نما رومی ساختمان دو طبقه ساده ایرانی
نمای رومی سیمانی بهتر است یا نمای رومی سنگی؟
دسامبر 11, 2021
نمای سمنت برد چگونه نمایی است؟
ژانویه 8, 2022

رایج ترین روش های نصب نمای ساختمان

نصب نمای رومی

طراحی و نحوه ی اجرای نما بسیار امر مهمی است. چرا که اگر نما بصورت صحیح و اصولی اجرا نشود ، پس از مدتی بر اثر نشست زمین ، سرما ، گرما ، باد و یا حوادث طبیعی دیگر از بدنه ی اصلی جدا شده و باعث زیان های مالی و جانی شود . در این مقاله به روش های رایج نصب انواع نماهای ساختمان می پردازیم :

نمای رومی اصولا به 2 روش خشک و تر نصب می شود. نمای جی اف ار سی تنها به روش خشک و نمای سنگی و نمای بتن اکسپوز به روش های خشک و تر و اسکوپ گذاری انجام می شوند .

1-اجرای نما به روش خشک :

این روش برای اولین بار جهت نصب سنگ در برج های بلند آمریکا استفاده شد. در ایران نیز از دهه 70 این روش آغاز شد و به مرور زمان گسترش یافت. وجه تمایز نصب نمای خشک با روش سنتی عدم استفاده از ملات و دوغاب در هنگام اجرا می باشد. در این روش ابتدا سطح نما شاسی کشی شده و پس از آن با نصب گیره پین دار در پشت سنگ یا جی آر سی ، آنها بصورت کشویی وارد شاسی می شوند. شاسی کشی در واقع وظیفه ی تحمل وزن نما را بوسیله ی انتقال آن به ساختمان دارد.شاسی کشی به انعطاف پذیری بیشتر نمای ساختمان در زمان زلزله کمک میکند. در نصب نمای رومی شاسی کشی با استفاده از میلگرد ، نبشی و پیچ و مهره انجام می شود . سرعت اجرای کار در این روش بالا بوده اما انجام آن نیاز به تیم حرفه ای و متخصص دارد . از این روش جهت بازسازی نمای ساختمان های قدیمی نیز می توان استفاده نمود .

در این سبک از نصب نما نمی توان نماهای شکسته و کلاسیک را اجرا کرد. نصب نمای ساختمان هایی که در آن ها از متریال های نوین معماری نظیر ابزار پیش ساخته جی اف ار سی استفاده می شود همچنین اجرای نمای کامپوزیت نیز تنها به صورت خشک انجام می شود و امکان استفاده از روش تر و دوغابی برای آن وجود ندارد .

روش های مهاربندی نیز به 4 دسته تقسیم میشوند:

  1. مهارهای باربر
  2. مهارهای مرکب (ترکیبی ا مهارهای باربر و نگهدارنده)
  3. مهار سطحی
  4. مهار سقف

2- اجرای نما به روش تر یا دوغابی :

روش سنتی و پر طرفداری که در ایران بکار می رود روش دوغابی یا روش تر است. در این روش سنگ در سطح نما چیده شده و دوغاب پشت سنگ ریخته می شود. پس از خشک شدن ملات سنگ به نما می چسبد و چون پیوند بین نما و بدنه توسط سیمان انجام می شود نما از استحکام خوبی برخوردار خواهد بود . اما اجرای کار سرعت کمی داشته و نخاله های ساختمانی زیادی تولید می شود . نصب نما به روش تر نیاز به انجام بررسی های تخصصی نداشته و توسط استادکاران با تجربه انجام می شود . روش نصب نما به صورت تر برخلاف روش خشک ، چون از ملات و دوغاب در اجرای آن استفاده می شود باعث کثیفی نما می شود .

بتن اکسپوز پیش ساخته یکی از مصالح ساختمانی که در سال های اخیر با توجه به گرایش مردم به سبک های مدرن و مینیمال بسیار مورد توجه عموم قرار گرفته است ، می باشد . که به دلیل سطح صاف و صیقلی و رنگ خاکستری خود نمایی خام و جذاب به نمای ساختمان می دهد . البته از این محصول در طراحی دکوراسیون داخلی نیز استفاده می شود . نصب بتن اکسپوز نیز همانند نمای رومی هم به روش دوغابی و تر و هم به روش خشک انجام می گیرد . نمای سیمانی از جمله نماهایی است که اجرای آن تنها به صورت تر یا دوغابی و با ملات صورت می پذیرد .

نصب نما بتن اکسپوز

3- اجرای نما به روش اسکوپ یا شیار زنی :

در کنار این 2 روش ، روش دیگری نیز وجود دارد که به نوعی می تواند تکمیل کننده روش نصب تر باشد و استفاده از این 2 روش به صورت همزمان به ماندگاری نما بسیار کمک می کند. این روش اسکوپ یا شیار زنی نام دارد. این روش برای سنگ های کوچک و گران قیمت توصیه نمی شود چرا که ممکن است باعث ترک خوردن یا شکستن سنگ شود .

برخی از سنگ ها مانند تراورتن یا گرانیت فاقد خلل و فرج و سوراخ روی خود هستند بنابراین اگر اسکوپ نشوند پس از مدتی جدا می شوند. در این روش شیارهایی در پشت سنگ بوسیله ی فرز ایجاد می کنند و سپس با سیم آرماتوربندی این شیارها بسته می شوند. این کار به این دلیل انجام می شود که سطح تماس دوغاب با سنگ بیشتر شود و مانع از ریزش سنگ گردد.

لازم به ذکر است استفاده از ابزار پلی یورتان پیش ساخته گروه تولیدی فرسان کو در زیبایی و شکوه و مقاومت و ماندگاری نمای ساختمان شما نقش به سزایی خواهد داشت . جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت همین الان با ما تماس حاصل فرمایید .

Comments are closed.