اجرای نمای رومی با سیمان داشتن تجربه و تخصص و متبحر بودن پیمانکار بسیار حائز اهمیت می باشد . چرا که عدم توجه به یک دست و تمیز کار کردن سیمان در نما ، عدم تخصص در انتخاب نوع رنگ و هارمونی آن ، استفاده نکردن از سیمان باکیفیت و مرغوب و … علاوه بر اینکه زیبایی و جلوه ی نمای ساختمان را تحت تاثیر قرار می دهد ، با گذشت زمان و تحت تاثیر عوامل جوی ترک ها و شکاف ها و حتی ریزش سیمان را به همراه خواهد داشت که علاوه بر آسیب و صدمه ساختمان و نمای زننده ی آن ، هزینه ی اضافه ای باید صرف تعمیر و بازسازی نما شود .


مطالب مفید :

Comments are closed.