نور مرئی با طول موجی تقریبی بین 380 تا 740 نانومتر ، یک تابش الکترومغناطیسی حاوی فوتون بوده که برای چشم انسان و سایر موجودات قابل روئیت می باشد . نور از همان ابتدا و دوران ماقبل تاریخ برای بشر دارای اهمیت ویژه ای بوده و به عنوان یک عنصر مقدس و باارزش و سمبلی از پاکی مقابل تاریکی و جهل قابل احترام بود .
یکی از موضاعاتی که در زیبایی یک ساختمان نقش بسیار پر رنگی را ایفا می کند هنر نورپردازی می باشد . نور از گذشته های دور و از معماری های سنتی و کلاسیک تا به امروز در معماری های مدرن و نوین هنوز جایگاه ویژه ی خود را حفظ کرده است . نور از نظر دیداری به فضا وسعت می بخشد و در کنار مصالح ساختمانی نظیر سنگ ، آجر ، بتن اکسپوز و ... نمود پیدا می کند و مرزها و منطقه ها را تعریف می کند . در معماری ابداع یک فضای رویایی و برجسته تنها توسط نور امکان پذیر است و با نور است که می توان به فضا روح بخشید ، از این رو نور و معماری رابطه ی تنگاتنگی با هم داشته و مکمل همدیگر هستند . چنانچه نور به طور یکنواخت در تمام فضا پخش شود نوعی حالت خنثی به وجود می آورد در حالی که وجود سایه روشن و چین شکن در تابش نور فضا را بسیار چشم نواز و آرامش بخش می نماید .
در معماری سنتی ایرانی به ویژه بناهای مذهبی استفاده از نور های طبیعی جزء جدایی ناپذیر و یکی از موثرترین عوامل در شکل گیری بافت سنتی به شمار می رفت که علاوه بر زیبایی ظاهری از لحاظ باطنی نیز حرکت به سوی حقیقت کمال و جنبه عرفانی داشت . استفاده از شیشه از جمله موارد مهمی است که نور را به فضای داخلی ساختمان آورده و بین ساختمان و محیط بیرون از آن ارتباط برقرار می کند . استفاده از پنجره های مشبک با شیشه های رنگی ، گلجام ها ، ارسی ها با شیشه های رنگی ، نورگیرها ، روزنه ها همگی جزء عناصر مهم معماری سنتی ایرانی به منظور تامین نور مورد نیاز و نورپردازی فضای داخلی بناها محسوب می شدند . انعکاس نور در چین و شکن های معماری سنتی سایه روشن های چشم نوازی را به رخ بیننده می کشند که متاسفانه در معماری های نوین بخش باطنی آن از بین رفته است . در معماری نوین استفاده از نور طبیعی بسیار کاهش یافته و جای خود را به نور پردازی های مصنوعی داده است که علاوه بر مصرف انرژی بر سلامت روح و روان افراد نیز تاثیر گذاشته است . در معماری مدرن نگرش انسان به نور تغییر یافته و جنبه تقدس آن از بین رفته و به عنوان یک عنصر کاربردی نگاه می کند . در معماری سنتی نور باعث تمرکز بود اما در معماری مدرن نور باعث تفرق می شود . امروزه استفاده از ابزارهای پیش ساخته ای نظیر جی اف ار سی ، در محرابی ها ، مغربی ها ، قاب های پنجره ، سرایی و نرده ها ، قرنیزها ، لبه های نور مخفی و... بسیار محبوب و رایج می باشد .