نمای کلاسیک
نمای کلاسیک ساختمان چیست؟چه تفاوتی با نمای رومی دارد؟
اکتبر 8, 2018
ضوابط طراحی نمای ساختمان در تهران
نوامبر 3, 2018

نمای بیرونی ساختمان

ضوابط طراحی نمای ساختمان در تهران

ضوابط طراحی نمای ساختمان در تهران

نمای بیرونی ساختمان :

هر سازه و یا ساختمان و یا بنای مسکونی و تجاری و اداری ظاهری مشخص و پوسته ای بیرونی دارد که حتی بعضا از روی این نما می توان تا حدی هویت و ساختار کلی ساختمان را حدس زد . گاها نمای بیرونی ساختمان با حاشیه و عرض کم که امروزه در بسیاری از کشور های مدرن اولویت دارد و علت آن این است که اغلب ساختمانها کوچک و در وسعت کم ساخته میشوند می بایست از نوعی نمای خاص در تمامی آنها بهره برد . در نمای ساختمانهای مورد بحث اغلب نماها عمودی است و عمودی بودن ساختمانها بیش از همیشه نما را به چشم می آورد . البته خلاقیت همواره راهی اصولی و کلیدی است که نو آوری و تجرد را فراهم می کند .

اگر در هنگام طراحی ساختمان های تجاری به نمای ساختمان های دیگر توجه نشود همگونی در بین نمای شهری محل سکونتتان از بین خواهد رفت . لذا پیشنهاد میکنیم در ارتباط با نمای ساختمان و استفاده از نمای پیش ساخته سبک از مهندسین و کارشناسان ما در مجموعه farsanco مشاوره گرفته و از متریال های جدید و به روزی که علاوه بر سبک بودن از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه می باشند اطلاع کسب نموده تا با خیالی آسوده زیباترین نمای ساختمانی را که شامل انواع نمای مدرن ، نمای سنتی ، نمای رومی ، نمای رومی کلاسیک و … در محل سکونت خود داشته باشید . در مجموع  طراحی نمای ساختمان از یک سری ضوابط پیروی می کند که در مقاله دستورالعمل طراحی و اجرای نمای ساختمان به تفصیل در این باره صحبت کردیم .

امروزه ارزش نمای بیرونی ساختمان کمتر از معماری داخلی آن نیست و مردم و مهندسین و معماران به دنبال جدیدترین و شیک ترین طرح ها برای نمای ساختمان ها می باشند . با دیدن نمونه های جدید و متفاوت ایده گرفته و در طراحی خود از آن ها استفاده می کنند . حتی گاها در برخی از طراحی ها ی دکوراسیون در نمای ساختمان از چوب استفاده می شود و نمای چوبی می تواند باعث زیبا تر به نظر رسیدن نمای ساختمان های اداری و تجاری و مسکونی گردد . گاها با توجه به طراحی نمای بیرونی ساختمان رهگذران در ذهن خود می توانند دکوراسیون داخلی ساختمان را نیز تجسم نمایند . از همین ایده می توان جهت ساخت نمای فروشگاهی در طراحی فروشگاه های مختلف نیز بهره برد و باعث بوجود آمدن پلی ارتباطی بین مشتریان و فروشگاه گردید .

خلاقیت در معماری نمای ساختمان اداری باعث می شود تا یک نمای خارق العاده در کنار سایر نماهای تکراری یک جلوه ویژه بصری برای تردد کنندگان بوجود آورد . شاید بتوان گفت نمای ساختمان مهم ترین بخش از طراحی معماری یک ساختمان و سازه است که بهتر است برای جذابیت و مقاومت بیشتر ساختمان های تجاری ، اداری و مسکونی در انتخاب طرح و رنگ و مصالح به کار رفته در نما توجه لازم را بعمل آورد .

در سال های اخیر نماهای مدرن و مینیمال با ابزارهای پیش ساخته ای نظیر بتن اکسپوز نمای ساختمان که ظاهری خام و ساده را در چشم بیننده تداعی می کند ، طرفداران خاص خود را داشته و بسیار مورد توجه و محبوب می باشند . از دیگر ابزارهای پیش ساخته که در ساختمان های مدرن مورد توجه بوده و کاربرد فراوانی پیدا کرده است می توان به جی اف ار سی اشاره کرد .

نمای کلاسیک

نمای کلاسیک

روی بیرونی بنا و سازه را در ساختمان سازی اصطلاحا نما می گویند . مثلا از این جهت می توان گفت که نمای بیرونی ساختمان مهم ترین بخش ساختمان است چرا که نمای ساختمان چهارچوبی برای طراحی سایر قسمتهای ساختمان است و با هزینه و توجه به نمای بیرونی ساختمان می توان باعث بالا رفتن ارزش مادی ساختمان به دلیل جذابیت نمای بیرونی شد .

از طرفی نمای ساختمان جلوه ای زیبا و جذاب به ساختمان و سیمای شهر می بخشد و علاوه بر این نمای خارجی ساختمان می تواند در افزایش عمر ساختمان نیز تاثیر گذار باشد .

حتی سقف های ساختمان جزء اساسی و جدانشدنی در هر بنای سقف دار است که طرح ساخت آن ها برای هر منطقه و آب و هوایی مختلف است مثل سقف های گنبدی و صاف و سقف شیب دار که به نمای ساختمان زیبایی خاصی می دهد بطور کلی نمای هر ساختمانی برروی مجموعه بافت شهری محل سکونت تاثیر گذار است .

یکی دیگر از مسائل تآثیرگذار در زیبایی نمای بیرونی ساختمان ها چه در سبک های معماری کلاسیک و چه در سبک های مدرن و معاصر بکار گیری انواع نورپردازی در نمای ساختمان ها می باشد که می توانید در مقاله اهمیت نورپردازی در معماری مدرن و سنتی اطلاعات بیشتری در این رابطه به دست آورید .

به اجمال می توان گفت انواع طرح هایی که برای نمای بیرونی ساختمان امروزه اجرا می شود و به چشم می خورد ، سبک های کلاسیک و سنتی یا مینیمال و مدرن و یا تلفیقی از این دو می باشد . نمای چوبی ، نمای آجری ، نمای شیشه ای ، نمای کامپوزیت ، نمای سنگی ، نمای سرامیکی ، نمای اسکای لایت ، نمای سمنت برد ، نمای رومی نمونه هایی از نماهای ساختمان های امروزی می باشند .


مطالب بیشتر :

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *