نمای خارجی ساختمان با بتن اکسپوز طرح آبشار
بتن اکسپوز چیست؟ قیمت خرید انواع بتن نما از تولیدکننده
آگوست 3, 2022
سنگ های نورگذر ماربونکس
سنگ های نورگذر ماربونکس چه نوع سنگ هایی هستند؟
ژانویه 9, 2023

مصالح ساختمانی هوشمند چه نقشی در ساختمان های مدرن دارند ؟

مصالح ساختمانی هوشمند

مقدمه :

با گذشت زمان و افزایش تصاعدی جمعیت ، باعث افزایش نیاز انسان به مسکن و به طور کلی ساختمان نیز افزایش پیدا کرده است . در دوره ای که تکنولوژی بر همه جوانب زندگی بشر تاثیر بسیار محسوس و چمگیری دارد ، دیگر روش های قدیمی تهیه و استفاده از مصالح ساختمانی سنتی رو به منسوخ شدن رفته و وارد مرحله ی جدیدی از پیدایش خود شده است . متریال های نوین از هدر رفت زمان اجرا جلوگیری کرده از سنگین شدن سازه های به کار رفته در ساختمان پیشگیری کرده ، افزایش عمر مفید مصالح ساختمانی و همچنین افزایش مقاومت ساختمان ها در برابر زلزله و هر نوع تنش را به همراه دارند . ابزار پلی یورتان یکی از این مصالح نوین هستند که کارایی زیادی در معماری نوین ساختمان ها ایفا می کنند .

یک معمار آلمانی به نام آکسل ریتر می گوید : " بکارگیری مواد و متریال هایی که خصوصیات آن ها تحت تاثیر گرما ، نور و یا رطوبت تغییر پیدا کند ، در آینده موجب انقلابی در معماری خواهد شد . به طوری که شاهد خواهیم بود ساختمان های آینده رنگ ، اندازه و شکل خود را در تبادل با محیط اطراف خود تغییر دهند و معماران آینده قادر به طراحی ساختمان هایی خواهند بود که هندسه ی آن ها مطابق با وزن انسان هایی که درون ساختمان هستند تغییر یابند. "

در ادامه farsanco به بررسی این مصالح و مزایا و ویژگی های آن می پردازد با ما همراه باشید :

تعریف مصالح هوشمند :

مصالح هوشمند به واسطه ی هوشمندی ذاتی که دارند ، در برابر محرک های خارجی متفاوت مانند نور ، دما یا میدان مغناطیسی القا شده واکنش نشان می دهند و در رنگ ، بافت ، شکل و شفافیت آن ها تغییر فیزیکی ایجاد می شود . به طور کلی این تحولات وضعیت فیزیکی در ساختار مولکولی و یا پیوند بین اتم ها رخ می دهد . این تغییرات یا در بطن مواد اتفاق می افتد یا به صورت تبدیل انرژی به صورت های دیگر انجام می شود . تنوع مصالح هوشمند در حدی است که هر کدام از آنها به یک یا چند محرک خارجی واکنش نشان می دهند . به عبارت دیگر تغییر پذیر بودن و منطبق شدن با محیط اطراف از ویژگی های بارز این مصالح می باشد که علت علاقه و کشش افراد نسبت به این متریال است . مصالح هوشمند علاوه بر اینکه باعث افزایش و بهبود عملکرد کلی ساختمان های هوشمند می شوند ، ایمنی بیشتر سازه ، کاهش اتلاف انرژی ، دوام و پایداری بنا و راحتی و سهولت کارکرد در محیط داخلی ساختمان را نیز به همراه دارند . اما باید گفت هنوز دانش مهندسان و معماران کشور ما به دلیل نو بودن این مصالح بسیار ناچیز می باشد .

از جمله مصالح هوشمندی که امروزه در صنعت ساختمان سازی و ساخت و ساز کاربرد دارند و شناخته شده هستند می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :
مواد مبتنی بر نانو ، استفاده از نی و چوب بامبو ، بلوک کاهی ، صفحات خورشیدی ، پنل های عایق سازه ای و عایق های قارچی ، استفاده از چوب شفاف ، خاک کوبیده ، فلزات تغییر شکل یافته ، روکش های دیواری تصفیه هوا ، حسگر ها ، شیشه هوشمند ، استفاده از تایل بتن اکسپوز و بتن جی آر سی از جمله متداول ترین مصالح هوشمندی هستند که امروزه می شناسیم .


طبقه بندی مصالح هوشمند :

پنج ویژگی اصلی متمایز کننده مصالح هوشمند از مصالح سنتی مورد کاربرد در معماری که شامل سرعت ، چندگانگی ، خودگردانی ، گزینشگری و هدفمندی است عاملی برای طبقه بندی مصالح هوشمند بر اساس خصوصیات فیزیکی می باشد .

قابلیت تغییر خواص ، قابلیت تبادل انرژی ، بازگشت پذیری از جمله ویژگی های این مصالح هستند و بر این اساس مصالح هوشمند در دسته های زیر تقسیم بندی می شوند :
1- مصالح ذخیره کننده انرژی
2- مصالح منعکس کننده نور
3- مصالح واکنش دهنده نسبت به دما
4- مصالح تغییر رنگ دهنده
5- مصالح تغییر دهنده مواد درونی



چنانچه علاقمند به طراحی و اجرا و یا بازسازی نمای ساختمان خود به صورت نمای رومی می باشید جهت کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید .



مزایای بکارگیری مصالح ساختمانی هوشمند :

  1. کوتاه شدن زمان اتمام انواع پروژه های ساختمانی به نحوی محسوس و قابل توجه
  2. افزایش رفاه و راحتی ساکنین ساختمان
  3. افزایش مقاومت کلی سازه
  4. سهولت در اجرا و روان تر شدن پروسه ساخت
  5. افزایش ضریب ایمنی و امنیت سازه
  6. کاهش هزینه های اجرا

در رابطه با مصالح هوشمند خواندن مطالب زیر نیز می تواند برایتان جالب و مفید فایده باشد :


- gfrc
- آجر خنک کننده
- نمای سمنت برد
- سنگ های نورگذر ماربونکس
- نمای اسکای لایت
- ابزار پیش ساخته گچی

Comments are closed.