قاب پیش ساخته گچی فرسان در طراحی داخلی
نکات استفاده از ابزار قاب سازی پلی یورتان در دکوراسیون داخلی
فوریه 28, 2022
نمای رومی
چرا باید نمای ساختمان های شهری با هم سازگاری داشته باشند؟
ژوئن 6, 2022

انواع نماهای ویلایی

نمای رومی ویلایی

معماری ساختمان های ویلایی در ایران معمولا به صورت یک طبقه یا دو طبقه و به صورت دوبلکس یا ساده رایج می باشد . که متناسب با سلیقه ی کارفرما می تواند طراحی آن به صورت نمای مدرن و نمای رومی یا همان کلاسیک انجام شود . اما در هر صورت باید نکته ای که به آن توجه شود این است که محیطی بسیار آرام و دلنشین جهت تمدد اعصاب و ریلکس کردن و گذراندن اوقاتی سرشار از خوشی و آسایش را فراهم نماید .

نمای ویلایی دوبلکس

در طراحی نمای ویلایی توجه به نکات زیر برای رسیدن به نتیجه ی رضایت بخش بسیار حائز اهمیت می باشد :
  • توجه به نور در ساخت ویلا : به طور کلی در معماری ساختمان چه به صورت شهری  یا ویلایی ، نورگیر بودن ساختمان بسیار مهم و اساسی می باشد . لذا در ساخت ویلا بهتر است که بنا در شمالی ترین قسمت زمین احداث شده تا بهترین دریافت نور خورشید حاصل شود و همچنین در مصرف انرژی نیز صرفه جویی گردد . جهت نیل به این هدف قسمت هایی از ساختمان را که در معرض تابش مستقیم خورشید هستند را می توانید از پنجره های بزرگ یا درهای سرتاسری و بزرگ استفاده نمایید .
  • دقت به اندازه ی فضاها : آپارتمان ها محدودیت های زیادی در دریافت نور دارند که ویلاها با آن مواجه نیستند ، بنابراین در طراحی ویلاهای دوبلکس ذهنیت ساخت یک آپارتمان را از خود دور کنید و از آن جا که فضای زیادی در ساخت ویلا نسبت به آپارتمان در اختیار دارید می توانید هماهنگ با سبک زندگی خود تعداد اتاق خواب های بزرگتر و بیشتر را مدنظر قرار داده و یا فضای بیشتری را به سالن خود اختصاص دهید . حتی می توانید چندین فضا برای سالن در نظر گرفته و با جداسازی آن ها فضای نشیمن و غذاخوری و سالن پذیرایی را تفکیک نمایید .
  • توجه به ارتفاع سقف : یک ویلای معمولی چنانچه در طراحی آن به ارتفاع سقف دقت لازم شده باشد به همان اندازه شیک و چشم نواز به نظر خواهد رسید که یک ویلای دوبلکس مجلل با عدم توجه به ارتفاع سقف شکوه و زیبایی آن به چشم نخواهد آمد .
  • محل قرار دادن پله در داخل ویلا : یکی مهمترین نکات در طراحی و ساخت ویلا می باشد و در همان وهله ی اول با وسواس و دقت کافی بهترین نقطه جهت قرار گرفتن پله گزینش شود که نه جلوی نورگیر خانه را بگیرد ، نه فضای اصلی ویلا را اشغال کند و در نهایت در مکانی باشد که دسترسی به فضاهای بالا و پایین پله از طریق آن براحتی امکان پذیر باشد .

نمای ساختمان سه طبقه ساده ایرانی رومی

به طوری کلی نمای خانه های ویلایی رایج عبارتند از :

نمای مدرن : یکی از محبوب ترین نماهای ساختمان های ویلایی در ایران می باشد که با هزینه ی کمتری نسبت به نمای کلاسیک قابل اجرا بوده که با توجه به شرایط جوی و آب و هوایی منطقه و از همه مهمتر نوع معماری محل می توانید از متریال های مختلف جهت ساخت استفاده نمایید . به ویژه در شهرهای با بافت سنتی و اصیل ایرانی نظیر یزد و … دقت به این مسئله بسیار حائز اهمیت می باشد و استفاده از متریال های آجری و سفالی و … پیشنهاد می شود . بتن اکسپوز نما یکی از مصالح ساختمانی مدرن با قابلیت های فوق العاده ای همچون سبک بودن ، انعطاف پذیر بودن ، مقرون به صرفه بودن در کنار زیبایی و سادگی بی نظیر خود است که امروزه یکی از متداول ترین و پرطرفدارترین متریال برای طرفداران سبک های مینیمال و مدرن در ساختمان سازی می باشد .

نمونه پروژه : نمای ویلایی بتن اکسپوز در مازندران

نمای کلاسیک : امروزه در طراحی ویلا به ویژه ویلاهای دوبلکس و … همانند آپارتمان ها نقش نمای رومی بسیار ویژه و چشمگیر می باشد . استفاده از سنگ های معدنی نظیر گرانیت و تراورتن در اجرای این نما سهم به سزایی دارد . اما در سال های اخیر شاهد استفاده از متریال های دیگری نظیر ابزار پیش ساخته و ابزار پلی یورتان در ساخت و اجرای نمای کلاسیک ههستیم که با توجه به ویژگی های منحصر به فردی که دارند بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند . در صفحه مربوط به ابزار پلی یورتان به تفصیل در مورد خصوصیات این نوع از مصالح صحبت کریدم .

نمونه پروژه : باغ تالار ملک سبک رومی

نمای ترکیبی : به دلایل مختلف از جمله کاهش هزینه ها یا سلیقه کارفرما ، تلفیق سبک مدرن و کلاسیک هم در طراحی و اجرای نمای ویلایی طرفداران خاص خود را دارد .

نمای رومی ساختمان دو طبقه ویلایی فرسان کو

اگر می خواهید اطلاعاتی در رابطه با سازگاری نمای ساختمان ها در بافت شهری اطلاعاتی داشته باشید ، توصیه می کنیم مقاله زیر را مطالعه نمایید :

چرا باید نمای ساختمان های شهری با هم سازگاری داشته باشند؟

Comments are closed.