نمای رومی ویلایی
انواع نماهای ویلایی
مارس 5, 2022
نمارومی ساختمان سه طبقه
نمای رومی به روزترین نما برای ساختمان های مدرن
ژوئن 16, 2022

چرا باید نمای ساختمان های شهری با هم سازگاری داشته باشند؟

نمای رومی

نمای ساختمان نقش مهمی در زیبایی شهر و محله ایفا می کند. ساخت یک بنا با نمایی ناهماهنگ با سایر نماها ظاهر شهر را بهم ریخته و جلوه ناخوشایندی به آن می دهد. در واقع نما بعنوان قسمت مهمی از بنا و شناسنامه بنا که در معرض دید عموم قرار دارد ، نقش بسیار مهمی را در شهرسازی ایفا میکند ، به همین دلیل است که برای هر شهر و منطقه با توجه به بافت منطقه و موارد دیگر ضوابط و قوانین خاصی برای اجرای نمای ساختمان در نظر گرفته اند.

نمای ساختمان باید به گونه ای طراحی شود که با فضای پیرامون سازگاری داشته باشد. به دلیل تاثیر نمای ساختمان بر چهره ی کلی شهر ، هر گونه ناهماهنگی نمای ساختمان با پیرامون خود باعث زشت شدن جلوه ی آن منطقه و در نهایت شهر می گردد.

در حال حاضر طراحی نمای ساختمان جزء مسائل مهم پیمانکاران و معماران محسوب می شود. در طراحی نما صرفاً زیبایی و جذابیت مد نظر نیست ، بلکه عوامل دیگری مانند قوانین و ضوابط اجرای نما در منطقه ، هزینه ها ، مقاومت و… باید مورد توجه قرار گیرند.

-یکی از مهم ترین عوامل طراحی نما در نظر گرفتن بودجه است ، با توجه به توضیحاتی که در رابطه با انواع نما دادیم میتوان نما مناسب را انتخاب و اجرا نمود.

-در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی منطقه نیز در انتخاب نمای ساختمان موثر است. برای مثال نمای ساختمانی که در منطقه مرطوب قرار دارد مسلماً با نمای خانه ای که در منطقه گرم و خشک قرار دارد کاملاً متفاوت است ؛ زیرا هم طراحی و هم مصالحی که برای نماکاری ساختمان استفاده می شوند باید از قابلیت های ویژه برای آب و هوای مورد نظر برخوردار باشند.

-مورد دیگر در طراحی نمای ساختمان در نظر گرفتن بافت منطقه است. برای مثال در منطقه ای که اکثر ساختمان ها نمای سنگی دارند ، استفاده از نمای آجری توصیه نمی شود. در کل ظاهر یک بنا باید با ساختمان های مجاور همخوانی و هارمونی داشته باشد. یکی از نماهایی که امروزه تقربا در تمامی نقاط ایران و با هر شرایط اب و هوایی به چشم می خورد نمای رومی است . این نما فارغ از زیبایی و جلوه ی خیره کننده و مزایای بیشمار دیگر از جمله استحکام و مقاومت آن ، شاهد رشد بیش از حد آن هستیم و باعث شده که نمای تمام ساختمان ها در تمام نقاط کشور شبیه هم شده و نماهای زیبای قدیمی که نشان دهنده ی هویت هر منطقه از کشور مان هستند کم کم به دست فراموشی سپرده شوند . خانه های شمالی کشورمان را ما با بام های سفالی و همچنین بناهای مناطق کویر با بام های گنبدی و دیوارهای خشتی می شناسیم . امیدواریم که با رشد بی رویه ساختمان های نما رومی هویت و اصالت ساختمان های ایران عزیزمان خدشه دار نشود .


با تمام این اوصاف اگر هنوز هم تمایل به طراحی نمای ساختمان خود با نمای رومی دارید پیشنهاد می کنیم صفحه نمای رومی را حتما مطالعه نمایید .


-طراحی نمای ساختمان یک رشته کاملاً تخصصی است و برای طراحی یک نمای مناسب و بی نقص طراح به حوصله ، سلیقه و بررسی همه جانبه نیاز دارد. متاسفانه آنچه که امروزه شاهد آن هستیم تقلید نماهای ساختمان از یکدیگر است.

-یکی از مواردی که امروزه در طراحی نمای اکثر ساختمان ها مشاهده می شود ، نورپردازی است. نورپردازی نما و جلوه ی ساختمان را به کلی دگرگون می کند و ظاهر آن را زیباتر می نماید. در واقع نور به نما هویت می بخشد و آن را متمایز و برجسته نشان می دهد.

-علاوه بر همه ی موارد فوق توجه به کاربری فضا نیز از جمله مواردی است که در طراحی نما باید بدان توجه شود. قبل از طراحی باید به اینکه ساختمان کاربرد مسکونی ، اداری ، تجاری و یا تفریحی دارد توجه کرد زیرا نمای ساختمان باید به گونه ای باشد که با نگاه اول به آن بتوان نوع کاربری آن را حدس زد.

-در انتخاب مصالح برای نمای ساختمان باید بسیار دقت کرد و مصالح با کیفیت مورد استفاده قرار گیرد. چراکه استفاده از مواد و مصالح ساختمانی با کیفیت نقش مهمی در زیبایی و طول عمر نمای ساختمان ایفا می کند.

-مسئله ی بعدی در طراحی نمای ساختمان هماهنگی فرم و عملکرد است. در برخی از بناها شاهد از بین رفتن عملکرد و توجه به زیبایی نمای ساختمان هستیم که این امر موجب بوجود آمدن فضای پرت و اضافه در فضا می شود. نمای یک ساختمان در شرایطی ایده آل طراحی شده است که پرتی و فضاهای هدر رفته در آن به چشم نخورد و کاملاً اصولی و با رعایت استانداردهای لازم طراحی شده باشد.

متریال و نوع نمای انتخابی مهمترین عوامل تعیین کننده ی قیمت نما هستند. بنابراین با توجه به شرایط آب و هوایی و قوانین مربوط به ساخت و ساز و همچنین سلیقه افراد می توان با بررسی نوع نمای مورد نظر نسبت به خرید و نصب آن اقدام نمود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *