سقف کاذب چیست؟
ژوئن 27, 2021
تفاوت گچبری پیش ساخته با گچبری سنتی
جولای 31, 2021

رابیتس و موارد استفاده ی آن

رابیتس

رابیتس چیست ؟

رابیتس یک ورق فولادی مشبک است که ظاهری متفاوت با ورق ساده فلزی داشته و از ورقهای گالوانیزه گرم تشکیل شده است. به این صورت که ورق‌های گالوانیزه را در دستگاه‌هایی خاص برش و کش‌ می دهند و شبکه‌‌ای متشکل از رشته‌هایی از جنس گالوانیزه تولید‌ می‌کنند . از آن جا که رابیتس در زیر و پایه کار قرار می گیرد و پس از پایان کار دسترسی به آن به منزله ی خراب شدن کل کار است لذا از ورق گالوانیزه به خاطر مقاومت بالای آن در برابر رطوبت در رابیتس استفاده می کنند. رابیتس‌ کاری با سیم رابیتس انجام می شود . که این سیم یک مفتول 1.2 میلی‌متر است و در دو نوع نرم و سخت طبقه‌بندی‌شده و به دو روش گالوانیزاسیون گرم و گالوانیزاسیون سرد تولید می شود.

رابیتس که در گویش عامیانه به آن راویز یا راویس نیز می گویند از چشمه هایی در اندازه های مختلف تشکیل شده است که سایز و وزن این چشمه ها ، تعداد ستون های رابیتس در قیمت رابیتس تعیین کننده است. در هنگام سفارش رابیتس باید به تناسب وزن و تعداد رابیتس با متراژ پروژه و مورد مصرف دقت شود تا از تحمیل هزینه های اضافی جلوگیری شود . هنگام خرید ، برای مطمئن شدن از کیفیت خوب رابیتس می توانید آن را چند بار به زمین بیاندازید چنانچه تکه های گالوانیزه از هم جدا شدند نشان دهنده ی کیفیت نامطلوب محصول است . در سقف‌های کاذب که نیاز به انعطاف بیش‌تری از ورق‌ها داریم، از ورق‌های نازک‌تر استفاده می‌ شود اما برای نمای ساختمان چون راویز باید وزن سنگ نما را تحمل کند ، از راویز 13 ستونی سنگین‌تر استفاده می‌کنند.


ابزار پیش ساخته پلی یورتان یکی از محصولات تولیدی مجموعه فرسان کو می باشد که امروزه به علل مختلفی از جمله گرایش به سمت مصالح سبک ، مقرون به صرفه بودن و نصب سریع و آسان جایگزین بسیار مناسبی برای گچبری های سنتی شده است . جهت اطلاعات بیشتر می توانید مطلب ابزار پلی یورتان را مطالعه نمایید .


تقسیم بندی انواع رابیتس ها :

رابیتسها بر اساس تعداد ستون به رابیتس 9 ستون ، 11 ستون و 13 ستون تقسیم بندی می شوند . بر اساس چشمه های آن به اشکال مختلف دایره ای ، مربعی و لوزی تولید و عرضه می شوند . در ایران اکثر چشمه های راویس شبیه به متوازی الاضلاع با دو زاویه تند و دو زاویه باز تولید می شود. بر اساس وزن نیز ، رابیتس 9 ستون به وزن 650 گرم، 780 گرم، 870 گرم و 900 گرم ، رابیتس 11 ستون به وزن 830 گرم و 860 گرم ، رابیتس 13 ستون به وزن 860 گرم، 930 گرم، 1000 گرم و 1080 در بازار رواج دارد .

کاربرد های رابیتس :

در صنعت ساختمان سازی ، عمدتا در فضاهای داخلی جهت ایجاد سقف کاذب برای گچکاری و ایجاد آرک و نور مخفی ، در نماسازی برای ایجاد طرح های حجیم و زیبا ، در بتن ریزی فونداسیون و پوشاندن بتن سیمانی و تیر آهن و آرماتور ، ساخت دیوار کاذب و جلوگیری از ترک دیوارها ، سقف شیروانی ، ساخت آلاچیق ، در زیرسازی نمای ساختمان برای نصب نمای سنگی ، سیمانی ، چوبی ، نمای رومی و کامپوزیت و … بیشترین استفاده از رابیتس می شود. استفاده از راویز در صنعت مجسمه سازی به خصوص پیکر تراشی و ساخت انواع تندیس و فرم دادن به سطوح سه بعدی پیچیده و منحنی های مرکب نیز رایج است .

مزایای و معایب رابیتس :

مزایا:

  • به دلیل سطح مشبک آن بیشتر ملات های ساختمانی از جمله گچ و سیمان به آن می چسبد و ضمن ایجاد مانع فیزیکی وجود چشمه ها باعث عبور جریان هوا ، آب و نور می شود .
  • این شبکه ی فلزی دارای مقاومت و دوام بالایی هستند و چون فشار در سراسر ورق پخش می شود ، بیشتر از یک ورق فلزی ساده فشار و وزن زیاد را تحمل می کند و برای گچ کاری مناسب می باشند .
  • دسترسی به مصالح مورد استفاده در راویز کاری سهل و آسان است .
  • قابلیت اجرا در طرح ها و سبک های دلخواه به سفارش مشتری

معایب :

  • سرعت اجرای کار نسبتا کم است .
  • عدم وجود خاصیت آکوستیک و ضد صدا
  • مقدار گچ مورد استفاده در راویز کاری بسیار زیاد است .
  • ایجاد ترک‌های فراوان در پوشش نهایی به خصوص در گچ به دلیل اختلاف انبساط حرارتی این محصول فولادی و اندود یا نوسانات ناشی از لرزش ساختمان که حتی ممکن است باعث شود به مرور زمان اندود از این محصول کاملا جدا شود.
  • این محصول در مقایسه با سایر روش های اجرای سقف کاذب وزن نسبتا بالایی دارد .
  • عدم امکان ایجاد اشکال کوچک ، ظریف و مینیاتوری

 

سقف کاذب رابیتس چیست؟

همان طور که به تفصیل در مقاله سقف کاذب توضیح داده شد ، سقف کاذب به سازه ای گفته می شود که در زیر سقف اصلی ساخته می شود جهت پوشاندن عیوب یا اجزایی مانند کابل کشی و سیستم تهویه که در سقف اصلی تعبیه شده اند . همچنین جهت زیبایی فضا و ایجاد نورپردازی و در نهایت جهت ایجاد عایق حرارتی یا صوتی از سقف کاذب استفاده می شود . سقف کاذب بر اساس متریالی که با آن ساخته و اجرا می شود انواع مختلفی داششته که یکی از انواع آن سقف کاذب رابیتس است . سقف رابیتس که در اصطلاح کارگاهی به نام سقف کاذب راویز نیز می شناسند یکی از رایج ترین انواع سقف های کاذب در گذشته بود که در اجرای نمای داخلی و دکوراسیون داخلی ساختمان ها از آن استفاده می شود امروزه مصالح نوین نظیر ابزار پیش ساخته سقف جای رابیتس را گرفته اند و کمتر در ساخت و ساز رابیتس کاربرد دارد . اسکلت این سقف از میلگرد و گاها نبشی ساخته شده که لایه رویی آن ملات گچ است و روی راویز اجرا می شود . لازم به ذکر است که نصب سقف راویز در مرحله نازک کاری ساختمان باید انجام شود بنابرین انتخاب مناسبی برای بازسازی ساختمان نمی تواند باشد . سقف کاذب رابیتس از قسمت های مختلفی مانند : میلگرد آویز ، نبشی ، توری ، سیم های گالوانیزه و اندود گچ و سیمان تشکیل شده است .


Comments are closed.