ضوابط طراحی نمای ساختمان در تهران
نمای بیرونی ساختمان
اکتبر 13, 2018
بازسازی نمای ساختمان
نوامبر 10, 2018

ضوابط طراحی نمای ساختمان در تهران

ضوابط طراحی نمای ساختمان در تهران

در مقاله نمای بیرونی ساختمان به تفصیل در مورد نمای ساختمان ، انواع آن و اهمیت قسمت بیرونی ساختمان صحبت شد . در این مقاله قصد داریم تا مختصری در مورد ضوابط و دستور العمل هایی که باید در طراحی و اجرای نمای ساختمان از سوی کارفرمایان ، معماران و مهندسان ساختمان مورد توجه قرار گیرد صحبت می کنیم .

دستورالعمل طراحی و اجرای نمای ساختمان :

رئیس کمسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ( آقای سالاری ) عنوان داشته که درباره اجرای ضوابط نمای ساختمان ها و سازه ها در کلان شهر تهران بزرگ نگرانی هایی است که می بایست به آن توجه جدی شود . وی تخلف در نمای ساختمان را خطایی بزرگ دانست و عنوان داشت تخلف در این زمینه می بایست جزو خطوط قرمز مدیریت شهری قرار گیرد . مستند به گزارش ایرنا آقای سالاری در دویست و شصتمین جلسه علنی شورای شهر تهران گزارشی ارائه نمود و در آن بیان داشت در اجرای ضوابط نمای ساختمان تضمینی وجود ندارد .

نمای رومی نمایی است که اخیرا بسیاری از مردم گرایش زیادی به احداث آن در ساختمانهای خود دارند . در کنار نماهای کلاسیک نماهای مدرن و مینیمال با متریال هایی نظیر بتن اکسپوز که نمایی خام و ساده را تداعی می کنند نیز امروزه بسیار متداول و مورد پسند شده است . آقای سالاری در این جلسه مطرح نمود سازمان نظام مهندسی اجرای ضوابط را به ناظران تکلیف نکرده که این بحث نیز موجب نگرانی زیادی شده است . آقای محمد سالاری عنوان داشت هنوز با این تخلف بطور خط قرمزی برخورد نشده است و این تخلفات به کمسیون ماده صد ارائه نمی شود . وی عنوان داشت باید به شهرداران مناطق تاکید کرد که نماینده گان شهرداری با تخلفات نمای ساختمان حین اجرا برخورد و از ادامه کار می بایست جلوگیری بعمل آید .

ضوابط طراحی نمای ساختمان در تهران

ضوابط طراحی نمای ساختمان در تهران

اخیرا نمای رومی و استقاده از ابزار پلی یورتان در بسیاری از ساختمان های مناطق لوکس نشین و شمال شهر تهران به وفور مشاهده می شود . آقای سالاری گفت در حال حاضر نگرانی این است که معاونت شهرسازی و معماری بررسی نقشه نمای ساختمان را به بعد از صدور پروانه موکول کرده که این مساله پایبندی به اجرای نما را کاهش می دهد . وی در ادامه با اشاره به روند تصویب ضوابط نمای ساختمان خاطر نشان کرد ، در سال اول شورای چهارم موضوعات مربوط به ساماندهی سیما و منظر شهری اعم از املاکی که در حال گرفتن پروانه ساخت هستند و در فرآیند سیستمی صدور پروانه نقشه های نمای آن ها بررسی می شود و یا ساختمان هایی که در گذشته احداث شده اند و دریک نابهنجاری تمام عیار برای نمای شهر بوده مورد توجه قرار گرفته است .

آقای سالاری بیان داشت که رهبر معظم انقلاب نسبت به سیما و منظر شهری هشدار داده اند وی گفت در سند چشم انداز 1404 ایران در موضوع مربوط به آمایش سرزمینی بحث حفظ هویت اسلامی ، ایرانی و حراست از میراث فرهنگی ، هویت بخشی به سیمای شهر و روستا بازآفرینی و روزآمدسازی معماری ایرانی اسلامی رعایت اصول پیشرفته برای ایمنی بناها و استحکام ساخت و سازها مورد توجه قرار گرفته و به تصویب رسیده است .

این عضو شورای شهر گفت در قوانین شورای عالی شهرسازی و معماری در خصوص نمای ساختمان در دوره های گذشته مصوباتی در باره ضوابط و مفررات ارتقاء کیفی سیما و منظر شهری از جمله پاکسازی و بهسازی نماها و جداره ها ، مناسب سازی معابر پیاده روها ، ساماندهی منظر شهری وجود دارد . از قوانین موجود به راحتی میتوان در خصوص نمای کلاسیک و نمای رومی نیز برداشت لازم صورت پذیرد . آقای سالاری یادآوری کردند که در دوره های گذشته شورای شهر نیز طرح ها  و لوایحی به تصویب رسیده است .

رئیس کمسیون شهرسازی در مورد روند شکل گیری کمیته های نمای مناطق گفت با شروع فعالیت شورای چهارم بررسی ضوابط و قوانین اولیه نما در کمسیون تخصصی شهرسازی و معماری در دستور کار قرار گرفت . وی گفت در سال 1393 شهرداری مکلف به ارائه لایحه دستورالعمل ساماندهی نما ظرف مدت یک ماه شد .

وی گفت با این وجود بدون ارائه و تصویب لایحه در شورا دستورالعمل سازماندهی نماهای کلان شهر بزرگ تهران برای اجرا ابلاغ شده است . از آن تاریخ شهروندانی که می خواهند پروانه بگیرند در فرآیند صدور پروانه باید نمای ساختمان ها را در کمیته ای که شامل معاون شهرسازی و معماری منطقه یا نماینده وی ، یک نفر ناظر از کمسیون شهرسازی و معماری ، کارشناس منطقه و دونفر از اساتید صاحب نظر دانشگاهی و یک نفر نماینده معاونت شهرسازی و معماری از مرکز در مناطق مورد بررسی قرار گیرد .

ایشان گفتند ساختمان های شهر تهران به ساختمانهای عادی ، بااهمیت ، شاخص ، بسیارشاخص تقسیم بندی شده است . ایشان گفتند ساختمان های عادی و با اهمیت در کمیته های نما و ساختمانهای شاخص در معاونت شهرسازی و معماری و ساختمان های بسیار شاخص در شورای ارتقاءکیفی که شهردار تهران ، معاونین مرتبط و مسولان سازمان ها و نهاد های مرتبط و اعضای شورا هستند مورد بررسی قرار می گیرند .

ایشان در ادامه راه کارهای تشویقی و اهدای پلاک طلایی ، نقره ای و یا برنزی به نمای برتر ، تشویق طراحان و معرفی نماهای برتر منطقه برای الگو برداری سایرین و ارائه بسته های تشویقی به نماهای برتر را از دیگر پیشنهادات خود مطرح نمود . یکی دیگر از پیشنهادات وی برای ارتقاء فعالیت کمیته های نما ، حضور مداوم معاون شهرسازی و معماری و سایر مسئولان منطقه در جلسات کمیته نمای مناطق ، همکاری و هماهنگی دفاتر خدمات الکترونیک شهر با کمیته نمای مناطق ، نظارت بر اجرای نما از طریق نصب بنر طرح مصوب در کمیته نما در محل اجرای ساختمان بود .

به هرحال باتوجه به گرایش و علاقه مردم و توجه آنان به نمای ساختمان گرایش به نمای رومی و گرایش به نمای کلاسیک همچنین نماهای مینیمال مدرن با قطعات پیش ساخته جی اف ار سی در بین مردم رو به افزایش است و می بایست راه کار مناسبی در این خصوص دیده شود .

ضوابط طراحی نمای ساختمان در تهران

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *