آجر خنک کننده فرسان کو
آجر خنک کننده چه نوع آجری است؟
سپتامبر 24, 2023
فروش انواع مصالح ساختمانی-مجموعه فرسان
مصالح ساختمانی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
اکتبر 3, 2023

آیا می دانید مصالح بازیافتی چیست؟

نمای کنیتکس در نمای بیرونی ساختمان و به عنوان دیوارپوش

مصالح بازیافتی ( Recyclable Material ) :

این مصالح نمونه ای از مصالح ساختمانی مورد استفاده در سخات و ساز هستند که اساسا از مواد دست دوم و زباله های تمیز ، تهیه می شوند . برای تهیه مصالح بازیافتی ، قسمت های ارزشمند مصالح دست دوم مورد استفاده قرار می گیرد ، ولی به هر حال فرآورده حاصله معمولا کیفیت پایین تری نسبت به مصالح اصلی دارد .

از آن جایی که پروسه ساختمان سازی تاثیر دراز مدتی بر محیط اطراف خود دارد ، عدم استفاده صحیح از منابع انرژی و مصالح ، تاثیرات منفی جبران ناپذیری را بر محیط زیست و اکوسیستم آن خواهد داشت . مجموعه فرسان با هدف بهینه سازی ساخت و ساز و کاهش ریخت و پاش مصالح و زیبا سازی محیط زندگی شهری و خانگی در این صنعت فعالیت دارد .

امروزه استفاده از مصالح بازیافتی با توجه به اصول معماری پایدار بسیار مورد توجه قرار گرفته است . هر ساختمان باید به گونه ای طراحی شود که استفاده از منابع جدید را به حداقل برساند و در پایان عمر مفید خود ، منبعی برای ایجاد سازه های دیگر باشد . همچنین باید توجه کرد که تعداد منابع کافی برای خلق محیط های مصنوع در جهان وجود ندارد که بتوان برای بازسازی هر نسل از ساختمان ها ، مقدار جدید از آن ها را مورد استفاده قرار داد ، این استفاده مجدد می تواند در مسیر استفاده از مصالح بازیافت شده یا فضاهای بازیافت شده شکل بگیرد .

از سوی دیگر رشد جمعیت در سال های اخیر ، احداث و تخریب ساختمان ها هزینه های بسیار زیادی را در برداشته و تقریبا حدود  50 درصد از منابع مصرفی در روی کره زمین ، به حوزه ی ساختمان اختصاص یافته است . صرف انرژی بسیار برای ساخت و ساز و از سوی دیگر حجم بسیار زیاد پسماند های ساختمانی ، بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشور ما را با مشکلات زیست محیطی رو به رو کرده و باعث از بین رفتن طبیعت پیرامونمان گشته است . به طور مثال ، هر ساله در انگلستان ، 70 تا 105 میلیون تن ضایعات از تخریب ساختمان تولید می شود و تنها 20 درصد آن تجزیه پذیر می باشد . با یک طراحی هوشمندانه و داشتن اطلاعات کافی از مصالح تجزیه پذیر موجود در ساخت و ساز می توانیم ساختمان هایی با چرخه عمر مناسب و حداقل ضایعات داشته باشیم . استفاده از مصالحی که قابلیت بازیافت را دارند با توجه به سازگاری با محیط زیست و صرفه جویی در مصرف انرژی ، یکی از راه های برون رفت از این بحران است . راه حل دیگر استفاده از مصالح سبک و پیش ساخته ای نظیر بتن اکسپوز و gfrc و نظایر آن می باشد که بسیار سازگار با محیط زیست می باشند .

مواد قابل بازیافت به چه موادی گفته می شود ؟

مواد بازیافتی به مواد قدیمی اطلاق می شوند که از آن ها می توان برای ساخت برخی مواد دیگر استفاده کرد زیرا قابل بازیافت بوده و می توانند برای تولید محصولات مشابه مورد استفاده قرار بگیرند . برای مثال از کاغذهای اداری برای ساخت دستمال توالت استفاده نمود به همین دلیل می توان گفت اوراق اداری قابل بازیافت هستند .

پس هر چیزی که بتواند منبعی برای ساختن چیزهای دیگر باشد ، مواد بازیافتی نامیده می شود . فرایند بازیافت به جلوگیری از هدر رفتن مواد کمک می کند و باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود . چند نمونه از این مواد عبارتند از : ضایعات فلزی ، آلومینیوم ، مصالح ساختمانی ، شیشه ، کامپیوتر ، تلفن همراه ، صفحه کلید ، باتری ، سیم ، کابل ، سایر تجهیزات الکترونیکی ، انواع مختلف کاغذ ، پارچه و منسوجات ، چوب ، محصولات پلاستیکی ، لاستیک ، بطری های پلاستیکی آب و …

زباله های ساختمانی چه نوع زباله هایی هستند ؟

زباله های ساختمانی در طول فرایند ساخت و ساز ( شروع تا اجرا ) تولید می شوند . محل های دفن زباله به دلیل دفع این زباله ها که بعضا از مواد خطرناک می تواند باشد یک دلیل عمده برای خطرات بهداشتی و زیست محیطی است . ساخت هر سازه باعث افزایش حجم زباله های ساختمانی تولید شده در سراسر جهان می شود . سالانه حدود 1.3 میلیار تن زباله از شهرهای مختلف تولید می شود که ضایعات تولید شده احتمالا تا سال 2025 دو برابر خواهد شد .

زباله های ساختمانی در چندین مرحله از فرایند ساخت و ساز تولید می شوند :

1- هنگامی که یک سازه کامل یا یک عنصر طراحی ساختمانی پایین می آید و تخریب می شود ، زباله تولید می شود .
2- هنگام جا به جایی مواد در محل : از تهیه مصالح و انتقال آن ها به محل ساخت و ساز و استفاده از مصالح برای ساخت و ساز زباله تولید می شود .
3- فرایند ساخت از مرحله شروع تا اجرا و پایان کار : در هر مرحله از پی ریزی تا اجرای سازه از بالا آوردن دیوارها تا رنگ آمیزی دیوارها در تمامی این پروسه ها به نوعی زباله های کوچک و بزرگ تولید و به جا گذاشته می شود .

راهبرد اولیه و در عین حال موثر برای کاهش زباله های ساختمانی تولید شده ، بازیافت زباله است که از انباشتگی آن ها جلوگیری به عمل آید . ضایعات ساختمانی را می توان به طور مستقیم یا در فرم تغییر شکل یافته در مواردی نظیر روکش ، کف پوش ، مصالح سنگی و غیره به کار گرفت .
راهبرد اولیه و در عین حال مؤثر برای کاهش زباله های ساختمانی تولید شده، بازیافت زباله است. زباله های تولید شده در حین ساخت و ساز منجر به انباشتگی می شود و در صورت عدم بازیافت زباله ها را ایجاد می کند. ضایعات ساختمانی را می توان مستقیماً مورد استفاده قرار داد یا در فرم درخواست متفاوتی ایجاد کرد. مواد زائد بازیافتی کاربردهای مختلفی دارند. برای روکش، کفپوش، مصالح سنگی و غیره

برخی از مزایای اولیه بازیافت مصالح ساختمانی :

  • هزینه ساخت را کاهش می دهد .
  • از محیط زیست و اکوسیستم محافظت می کند .
  • مواد زائد تولید شده در محل کاهش می یابد .
  • مصرف انرژی (مواد کمتری برای تولید) را به حداقل می رساند .
  • نیاز به مواد اولیه برای ساخت و ساز را کاهش می دهد .

10 متریال ساختمانی که امکان اغلب بازیافت می شوند عبارتند از :

1- بتن

2- آجر

3- الوار (چوب)

4- پلاستیک

5- فلز

6- کاشی

7- خاک رمد (خاک حفاری شده)

8- مقوا

9- چار چوب در و پنجره

10- کانتینر های حمل و نقل


مطالب پیشنهادی :

Comments are closed.