نمای GFRC
آشنایی با GFRC
آگوست 4, 2018
ضوابط طراحی نمای ساختمان در تهران
نمای بیرونی ساختمان
اکتبر 13, 2018

نمای کلاسیک ساختمان چیست؟چه تفاوتی با نمای رومی دارد؟

نمای کلاسیک

نمای کلاسیک

انتخاب زیبایی در ذات هر انسانی نهادینه شده است و مشخص است که استفاده از نمای رومی و نمای کلاسیک نیز زیبایی بی نظیری در ساختمان بوجود می آورد . امروزه در طراحی نمای بیرونی و داخلی ساختمان استفاده از ابزار پلی یورتان و جی آر سی بسیار رایج و پرکاربرد می باشد .

گاها مشاهده می شود که برخی از انواع نمای رومی و نمای کلاسیک در ایران آنقدر دقیق و مهندسی و زیبا کار شده است که حتی مهندسین اروپایی و شاید رومیان باستان نیز به این نوع طراحی نمره بالایی می دهند و آن را تحسین می نمایند . لازم به توضیح است که طراحی و اجرای نمای رومی و نمای کلاسیک بسیار سخت و دقیق است و همواره متخصصین خبره و باتجربه برای اجرای آن نیاز است .

نمای کلاسیک چیست؟

نمای کلاسیک نوعی از نمای ساختمان و سازه می باشد که پیشینه ای به تاریخ قبل و قدمت روم باستان دارد . این نوع نما که از انواع نمای سنگی به حساب می آید توانسته تلفیقی از سنت و مدرنیته را ایجاد نماید ، تلفیقی صحیح و به جا که باعث زیبایی نمای ساختمان نیز شده است .

البته امروزه تعدادی از کارشناسان ایرانی که به معماری اصیل ایرانی بسیار پایبند می باشند و به اصول آن بسیار محکم ایستاده اند اعتقاد دارند که نمای رومی و نمای کلاسیک نوعی فاجعه در معماری ایرانی است و نباید از این نوع معماری استفاده کرد . البته برخی از معماران نیزاز نمای رومی حمایت می کنند و اعتقاد دارند این نما را باید به صورت ایرانی بومی سازی کرد .

نمای کلاسیک و نمای رومی چه تفاوتی با هم دارند ؟

نمای رومی و نمای کلاسیک از سبک‌های معماری مختلف هستند که تفاوت‌های زیادی دارند. در ادامه به برخی از تفاوت‌های اصلی بین این دو سبک معماری اشاره می‌کنم:

1. منشأ پیدایش : نمای رومی از معماری باستانی رومی الهام گرفته شده است، در حالی که نمای کلاسیک از معماری یونان باستان الهام گرفته شده است.

2. استفاده از ستون‌ها: در نمای رومی از ستون‌های دوریک، یونانی و کورینتی استفاده می‌شود، در حالی که در نمای کلاسیک از ستون‌های دوریک و یونانی استفاده می‌شود.

3. زیبایی‌شناسی: نمای رومی معمولاً به سمت سادگی و کم‌جزئیت‌تر بودن متمایل است، در حالی که نمای کلاسیک جزئیات بیشتری دارد و پیچیده‌تر است.

4. استفاده از آرکاد: نمای رومی از ستون های بزرگ و مجاور استفاده می‌کند، در حالی که نمای کلاسیک ازستون های کوچکتر با فاصله بیشتری بین آن‌ها استفاده می‌کند.

5. استفاده از پیکربندی‌های هندسی: نمای رومی معمولاً از پیکربندی‌های هندسی منظم و سیمتریک استفاده می‌کند، در حالی که نمای کلاسیک از پیکربندی‌های هندسی غیرمنظم و غیرسیمتریک استفاده می‌کند.

این تفاوت‌ها تنها برخی از ویژگی‌های معماری نمای رومی و نمای کلاسیک هستند و هر کدام از این دو سبک می‌تواند جزئیات بیشتری داشته باشد که بسته به طراحی خاص واحد معماری ممکن است متفاوت باشد.

نمای کلاسیک رومی

نمای کلاسیک رومی

البته نمای رومی مشکلاتی نیز دارند ، یکی از این معایب روشن بودن رنگ اکثر این نماها می باشد ، کافی است که نمای ساختمان روشن باشد وقتی در معرض آلودگی هوا قرار میگیرد خیلی ساده رنگ آن به تیره گی و کثیفی می گراید .

یکی دیگر از معایب این نوع نما تعمیرات سخت این نوع از نمای ساختمان یا نمای کلاسیک است . اگر نمای رومی و نمای کلاسیک دچار ایراد و مشکلی شود به سختی تعمیر می شود به همین علت در حین ساخت می بایست از افراد حرفه ای استفاده شود تا حتی المقدور نماهای ساخته شده در زمانهای دورتری نیاز به تعمیر پیدا کند .

در حال حاضر مردم ایران از این نوع نما استقبال کرده اند و مورد پسند آنها قرار گرفته است . امیدوار هستیم استفاده از این نوع نماها و بومی سازی آنها با فرهنگ ایرانی بتواند نمای رومی و نمای کلاسیک را به نوعی از نماد و الگو ی ملی بدل سازد . در بعضی از شهرها استفاده از نمای رومی ممنوع شده است مثلا قم و قزوین ، در شهر قزوین درباره ممنوعیت استفاده از نمای رومی مصوبه ای صادر شده که در راستای احیای نمای ایرانی و اسلامی در کمسیون ماده پنج به تصویب رسیده است که از مفاهیم معماری رومی مانند سنتوری و گنبد استفاده نگردد . استفاده از سرستون ، مجسمه و قوس هدایت در نما به شرط انطباق با معماری ایرانی و اسلامی باید انجام شود .

چنانچه علاقمند به معماری مدرن و مینیمالیست می باشید ، و تمایل دارید نمای ساختمان خود را به سبک ساده اجرا نمایید می توانید مقاله بتن اکسپوز نما را مطالعه و اطلاعات جامع و کاملی از این متریال و پروژه های انجام شده در سبک های مدرن را دریافت نمایید .

یکی از دلایل گرایش مردم به نمای رومی اجرای پیچیده آن می تواند باشد . استفاده از مصالح خاص و زیبا مانند انواع سنگ ها باعث شده است این نما (نمای رومی) متفاوت با سایر نماهای کلاسیک باشد . در اجرای نمای رومی از مصالح مختلفی استفاده می شود . برخی از این نماها تمام سنگ هستند و از سنگ هایی مانند مرمر ، گرانیت و … در ساخت آنها استفاده می شود و برخی دیگر از ساختمانها از نمای رومی سیمانی ساخته می شوند البته هزینه نماهای سیمانی پایین تر از نمای رومی ساخته شده با سنگ است البته اجرای نمای رومی با استفاده از سیمان این سئوال را در ذهن افراد ایجاد می کند که چرا با وجود استفاده از سیمان در سایر نماها ، نمای رومی زیبایی منحصر به فردی دارد . در واقع اجرای پیچیده نمای رومی آن را متمایز از دیگر نماهای سیمانی می کند . توصیه می شود از نمای رومی با سیمان سفید استفاده می شود . یکی از شیک ترین نماهای خارجی نیز اعم از ویلایی و آپارتمانی نمای رومی سنگی است . که با سنگ های طبیعی مانند مرمر ،گرانیت ،تراورتن اجرا می شود .

مجموعه فرسان کو با کوله باری از تجربه و سابقه با استفاده از مصالح مرغوب و چندین سال تجربه و سابقه روشن همواره با ارائه طرح های نوین پیشرو در این صنعت مدرن می باشد و همواره آماده ارائه خدمات مطلوب و مشاوره به هموطنان عزیزمان می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *